Abstract
This article offers a brief review of some of the published essays of the first half of the 20th century by Emilia Prieto Tugores in the following Costa Rican cultural newspapers and journals: Repertorio Americano, Diario La Tribuna y Semanario Trabajo. This review provides the opportunity to get to know the works of this Costa Rican intellectual with the final goal of knowing what were his principle preoccupations with the total scope of politics, art, and literature among other topics, as well as understand his contributions to Latin American thought of the first half of the 20th century.
References
Cubillo, Ruth. 2001. Mujeres e identidades: las escritoras del Repertorio Americano (1919-1959). San José: EUCR.
Iglesia Católica Costarricense. 1932. Eco Católico, vol. 3, N° 27.
Ovares, Flora y Margarita Rojas. 1995. 100 años de literatura costarricense. San José: Farben Norma.
Prieto, Emilia. 1932. “Arte indígena”, Repertorio Americano.
(1936a.) “Edwin Piscator: teatro político alemán”. Trabajo y Repertorio Americano.
(1936b.) “La octava exposición de artes plásticas”. Trabajo.
(1937) “Mujeres conscientes y barbarie fascista”. Repertorio Americano.
(1938a.) “De regreso a la novela ‘después’ de Eric María Remarque”. Trabajo y Repertorio Americano.
(1938b.) “La vida de Zolá en la pantalla”. Repertorio Americano.
(1938c.) “Poesía política”. Repertorio Americano.
(1940) Gulliver en el país de los enanos”. Los Andes, Argentina.
(1941) “Hitler”. Repertorio Americano.
(1942) “¿Qué es ‘concho’?”. Repertorio Americano.
(1944) “¿Por qué esperar que pasen lustros y decenios para juzgar a los políticos?”. Semanario Trabajo.
(1946) “Ser apolítico es como ser nonato, difunto u orate”. Diario La Tribuna.
(1977) Escritos y grabados. San José: Editorial Costa Rica.
Saal, Frida. 1991. “Algunas consecuencias políticas de la diferencia psíquica de los sexos”. En: Saal, D. y M. Lamas (eds.).
Saal, D. y M. Lamas (eds.). 1991. La bella (in)diferencia. México: Siglo XXI.
Sojo, Ana. 1998. Mujer y política, 2ª edición, San José: DEI.