Abstract
José María de la Rosa is one of the authors of the avant-garde island lyric whose scriptural evolution, like other contemporary authors such as Agustín Espinosa, Domingo López Torres, Emeterio Gutiérrez Albelo or Pedro García Cabrera, started from the last aesthetic, that of 27, up to surrealism. This article aims to critically besiege his first work, Intimate Being (1936), a poetry book hardly studied and of whose content there are hardly any references. We will carry out an analysis of textual criticism based on the original texts published by the author, studying both its thematic and expressive aspects, in order to relate it to the aforementioned authors, amen with other names from 27 whose reading nurtured his creative process. As a result, it will be appreciated that the aesthetics of ‘27 was a necessary learning to finally lead to the surreal torrent.
References
Alberti, R. (2000). Sobre los ángeles. Yo era un tonto y lo que he visto me ha hecho dos tontos. [Edición de Cyril Brian Morris]. Madrid: Cátedra.
Aleixandre, V. (1974). Espadas como labios. La destrucción o el amor. (J. L. Cano, ed.). Madrid: Castalia.
Breton, A. (1995). Manifiestos del surrealismo. (6 ed.). Barcelona: Labor.
Cirlot, J. E. (1998). Diccionario de símbolos. Barcelona: Círculo de Lectores.
Cooper, J. C. (2000). Diccionario de símbolos. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.
De la Rosa, J. M. (1966). Desierta espera. Santa Cruz de Tenerife: Gaceta Semanal de las Artes.
De la Rosa, J. M. (29 de octubre de 1977). La República, el Ateneo y Gaceta de Arte III. El Día, p. 30.
De la Rosa, J. A. (1994). Tratado de las tardes nuevas. [Introducción de Isabel Castells]. Las Palmas: Gobierno de Canarias.
De la Rosa, J. M. (2009). Eclipse de círculo. [Edición, epílogo, notas y selección bibliográfica de José Manuel Martín Fumero]. Santa Cruz de Tenerife: Ediciones Idea / La Página Ediciones.
Espinosa, A. (2007). Crimen y otros escritos vanguardistas. (M. Pérez Corrales, ed.) Santa Cruz de Tenerife: Ediciones Idea / La Página Ediciones.
Feria, R. (1988). Stadium. [Edición facsímil con prólogo de Antonio Espina]. Canarias: Viceconsejería de Cultura y Deportes del Gobierno de Canarias.
García Cabrera, P. (1987). Obras completas. (S. de la Nuez, N. Palenzuela y R. Fernández, eds.). Madrid: Gobierno de Canarias.
Gutiérrez Albelo, E. (2007). Poesía surrealista (1931-1936). [Edición crítica de Isabel Castells]. Santa Cruz de Tenerife: Ediciones Idea.
Jiménez, J. R. (1975). Nueva antología. [Estudio y selección de Aurora de Albornoz]. Barcelona: Península.
López Torres, D. (1993). Obras completas. (C. B. Morris y A. Sánchez Robayna, eds.). Santa Cruz de Tenerife: Cabildo Insular de Tenerife.
Martín Fumero, J. M. (2018). Asedios a la poesía surrealista de José María de la Rosa. El caso de Vértice de Sombra. Lectura y Signo, (13), 121-137. doi: 10.18002/lys.v0i13.5671
Martín, S. (1993). José María de la Rosa. [Colección “La era de Gaceta de Arte”]. Tenerife: Gobierno de Canarias.
Morris, C. B. (1988). Una generación de poetas españoles (1920-1936). Madrid: Gredos.
Nuez Caballero, A. (1986). La literatura canaria en los siglos XIX y XX. Teatro, prosa, grupos, tertulias, revistas y 2. Aguayro, (167), 39-41.
Paz, O. (1990). La otra voz. Poesía y fin de siglo. Barcelona: Seix Barral.
Pellegrini, A. (Ed). (1981). Antología de la poesía surrealista. (2 ed.). Barcelona: Argonauta.
Pérez Minik, D. (1975). Facción española surrealista de Tenerife. Barcelona: Tusquets.
Sánchez Robayna, A. (1989). Hacia una perspectiva crítica actual del surrealismo en Canarias. Ínsula, (515), 29-30.