Abstract
Spatial and temporal distancing characterizes Elena Garro's work and biography. It’s a constant topic, synthesized with the term “exile”, applied as a guideline for analyzing a set of stories. Beginning with definitions and reflections about exile, as well as a discussion about such a condition in the author, to later analyze the theme in the stories, as a narrative construction and communicative purpose. In La semana de colores, the characters who leave their place of origin for declared reasons will predominate: economic and emotional; the world of childhood is established as a construction of the paradise from which the adult has been banished. While in Andamos huyendo Lola, the issue of distancing already acquires a central place in the concerns of the characters. The conclusions propose a vision of the theme as a resource for an interpretation of the common elements in this portion of Elena Garro's work.
References
Alba, A. M. (2016). La narrativa de Elena Garro, ¿autobiografía o autoficción? En G. Gómez Estrada (Coord.), Miradas sobre Elena Garro a cien años de su nacimiento (pp. 39-54). México: Universidad Autónoma de la Ciudad de México-Ediciones del Lirio.
Calderón Bird, R. (2008). Paranoia y juegos fantásticos en Andamos huyendo Lola de Elena Garro. Valenciana, (2), 83-103.
Carballo, E. (1986). Protagonistas de la literatura mexicana. México: SEP-Ediciones del Ermitaño.
Chevalier, J. y Gheerbrant, A. (1995). Diccionario de los símbolos. (M. Silvar y A. Rodríguez, trad.) Barcelona: Herder.
Cymerman, C. (1993). La literatura hispanoamericana y el exilio. Revista iberoamericana, 59(164-165), 523-550.
Garro, E. (2016). Cuentos completos. México: Alfaguara.
Grinberg, L. y Grinberg, R. (1984). Psicoanálisis de la migración y del exilio. Madrid: Alianza.
Landeros, C. (2007). Yo, Elena Garro. México: Random House Mondadori.
Melgar, L. (2002). Cronología de la vida y obra de Elena Garro. En L. Melgar y G. Mora (Eds.), Elena Garro. Lectura múltiple de una personalidad compleja (pp. 301-328). Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
Mora, G. (2002). Correspondencia desde España: obra y vida de Elena Garro. En L. Melgar y G. Mora (Eds.), Elena Garro. Lectura múltiple de una personalidad compleja (pp. 67-92). Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
Mora, G. (2007). Elena Garro Correspondencia con Gabriela Mora (1974-1980). Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
Mertz-Baumgartner, B. (2005). Aves de paso. Autores latinoamericanos entre exilio y transculturación (1970-2002). Madrid: Vervuert.
Pérez Vázquez, R. (2002). Los recuerdos son mi manera de vivir [Entrevista con Elena Garro]. En L. Melgar y G. Mora (Eds.), Elena Garro. Lectura múltiple de una personalidad compleja (pp. 173-181). Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
Ramírez, L. E. (2000). La ingobernable; encuentros y desencuentros con Elena Garro. México: Raya en el Agua.
Rodríguez-López, C. y Ventura Herranz, D. (2014). De exilios y emociones. Cuadernos de historia contemporánea, (36), 113-138.
Rojas-Trempe, L. (1985). Estructura, ideología y exilio en los cuentos de ‘Andamos huyendo Lola’ de Elena Garro. (Tesis de Maestría). Universidad de Ottawa.
Rojas-Trempe, (1992) L. Ex–patria–ción, locura y escritura en los cuentos de Elena Garro. Escritos, Revista del Centro de Ciencias del Lenguaje, (8), 61-84.
Rosas Lopategui, P. (2020). Diálogos con Elena Garro Entrevistas y otros textos. (Vol. 1). Barcelona: Gedisa.
Said, E. W. (2013). Reflexiones sobre el exilio y otros ensayos literarios y culturales. (R. García Pérez, trad.) Barcelona: Ramdon House Mondadori.
Solanes, J. (2016). En tierra ajena. Exilio y literatura desde la “Odisea” hasta “Molloy”. Barcelona: Acantilado. Quaderns Crema.
Vega Rodríguez, P. (2017). Maravilloso y Fantástico: dos ámbitos de escritura. Madrid: Fragua.