Abstract
The metafictional nature of the novel Bonsái (2006), by Chilean author Alejandro Zambra, has been extensively commented on by literary critics, in contrast to its autofictional aspects. By studying the figure of the narrator, the types of omissions present in the text, and diverse extraliterary elements that reveal the author’s poetic principles, this article demonstrates how the elliptical and autofictional narrative of the novel represents a departure from the realist literary tradition and questions the relationship between fiction and reality. Both of these literary devices—elision and autofiction—are constantly presented to the reader, who witnesses a process of open writing characterized by both the narrator’s (in)decisiveness and the reader’s interpretations that fill in the gaps in the text.
References
Acevedo, C. (2011). Alejandro Zambra: Hay que escribir ficción para decir la verdad. Quimera. Revista de Literatura, (332), 12-15. https://issuu.com/quimerarevista/docs/332-333
Alberca, M. (2007). El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Biblioteca Nueva.
Alberca, M. (2012). Umbral o la ambigüedad autobiográfica. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 50, 3-24. https://doi.org/10.5209/rev_CLAC.2012.v50.40619
Asecio Gómez, M. (2010). Similitudes y diferencias: la relación entre Bonsái de Alejandro Zambra y “Tantalia” de Macedonio Fernández como una construcción paródica. Letras. http://letras.mysite.com/az280910.html
Astudillo, C. (2008). La novela de las novelas: Mise en Abyme y metanovela en dos novelas de Alejandro Zambra: Bonsái y La vida privada de los árboles. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, 18(1), 75-84. https://revistas.userena.cl/index.php/logos/article/view/149/134
Cárdenas, M. (2007). La literatura no salva A NADIE [Entrevista]. Letras. http://letras.mysite.com/az180409.html
Eco, U. (1993). Lector in fabula. Lumen S. A.
Espinosa, J. (2006). Reseña de “Bonsái”. Letras. http://letras.mysite.com/az120706.html
Fernández, P. (2013, 10 de agosto). La gran novela leve. El País. https://elpais.com/cultura/2013/08/07/actualidad/1375896436_498243.html
Macherey, P. (1974). Para una teoría de la producción literaria. Universidad Central de Venezuela.
Morales, F. (2006). Bonsái. Alejandro Zambra. Letras Hispanas, 3(2), 170-172. https://gato-docs.its.txst.edu/jcr:34d89935-4bf2-40e0-913d-43115c7530e2/Bonsai.pdf
Onell, R. (2006). Alejandro Zambra. Bonsái. Taller de letras, (39), 163-166.
Ortega y Gasset, J. (1925). Ideas sobre la novela. En Obras Completas (6ª ed.) (pp. 387-419). Revista de Occidente. https://marcosfabionuva.files.wordpress.com/2011/08/obras-completas-de-ortega-y-gasset-tomo-3-espanhol.pdf
Ortiz, M. (2014). Alejandro Zambra en palabras líquidas y letra impresa [Entrevista]. Letras. http://letras.mysite.com/azam080414.html
Rutter, S. (2010). Una historia liviana que se pone pesada: las novelas de Alejandro Zambra. Letralia. https://letralia.com/233/articulo08.htm
Saer, J. J. (2017). El concepto de ficción. Rayo Verde Editorial.
Silva, M. (2007). La conciencia de reírse de sí: metaficción y parodia en Bonsái de Alejandro Zambra. Taller de letras, (41), 9-20. https://repositorio.uc.cl/xmlui/bitstream/handle/11534/11590/000490102.pdf
Vargas Llosa, M. (1997). Cartas a un joven novelista. Planeta.
Vicente Ugarte, N. (2014). En tono personal: la autoficción crítica en la novela chilena reciente. [Tesis de Licenciatura, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso]. Bibliotecas PUCV. http://opac.pucv.cl/pucv_txt/txt-6000/UCE6318_01.pdf
Willem, B. (2012). Metáfora, alegoría y nostalgia: la casa en las novelas de Alejandro Zambra. Acta literaria, (45), 25-42. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-68482012000200003
Zambra, A. (2006). Bonsái. Anagrama.
Zambra, A. (2012). No leer. Alpha Decay.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.