Abstract
The inclusion within Néstor Ponce’s Toda la ceguera del mundo (2014) of drug trafficking and its associated chains of command and narcotics trading identifies the work clearly as a narconovela, one of the most popular contemporary noir sub-genres in Latin America. Within the fiction, as crimes and post-mortem mutilations spiral out of control, so, too, do the violent turf wars and reckonings. With Argentina’s early twentieth-century financial crash—the so-called “Corralito”—as the backdrop, Inspector Barrionuevo and his journalist sidekick Rébora must carry out their investigation. New drug trafficking routes, and the expansion of narcotics markets, lead to a parallel growth in drug-related businesses and distribution networks—what I will call a drift in displacements. This drift in drug-related displacements—characterized by impunity, corruption, and vicious revenge—cause immeasurable human disasters that in turn prompt the social tissue to rot and decay.
References
Andriaensen, B. (2016). Introducción. En B. Adriaensen y M. Kunz (Eds), Narcoficciones en México y Colombia (pp. 9-24). Iberomericana / Vervuert.
Andriaensen, B. (2018). Perspectivas teóricas. En B. Adriaensen y C. van Tongeren (Eds), Ironía y violencia en la literatura latinoamericana contemporánea (pp. 21-37). Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana.
Aparicio Nevado, F. (2016). Liminar. En F. Aparicio Nevado, Reescrituras del imaginario policiaco en la narrativa hispánica contemporánea (Roberto Bolaño, Eugenio Fuentes et alii) (pp- 9-14). Université de Haute-Alsace.
Chen Sham, J. (2016). “Apocalipsis” de la miseria humana e “integrados” de la cultura de masas: Toda la ceguera del mundo, de Néstor Ponce. En F. Aparicio Nevado, Reescrituras del imaginario policiaco en la narrativa hispánica contemporánea (Roberto Bolaño, Eugenio Fuentes et alii) (pp- 299-311). Université de Haute-Alsace.
Chen Sham, J. (2017). Catástrofes humanas, desastres naturales, milenarismo y ecocrítica en Gloria Elena Espinoza de Tercero. En M. Kunz (Ed.), Catástrofe y violencia: Acontecimiento histórico, política y productividad cultural en el mundo hispánico (pp. 115-128). Lit Verlag.
Cros, E. (1983). Théorie et pratiques sociocritiques. CERS.
Del Pino, M. (2014). Poéticas fuera de lugar: el crimen en las liteaturas del Cono Sur entre 1980-2010. Alción Editores.
Del Sarto, A. (2012). Globalización, violencia y afectividad en Ciudad Juárez. En M. Moraña e I. M. Sánchez Prado (Eds.), El lenguaje de las emociones: Afecto y cultura en América Latina (pp. 73-92). Iberoamericana/ Vervuert.
Dhondt, R. (2018). La narcoficción mexicana entre novela y corrido. En B. Adriaensen y M. Kunz (Eds), Narcoficciones en México y Colombia (pp. 203-220). Iberomericana / Vervuert.
Escibar-Jiménez, C. (2024). Estructuras internacionales del narcotráfico y factores socioeconómicos de la violencia en Ecuador. URVIO, Revista Latinoamericana de Estudios de Seguridad, (39), pp. 8-28.
Gache, B. (2006). Escrituras nómades: del libro perdido al hipertexto. Ediciones Trea.
Girbés, S. (2021). Los atentados terroristas del 11-M. En M. Kunz et alii, De Tlatelolco al 11-M: La productividad cultural de cinco acontecimientos en México y España (pp. 431-491). Lit Verlag.
Godsland, S. (2016). Algunas consideraciones sobre el simulacro y la simulación en la novela de crímenes. En F. Aparicio Nevado, Reescrituras del imaginario policiaco en la narrativa hispánica contemporánea (Roberto Bolaño, Eugenio Fuentes et alii) (pp- 65-78). Université de Haute-Alsace.
Groß, A. (2020). Cuerpos como objetos: violencia feminicida, deshumanización y objetivación de las víctimas. En B. Callsen y A. Groß (Eds.), Cuerpos en oposición, cuerpos en composición: Representaciones de corporalidad en la literatura y cultura hispánicas actuales (pp. 189-203). Iberoamericana/ Vervuert.
Guijarro Lasheras, R. (2016). “Un asesinato, no más”: Lo policiaco en Los enamoramientos, de Javier Marías. En F. Aparicio Nevado, Reescrituras del imaginario policiaco en la narrativa hispánica contemporánea (Roberto Bolaño, Eugenio Fuentes et alii) (pp. 91-102). Université de Haute-Alsace.
Kunz, M. (2016). Vuelta al narco mexicano en ochenta ficciones. En B. Adriaensen y M. Kunz (Eds), Narcoficciones en México y Colombia (pp. 53-75). Iberomericana / Vervuert.
Kunz, M. (2017). Introducción. En M. Kunz (Ed.), Catástrofe y violencia: Acontecimiento histórico, política y productividad cultural en el mundo hispánico. (pp. 7-31). Lit Verlag.
Kunz, M. (2018). Parodia y género en la narcoficción mexicana. En B. Adriaensen y C. van Tongeren (Eds), Ironía y violencia en la literatura latinoamericana contemporánea (pp. 225-248). Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana.
Kunz, M. (2021). Introducción: En torno al acontecimiento y su productividad cultural. En M. Kunz et alii, De Tlatelolco al 11-M: La productividad cultural de cinco acontecimientos en México y España (pp. 13-86). Lit Verlag.
Jácome, M. (2016). ¿Narco-novela o novela del narcotráfico? Apuntes sobre el caso colombiano. En B. Adriaensen y M. Kunz (Eds), Narcoficciones en México y Colombia (pp. 27-52). Iberomericana / Vervuert.
Janerka, M. (2010). La novela policiaca española (1975-2005) ante los problemas de la sociedad española contemporánea. Editorial Academia de Hispanismo.
Johansson, M. T y Vergara, C. (2024). Escrituras de viajes y desplazamientos por América en los 60: Itinerarios políticos y géneros literarios. Anales de Literatura Chilena (41), 97-116.
Hoyos, H. (2012). Visión desafectada y resingularización del evento violento en Los ejércitos de Evelio Rosero. En M. Moraña e I. M. Sánchez Prado (Eds.), El lenguaje de las emociones: Afecto y cultura en América Latina (pp. 283-295). Iberoamericana/ Vervuert.
Laorden Arbendea, M. T. (2020). Con la posguerra en el cuerpo: transformaciones del saber y experiencia atravesada por la violencia en El ciclo dragón de Horacio Castellanos Moya. En B. Callsen y A. Groß (Eds.), Cuerpos en oposición, cuerpos en composición: Representaciones de corporalidad en la literatura y cultura hispánicas actuales (pp. 175-188). Iberoamericana/ Vervuert.
Lovecraft, H. P. (1990). El horror sobrenatural en la literatura y otros escritos. EDAF.
Martín-Barbero, J. (2001). Al sur de la modernidad: Comunicación, globalización y multiculturalidad. Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana.
Monteleone, J. (2013). La vaca o la res argentina. En Á. Mateo del Pino y N. Pascual Soler (Eds.), Comidas bastardas: Gastronomía, tradición e identidad en América Latina. (pp. 69-84). Editorial Cuarto Propio.
Muñoz Sempere, D. (2008). La Inquisición Española como tema literario: Política, historia y ficción en la crisis del Antiguo Régimen. Tamesis / Woodbridge.
Oliver, F. (2016). La preocupación por la literatura en la narcoliteratura. En B. Adriaensen y M. Kunz (Eds), Narcoficciones en México y Colombia (pp. 223-235). Iberomericana / Vervuert.
Pastor, S. (2023). No esperes de mí los mapas: Las derivas del viaje en la literatura hispánica del siglo XXI. Iberomericana / Vervuert.
Ponce, N. (2013). Diagonales del género: Estudios del policial argentino. El Colegio de San Luis.
Ponce, N. (2014). Toda la ceguera del mundo. Universidad de Antioquia / Ediciones B Colombia.
La Santa Biblia. (1972). Ediciones Paulinas.
Scavino, D. (2013). Menú Saer. En Á. Mateo del Pino y N. Pascual Soler, Comidas bastardas: Gastronomía, tradición e identidad en América Latina. (pp. 49-67). Editorial Cuarto Propio.
Schlenker, A. (2024). Asusta pero gusta: el narco en el cine latinoamericano. Andina, (99), 25-31.
Tronsgard. J. 2016). Detectives y desencanto: Memoria en la novela negra de Javier Calvo. En F. Aparicio Nevado, Reescrituras del imaginario policiaco en la narrativa hispánica contemporánea (Roberto Bolaño, Eugenio Fuentes et alii) (pp. 123-133). Université de Haute-Alsace.
Trujillo Muñoz, G. (2005). Conflictos y espejismos: la narrativa policiaca fronteriza mexicana. En J-C Ramírez Pimienta y S. C. Fernández (Comps.), El Norte y su frontera en la narrativa policiaca mexicana (pp. 9-32). Plaza Janés.
Urbano Reyes, J. (2021). Movilidad migratoria y tráfico de drogas: Exclusión y pobreza como espacios de convergencia. Política, Globalidad y Ciudadanía, 13(7), pp. 205-229.
Vargas, J. Á. (2006). La novela contemporánea centroamericana: La obra de Sergio Ramírez Mercado. Ediciones Ojo de Perro Azul.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.