Abstract
In this article we depart from the hypothesis that the crimen novel is understood as a metaphorical journey in search of the truth. To reach its destination, the genre follows a heterogeneous literary trajectory, presented as a plot full of obstacles and narrative turns that conceal a reflection on the surrounding reality. This construction conveys an experience of the reader’s fears and concerns. We concluded that the metaphor of the journey contributes to establishing a new realism that characterizes the Spanish crime novel of the last few decades.
References
Albaladejo, T. (1992). Semántica de la narración: la ficción realista. Taurus.
Amell, S. (1987). Literatura e ideología: El caso de la novela negra en la España actual. Monografic review/Revista monográfica, 3(1-2), 192-201.
Calderón, R. (2009). El expediente Canaima. RBA.
Cawelti, J. G. (1976). Adventure, Mystery and Romance: Formula Stories as Art and Popular Culture. The University of Chicago Press.
Colmeiro, J. F. (1994). La novela policiaca española: Teoría e historia crítica. Anthropos.
Colmeiro, J. F. (2010). Globalización y novela policíaca. El caso de Manuel Vázquez Montalbán. En E. Rodrigues Moura (Ed.), Indicios, señales y narraciones. Literatura policíaca en lengua española (pp. 77-92). Innsbruck University Press.
Colmeiro, J. F. (2014). Crónica general del desencanto. Vázquez Montalbán-Historia y ficción. Anthropos.
Freixas, L. (2002). ¿Y cuántas mujeres?. Quimera, (214-215), 57-60.
Fuentes, E. (2013). Literatura del dolor, poética de la bondad. Editora Regional de Extremadura.
Giménez Bartlett, A. (2020). Sin muertos. Destino.
Godsland, S. (2002). From Feminism to Postfeminism in Women’s detective Fiction from Spain: the case of Maria Antònia Oliver and Alicia Giménez Bartlett. Letras femeninas, (28), 84-99.
Godsland, S. (2007). Killing Carmens: Women’s Crime Fiction from Spain. University of Wales Press.
Gubern, R. (1970). La novela criminal. Tusquets.
Martín Cerezo, I. (2005). La evolución del detective en el género policíaco. Tonos. Revista electrónica de estudios filológicos, (10), 362-384.
Martín Escribá, A. y Canal, J. (2019). A quemarropa. La época clásica de la novela negra y policíaca. Alrevés.
Martín Escribá, A. y Canal, J. (2021). A quemarropa. La época contemporánea de la novela negra y policíaca (Vol. 2). Alrevés.
Nesbø, J. (2019, 10 de octubre). Presentación de Cuchillo en Madrid. El Mundo. https://www.elmundo.es/cultura/literatura/2019/10/25/5db1f08efc6c83d5708b4602.html
Panadero, D. G. (coord. y dir.). (2017). Prótesis, (9). [Monografía Detectives Raros]. Reino de Cordelia.
Peñate Rivero, J. (2010). Hacia la novela policiaca de los años ochenta en España. Apuntes para la trayectoria de un género. En J. Peñate Rivero (Ed.), Trayectorias de la novela policial en España: Francisco González Ledesma y Lorenzo Silva (pp. 13-42). Visor Libros.
Resina, J. R. (1997). El cadáver en la cocina: la novela criminal en la cultura del desencanto. Anthropos.
Rivero Grandoso, J. (2015) Modelos urbanos y su proyección literaria en la novela criminal (Geografía española) [Tesis de doctorado inédita]. Universidad Complutense de Madrid.
Rodríguez Santos, J. M. (2022). Retórica de la ficción narcocriminal: Don Winslow y la Guerra contra las Drogas. Ediciones Universidad de Valladolid.
Sánchez Zapatero, J. y Martín Escribà, A. (2017). Continuará…Sagas literarias en el género negro y policiaco español. Alrevés.
Silva, L. (2019, 24 de octubre). Presentación del Getafe Negro. El País. https://elpais.com/ccaa/2019/10/22/madrid/1571741265_729279.html
Tyras, G. (2010). Carvalho viajero: los indicios del desencanto. En E. Rodrigues Moura (Ed.), Indicios, señales y narraciones. Literatura policíaca en lengua española (pp. 59-75). Innsbruck University Press.
Valles Calatrava, J. R. (1990). La novela criminal. Instituto de Estudios Almerienses.
Valles Calatrava, J. R. (1991). La novela criminal española. Universidad de Granada.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.