Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica ISSN Impreso: 0377-628X ISSN electrónico: 2215-2628

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/oai
Family Puzzle: Fragmentation and Repetition in Quiénes somos ahora, by Katya Adaui
PDF (Español (España))

Keywords

fragmentation
family relationship
mother
repetition
grief
fragmentación
relaciones familiares
madres
repetición
duelo

How to Cite

Campaña Fimbres, J. A. (2025). Family Puzzle: Fragmentation and Repetition in Quiénes somos ahora, by Katya Adaui. Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica, 51(1), e63506. https://doi.org/10.15517/rfl.v51i1.63506

Abstract

Katya Adaui's (1977) narrative work has some common aspects, such as both formal and thematic fragmentation in tune with complex family relationships. Quienes somos ahora (2022), her most recent novel, is no exception to the Peruvian author's aesthetic tendencies. The writer deploys an extremely interesting construction that is oriented towards hybridization with the axes of family relationships, through the constant instrumentalization of two main resources: fragmentation and repetition that repeatedly reorients the suggested themes with a language in continuous dialogue with poetry. This article aims to investigate the implications of fragmentation and repetition, whose use represents in different ways the complex relationship of the main character with her mother. Scenes will be analyzed with emphasis on the resources available in the narrative, whose concern for forms is a pillar within the narrative fabric, in addition to reconstructing a complex and fractured relationship. This reconstruction brings together the rubble in the relationship between mother and daughter that the narrator and main character of Quienes somos ahora carries with them.

https://doi.org/10.15517/rfl.v51i1.63506
PDF (Español (España))

References

Adaui, K. (2023). Quiénes somos ahora. Literatura Random House.

Ahmed, S. (2015). La política cultural de las emociones. Universidad Nacional Autónoma de México, Programa Universitario de Estudios de Género.

Bajtín, M. (1989). Teoría y estética de la novela. Taurus.

Bianchi, P. D. (2023). Escritoras Latinoamericanas: Ficciones De (des) Esperanzas Del Siglo XXI. Paralelo 31, 1(20), 80-103. doi:10.15210/p31.v1i20.26444.

Braidotti, R. (2002). Metamorfosis. Hacia una teoría materialista del devenirir. Ediciones Akal.

Cárdenas Moreno, M. (2019). Filiación y memoria femenina en la novela peruana escrita por mujeres de la última década. América sin Nombre, (24), 41-51. 10.14198/AMESN.2019.24-1.03.hal-02406084

De Grandis, R. (1997). Incursiones en torno a hibridación: una propuesta para discusión de la mediación lingüística de Bajtín a la mediación simbólica de García Canclini. Revista de crítica literaria latinoamericana, (46), 37-51.

García Canclini, N. (2003). Noticias recientes sobre la hibridación. Trans. Revista Transcultural de Música, (7), 0.

Greimas, A. J. (1973). En torno al sentido. Ensayos semióticos. Fragua.

Kristeva, J. (1989). Poderes de la perversión. Siglo XXI Editores.

Pacheco Roldan, A. (2023). El término “boom femenino” es inadecuado e insuficiente. Letras Libres. https://letraslibres.com/literatura/adriana-pacheco-boom-femenino-escritoras-debate/

Pomenariec, H. (2023, 12 de agosto). Duelo y ajuste de cuentas familiar, en la novela de Katya Adaui:“¿Cómo puede ser cruel alguien tan hermoso? Infobae. https://www.infobae.com/leamos/2023/08/13/duelo-y-ajuste-de-cuentas-familiar-en-la-novela-de-katya-adaui-como-puede-ser-cruel-alguien-tan-hermoso/

Pozuelo Yvancos, J. (2003). Teoría del lenguaje literario. Cátedra.

Prado, Agustín. (2021). El cuento peruano del siglo XXI tiene firma femenina. En A. Galleto Cuiñas (Ed.), Novísimas. Las narrativas latinoamericanas y españolas del siglo XXI (pp. 177- 193). Iberoamericana Veruvert.

Quevedo, F. (2014). Poesía Varia. Ediciones Cátedra.

Ramos-Izquierdo, E. (2005). De lo híbrido y de su presencia en la novela mexicana actual. En Milagros Ezquerro (Ed.), L’hybride / Lo híbrido. Cultures et littératures hispano-américaines (pp. 59-104). Indigo & côté-femmes éditions.

Scherer, F. (2021). El nuevo boom latinoamericano: las escritoras marcan el rumbo. La nación. https://www.lanacion.com.ar/lifestyle/el-nuevo-boom-latinoamericano-las-escritoras-marcan-el-rumbo-nid12062021/

Solotorevsky, M. (1995, 21-26 agosto). Poética de la totalidad y poética de la fragmentación: Borges/Sarduy [Presentación de escrito]. Actas del XII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, Birmingham, UK.

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Downloads

Download data is not yet available.