Abstract
Central American stories are characterized by the folklore of the twentieth century, but are more contemporary, creative and innovative in the twenty-first century. This essay compiles a series of works of stories for children in Central America, except Belize, in order to expose some of the most significant stories of the Central American isthmus and show their transcendence in the history of literature for children in each country through time. For this reason, the document includes images of storybooks that have been published and that represent part of this field. It is determined that Central American stories for children have evolved and there are more authors in this area; besides more children's publishing houses have been created, more contests and congresses have been held, providing more encouragement and animation to reading.
References
Abarca Fallas, R. y Mena Pérez, Y. (2016). Recopilación y ejercicio filológico de comparación de la obra de Carlos Luis Sáenz. (Publicación No. 9295) [Tesis de Licenciatura]. Universidad Nacional de Costa Rica. https://repositorio.una.ac.cr/items/17522f2d-1750-418e-a076-dc3a1b2dde98/full
Aguilar Domínguez, L. M. (2022). Leyendo historias contextualizadas: experiencias de lectura familiar en una comunidad hondureña. Revista Educación, 46(2), 149-172. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S221526442022000200149&script=sci_arttext
Almería, L. B. (2002). Géneros y estéticas en la literatura tradicional. Revista de literaturas populares, (2), 67-81. https://ru.atheneadigital.filos.unam.mx/jspui/bitstream/FFYL_UNAM/6746/1/Populares_4_2002_Beltr%C3%A1n_67-81.pdf
Berríos, R. (2013). La literatura infantil en Honduras. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://biblioteca.org.ar/libros/155346.pdf
Borja, L. (2015). Salarrué: cuando la identidad se moldea en barro. Akademos, 43-65. https://camjol.info/index.php/akademos/article/download/4448/4196
Bravo-Villasante, C. (1987). Historia y antología de la literatura, infantil iberoamericana. Everest.
Cancelas-Ouviña, L. P. (2018). Propuesta metodológica para el estudio de la presencia del folclore infantil en obras literarias. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, 17(3), 55-67. https://www.revistaocnos.com/index.php/ocnos/article/view/ocnos_2018.17.3.1762/166
Casanueva Hernández, M. (2009). La huella del folclore en la literatura infantil. Revista De Pedagogía De La Universidad De Salamanca, 6, 189-196. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0214-3402/article/view/3353/3375
Cerrillo, P. C. (2016). La importancia de la literatura infantil y juvenil en la educación literaria. En A. Díez, V. Brotons, D. Escandell y J. Rovira (Eds.), Aprendizajes plurilingües y literarios. Nuevos enfoques didácticos (pp. 32-41). Universidad de Alicante. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/64749/1/Aprendizajes-plurilingues-y-literarios_03.pdf
Díez, M. (2005). Los viejos y siempre nuevos cuentos populares. Ciudad Seva hogar electrónico del escritor Luis López Nieves. http://www.ciudadseva.com/textos/teoria/hist/diez01.htm
Fernández Zambudio, J. (2021). Clamor de Gaia: violencia, ecología y mito en Claribel Alegría. Revista Humanidades, 11(1), 75-85. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S221539342021000100075&script=sci_arttext
Gaitán, N. A. (2011). Origen del cuento en Honduras. Su definición y consolidación por el Grupo Literario Renovación. Editorial Perseo.
García, M. A. (1994). Escritores del siglo XIX frente al cuento folklórico. Cuadernos de investigación filológica, (19), 171-181. https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/cif/article/view/2340/2209
Huguet González, C. (2017). Gabriela Mistral y Claudia Lars. Akademos (25), 91-99. https://camjol.info/index.php/akademos/article/download/4450/4198
Lindo, H. (1965). Claudia Lars, poetisa de América. Boletín americanista, 59-68. https://www.raco.cat/index.php/BoletinAmericanista/article/download/98374/145969
Lluch, G. (2007). Invención de una tradición literaria: de la narrativa oral a la literatura para niños. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Márquez Mesa, C. (2005). Panorama de la narrativa de mujeres centroamericanas. Diálogos Revista Electrónica, (1-2), 1-21. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/dialogos/article/view/6250/32177
Martos Núñez, E. (2007). Cuentos y leyendas tradicionales: teoría, textos y didáctica. Ediciones de la Universidad de Castilla La-Mancha.
Mendoza, M. (2017). La recreación literaria de una variedad lingüística: cuentos de barro de Salarrué. Revista Káñiña, 4(2), 143-157. https://www.scielo.sa.cr/pdf/kan/v41n2/2215-2636-kan-41-02-00143.pdf
Morales, B. F. (2016). La LIJ de Guatemala: navegando entre silencios a medias. En M. Sotomayor Sáez, y P. Cerrillo (Eds.), Censuras y literatura infantil y juvenil en el siglo XX: en España y 7 países latinoamericanos. (pp. 415-425). Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Peña Muñoz, M. (1999). La literatura infantil en Centroamérica. Literatura Infantil y Juvenil en América Latina. 54-64EyB_88-107_OK/102_0699//EB11_N102_P54-64.pdf
Peña Muñoz, M. (2009). Historia de la literatura infantil en América Latina. Fundación SM.
Quesada-Villalobos, P, y Vásquez-Vargas, M. (2011). La literatura infantil en Costa Rica: aportes y ausencias desde la historiografía literaria. Revista comunicación, 20(1), 32-38. https://revistas.tec.ac.cr/index.php/comunicacion/article/view/821/735
Réserve, R. (2016). El Salvador: un año político y social convulso. Revista de ciencia política (Santiago), 36(1), 177-194. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-090X2016000100008&script=sci_arttext
Ricart, X. S. (2012). Panorama histórico de la literatura infantil y juvenil nicaragüense desde los años 60 hasta la actualidad. AILIJ. Anuario de investigación en Literatura Infantil y Juvenil (10), 173-194. https://revistas.uvigo.es/index.php/AILIJ/article/download/894/878
Riera, M. B. (2019). María Isabel Carvajal: feminista y artista. Revista Herencia, 32(2), 145-187. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/herencia/article/view/40260/41099Roldán, J. D. R. (2018). Un viaje a la niñez costarricense: Triquitraque, revista infantil (1936 1947). Revista Herencia, 31(2), 55-82. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/herencia/article/view/35763/36492
Rubio Torres, C. (2020). Centenario de Los cuentos de mi tía Panchita de Carmen Lyra (1920-2020): contexto educativo, literario y político de la primera edición de una obra. Revista Educación, 44(2), 622-641. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/41197/42879
Rubio Torres, C. (2021). La literatura infantil en Costa Rica: entre el didactismo y la libertad creadora. En O. Chaverri, M. Cartín (Eds.), Boletín de la Academia Costarricense de la Lengua (pp123-152). Número especial dedicado al Bicentenario de Centroamérica (1821-2021). https://www.acl.ac.cr/BACL_III_16_1.pdf
Rubio Torres, C. (2023, 3 de mayo). “Cuentos viejos”, de María Leal de Noguera: un libro centenario y universal. La Nación. https://www.nacion.com/ancora/cuentos-viejos-de-maria-leal-de-noguera-un-libro/FDRLIXGZAJG7VG453R4CZVKDVE/story/
Santonja Ricart, M. (2016). Tradición y modernidad en la literatura infantil y juvenil nicaragüense (1960 2015) (Publicación No. 978849067327) [tesis de doctorado]. Universitat Autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/tesis/2016/hdl_10803_399352/xsr1de1.pdf
Soto-Ramírez, M. (2019). Lilia Ramos Valverde: presencia en Repertorio Americano. Temas de Nuestra América. Revista de Estudios Latinoamericanos, 35(65), 243-257. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/tdna/article/view/12933/18002
Soltero Sánchez, E. (2015). Tentativa de una historia del cuento en los países de Centroamérica. Siglo XX. Revista de literatura hispánica, (81), 88-134. https://digitalcommons.providence.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2786&context=inti
Soriano, M. (1995). Literatura infantil y juvenil. Ediciones Colihue.
Toledo, V. M.; Alarcón-Chaires, P.; Moguel, P.; Olivo, M.; Cabrera, A.; Leyequien, E. y Rodríguez-Aldabe, A. (2001). El atlas etnoecológico de México y Centroamérica: fundamentos, métodos y resultados. Etnoecológica, 6(8), 7-41. https://ccp.ucr.ac.cr/bvp/pdf/cambiodemografico/atlas_etnologico.pdf
Valero, López, A.; Delgado, L. H. y Martínez, I. J. (2017). El encabalgamiento escolar y cultural de la literatura infantil. Álabe, (16), 1-16. http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/5079/401-1687-1-PB.pdf?sequence=1
##plugins.facebook.comentarios##

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.