Abstract
Received: 01-24-2020
Approved: 03-27-2020
ABSTRACT
In Postage stamps are a type of image still very little explored in historical works in Costa Rica. This article studies the iconography of the Costa Rican president Jesús Jiménez Zamora (1823 - 1897) on three postage stamps that circulated in Costa Rica at the beginning of the 20th Century. With this purpose, we have started from the theoretical and methodological postulates proposed by the art historian Erwin Panofsky to face the imaginary analysis.
References
Agulhon, M. (1994). Historia Vagabunda. Etnología y política en la Francia contemporánea. México: Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mora.
Anderson, B. (2000). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Barthes, R. (1971). Elementos de semiología. Madrid: Alberto Corazón Editor.
Bonilla, H. (1985). Los Presidentes. San José: Editorial Texto Limitada.
Brenes, G. (2019). El Jesús Jiménez de las representaciones plásticas. La Nación, Foro, 23.
Brenes, G. (2009). La patria en duelo: los funerales del expresidente Jesús Jiménez Zamora (Cartago, Costa Rica, 1897). Acta Académica. 45, 215–249.
Burucúa, J. E. y Malosetti Costa, L. (2012). Una palabra equivale a mil imágenes. Polisemia, grandeza y miserias de las representaciones visuales. Concreta 00, 6–13.
Burke, P. (2005). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Editorial Crítica.
Chacón, M. y Alvarado, I. (2001). Gráfica en el papel moneda (1858–1936). San José: Fundación Museos del Banco Central de Costa Rica.
Calvo, A. (2018). Iconografía e ideología de la pinacoteca de la Asamblea Legislativa de Costa Rica (Retratos de Jefes de Estado y Presidentes de la República). Káñina 42 (1), 243–259.
Campos, H. (2015). Retórica de la imagen e imágenes míticas. Káñina 39 (1), 261 – 277.
Centeno, M. (1999). "War and Memories: Symbols of State Nationalism in Latin America". European Review of Latin American and Caribbean Studies 66, 75 – 106.
Escuela Normal de Heredia. (1922)."Doctor don Jesús Jiménez". Ardua I (II), 15 – 16.
Ginzburg, C. (1999). Mitos, emblemas, indicios. Morfología e historia. Barcelona: Gedisa Editorial.
Gólcher , E. (1993). Consolidación del Estado Liberal: imagen nacional y políticas culturales (1880 – 1914). San José: Publicaciones de la Cátedra de Historia de las Instituciones de Costa Rica, Universidad de Costa Rica, Sede Rodrigo Facio.
González, L. F. (1923). Centenario del Fundador de la Instrucción Pública en Costa Rica. Revista de Costa Rica IV (6), 86 – 92.
Hobsbawn, E. (1991). Naciones y nacionalismo desde 1780. Barcelona: Editorial Crítica.
Joly, M. (1999). Introducción al análisis de la imagen. Buenos Aires: La Marca Editora.
König, H. J. (2014). La función de las imágenes en el proceso de construcción de las naciones latinoamericanas. Schuster, S. (Editor). La nación expuesta. Cultura visual y procesos de formación de la nación en América Latina. Bogotá: Universidad del Rosario, 1–28.
Leone, M. (2019). Semiótica del rostro heroico: El caso de Gervasio Artigas. Turín: Universidad de Turín. Inédito.
Michel, K. y Schoell–Glass, C. (2002). Aby Warburg et les timbres en tant que document culturel. Protée 30 (2), 85–92.
Mora, O. (1957). Don Jesús Jiménez: su personalidad y su labor de estadista. (Tesis de Licenciatura en Historia). San José: Universidad de Costa Rica, Sede Rodrigo Facio.
Obregón, C. (1999). Nuestros Gobernantes: verdades del pasado para comprender el presente. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Panofsky, E. (2006). Estudios sobre iconología. Madrid: Alianza Universidad.
Pérez, T. (2012). ¿Se puede escribir historia a partir de imágenes? El historiador y las fuentes icónicas. Memoria y Sociedad 16 (32), 17-30.