Herencia Journal ISSN Impreso: 1659-0066 ISSN electrónico: 2215-6356

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/herencia/oai
The last figurative stage of Manuel de la Cruz González: “Desnudo rojo” (red nude), 1978
PDF - HERENCIA 2020 Vol 33, No. 1 pp. 101-124. (Español (España))
Word - HERENCIA 2020 Vol 33, No. 1 pp. 101-124. (Español (España))

Keywords

Semiotics
Neo-figuration
Non-figuration
Costa Rican painting
Manuel de la Cruz González
Semiótica
Neofiguración
No-figuración
Pintura costarricense
Manuel de la Cruz González

How to Cite

Montero Rodríguez, D. A. (2020). The last figurative stage of Manuel de la Cruz González: “Desnudo rojo” (red nude), 1978. Herencia Journal, 33(1), 101–124. https://doi.org/10.15517/h.v33i1.43306

Abstract

Received: 03-08-2020

Approved: 05-29-2020

ABSTRACT

 This article consists in a semiotic study of the initialization process of the neo-figuration movement in the Costa Rican painting scene of the 1970s (20th century). More specifically, the neo-figuration style of the artist Manuel de la Cruz González, which is portrayed by his work Desnudo Rojo or Red Nude (1978). Methodologically, a semiotic analysis is used through a process of interpretation of the sign in three levels (syntactic, semantic and pragmatic). Likewise, the notion of “neofigurative art” is conceptualized using a theoretical approach. Additionally, the socio-historical context of the Costa Rican Salones Nacionales de Artes Plásticas (National Halls of Plastic Arts) from 1972 is referenced in this article. Through the analysis and references previously mentioned, it is possible to determine which elements motivated and promoted the artistic production in Costa Rica, which combined with the Costa Rican and Latin American context of change in the social paradigm (moral crisis), and the emergence of globalization and neoliberalism, were a clear influence on the initialization process of the Costa Rican neo-figuration. This influence is explicitly displayed by the Costa Rican painter Manuel De la Cruz González in his art piece “Desnudo Rojo” (Red Nude) from 1978.

https://doi.org/10.15517/h.v33i1.43306
PDF - HERENCIA 2020 Vol 33, No. 1 pp. 101-124. (Español (España))
Word - HERENCIA 2020 Vol 33, No. 1 pp. 101-124. (Español (España))

References

Alvarenga-Venutolo, A. P. (2005). Los ciudadanos y el estado de bienestar: Costa Rica en la segunda mitad del siglo XX. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Barthes, R. (1993). “Elementos de semiótica (extracto)”. En: La aventura semiológica. (20-58). Barcelona: Editorial Paidós.

Bonilla-Merchav, L. (2014). Manuel de la Cruz Gonzalez: Transnationalism and the Development of Modern Art in Costa Rica. (A dissertation submitted to the Graduate Faculty in Art History in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, The City University of New York, Academic Works). Recuperado de

http://academicworks.cuny.edu/gc_etds/172 [Consulta 15 feb. 2016].

Calvo, E. (2014). Manuel de la Cruz González, su noción de “arte cósmico”: la geometría, el color, la proporción y el concepto filosófico de creación. Escena. Revista de las artes. 72 (2), 101-121.

Chevalier, J. (1986). Diccionario de los símbolos. Barcelona: Editorial Herder.

Chevalier, J y Gheerbrant, A. (2009). Diccionario de los símbolos. (2.ª ed.). Edición. Barcelona: Herder.

Cuevas-Molina, R. (2008). Tendencias en la dinámica cultural en Costa Rica en el siglo XX. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Deneb, L. (2001). Diccionario de símbolos: selección temática de los símbolos más universales. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva.

De la Nuez, J. (2014). Modernidad última en América Latina y posturas de la crítica artística. Aisthesis. 55, 197-212.

Guardia, M. E. (2008). Treinta años atrás: la plástica nacional se introduce en las corrientes de vanguardia. Escena. Revista de las artes. 31 (63), 45-52.

Jara-Parra, N. (2012). “Los proyectos críticos de Marta Traba y Nelly Richard: Trayectos de la escritura sobre arte en Latinoamérica”. Tesis para optar al grado de Magíster en Artes, mención Teoría e Historia del arte. Santiago, Chile. Universidad de Chile.

Kowzan, T. (1997). El signo y el teatro. Madrid: Editores Arco.

Lucie-Smith, E. (1983). El arte hoy: del expresionismo abstracto al nuevo realismo. Madrid: Cátedra.

Marchán-Fiz, S. (2012). Del arte objetual al arte de concepto. (11.ª ed.) Madrid: Ediciones Akal.

Molina-Jiménez, I. (2005). Costa Rica del siglo XX al XXI. Historia de una sociedad. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Molina-Jiménez, I. (2007). Identidad nacional y cambio cultural en Costa Rica durante la segunda mitad del siglo XX. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Montero, C. G. (2015). Arte costarricense 1897-1971. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Pérez-Rioja, J. A. (2003). Diccionario de símbolos y mitos: las ciencias y las artes en su expresión figurada. (7.ª Ed.). Madrid: Tecnos.

Real Academia Española. (2001). Diccionario de la Real Academia Española. 22 ed. Vol. 2. Tomo 2, 4, 5, 6, 7, 9 y 10. Colombia: ESPASA.

Rojas-González, J. M. (1994). Salones Nacionales de Artes Plásticas 1972-1993: programa re-visión de un siglo. San José: Museo de Arte Costarricense.

Sarriugarte, I. (2013). Deslegitimando los estereotipos pictóricos españoles: de Equipo Crónica a Antonio Saura. Revista Aisthesis. (53), 53-72.

Solano-Brizuela, E. (2014). José Miguel Rojas en el contexto de la neofiguración: pintura y obra gráfica de 1984 a 1997. Káñina. Revista de artes y letras. 38 (2), 225-238.

Tabarez-Reyes, N. (2009). Esbozo histórico del arte de representación en paisajes en Venezuela desde principios hasta fines del siglo XX. Tiempo y Espacio [online]. vol.19, n.51, pp. 89-110. Recuperado de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-94962009000100006 [Consulta 20 may. 2016].

Talens, J. Romera-Castillo, J. Tordera, A. y Vicente-Hernández, E. (1999). Elementos para una semiótica del texto artístico. Madrid: Cátedra.

Tamburrino-Cabrera, E. (2008). Análisis crítico descriptivo de la nueva figuración argentina 1961-1965. Ernesto Deira, Rómulo Macció, Jorge de la Vega y Luis Felipe Noé. (Tesis de Licenciado en Artes con mención en Teoría e Historia del Arte). Universidad de Chile.

Torres-Michua, A. (1974). El arte a 100 años del impresionismo. Revista de la Universidad de México. (10), 34-39.

Tresidder, J. (2003). Diccionario de los símbolos: una guía ilustrada para imágenes, íconos y emblemas tradicionales. México, Distrito Federal: Grupo Editorial Tomo.

Triana-Cambronero, M. A. (2010). El arte como integración cósmica. Manuel de la Cruz González y la abstracción geométrica. San José: Fundación Museos del Banco Central.

Vargas-Flores, M. y Sáenz-Castro, I. (1979). "50 años de labor pictórica de Manuel de la Cruz González". (Tesis de Licenciatura en Artes Plásticas con énfasis en Pintura). Universidad de Costa Rica, Sede Rodrigo Facio.

Zavaleta-Ochoa, E. (2012). Sensibilidad de vanguardia: Manuel de la Cruz González. Káñina. Revista de artes y letras. 36 (extraordinario), 99-100.

Zavaleta-Ochoa, E. (1994). Los inicios del arte abstracto en Costa Rica 1958-1971. San José: Museo de Arte Costarricense.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.