Abstract
This quantitative study, with a comparative, correlational and predictive design, sought to analyze whether the factors of personal agency and empowerment predict social responsibility in Costa Rican university students. The sample consisted of 254 university students (132 men and 121 women), engineering, education and health career students who were administered scales to measure the aforementioned variables. The multiple regression analysis found that the predictors of social responsibility are empowerment, self-determination and self-efficacy. Additionally, significant and relevant correlations were observed between the variables, as well as differences according to sex (where men obtained higher scores in personal agency and women higher scores in social responsibility) and by area of knowledge, where students from the area of health obtained the highest scores. The results are interpreted based on their implications for social development and for the training of students.
References
Alkire, S. (2005). Subjective quantitative studies of human agency. Social Indicators Research, 74, 217-260. https://doi.org/10.1007/s11205-005-6525-0
Armendáriz-Zarazua, R., Medina-Ortega, S., Olvera-León, G., Palacios-Rodríguez, O. y Sánchez-Armáss Cappello, O. (2022). La Responsabilidad Social Universitaria y su implementación: Una revisión panorámica. Emerging Trends in Education, 4(8), 107-124. https://revistas.ujat.mx/index.php/emerging/article/view/4756/3687
Banda, A., Morales, M., Flores, R. y Vanegas A. (2014). Promoción de salud mental mediante el desarrollo de agencia humana y empoderamiento: enfoque intrapersonal. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 32(1), 161-169. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12058124017/
Consejo Nacional de Rectores [Conare]. (2021). Octavo Estado de la Educación 2021. Conare. https://estadonacion.or.cr/?informes=informe-estado-de-la-nacion-2021
Consejo Nacional de Rectores [Conare]. (2022). Estado de la Nación 2022. Conare. https://estadonacion.or.cr/?informes=informe-estado-de-la-nacion-2022
Cruz-del Castillo, C. y Padilla-Gámez, N. (2018). Validación de una escala de empoderamiento y agencia personal en mujeres mexicanas. Revista Digital Internacional de Psicología y Ciencia Social, 4(1), 28-45. http://dx.doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.4.1.2018.139.28-45
Kadlec, Ž., Leko, Š. M. & Sharma, E. (2022). Students’ Perceptions and Attitudes toward University Social Responsibility: Comparison between India and Croatia. Sustainability, 14(21), 1-14. https://doi.org/10.3390/su142113763/
León-Ruiz, D y Uribe-Salas, J. (2023). Relevancia en establecer un modelo de responsabilidad social en las instituciones de educación superior en el Estado de Michoacán de Ocampo-México. Revista Científica Uisrael, 10(2), 13-37. https://revista.uisrael.edu.ec/index.php/rcui/article/view/787
Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica [Mideplan]. (2020). Segundo informe nacional voluntario objetivos de desarrollo sostenible Costa Rica 2020. “Desarrollo sostenible en acción: la ruta hacia la sostenibilidad”. Mideplan. https://ods.cr/recursos/noticias/costa-rica-presenta-su-segundo-informe-voluntario-sobre-ods
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2017). Educación para los objetivos del desarrollo sostenible: objetivos de aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423
Pernía, J., Palacios-Sanabria, L., Trasfi-Mosqueda, M. y Sanabria-Chópite, M. (2022). Objetivos de Desarrollo Sostenible y Responsabilidad Social Universitaria: Alternativas para cambio climático y desplazados ambientales. Revista de Ciencias Sociales, 28(1), 367-385. https://www.redalyc.org/journal/280/28069961026/html/
Pick, S., García-Rodríguez, G. y Leenen, I. (2011). Modelo para la promoción de la salud en comunidades rurales a través del desarrollo de agencia personal y empoderamiento intrínseco. Universitas Psychologica, 10(2), 327-340. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64722451002/
Pick, S., Sirkin, J., Ortega, I., Osorio, P., Martínez, R., Xocolotzin, U. y Givaudan, M. (2007). Escala para medir agencia personal y empoderamiento (ESAGE). Interamerican Journal of Psychology, 41(3), 295-304. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28441304
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo [PNUD]. (2021). Informe Regional de Desarrollo Humano 2021. Atrapados: alta desigualdad y bajo crecimiento en América Latina y el Caribe. https://www.undp.org/es/latin-america/informe-regional-de-desarrollo-humano-2021
Serrano-Pereira, M., Castillo-León, M. y Hernández-Payán E. (2022). Variables psicosociales predictoras de la responsabilidad social en estudiantes universitarios(as). Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(93), 455-481. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662022000200455&lng=es&tlng=es
Serrate-González, S., Martín-Lucas, J., Caballero-Franco, D. y Muñoz-Rodríguez. M. (2019). Responsabilidad social universitaria en la implementación de los objetivos de desarrollo sostenible. European Journal of Child Development, Education and Psychopathology, 7(2), 183-196. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7767888/
Vallaeys, F. (2021). Manual de Responsabilidad Social Universitaria. El modelo URSULA: estrategias, herramientas, indicadores. Unión de Responsabilidad Social Universitaria Latinoamericana (URSULA).
Vallaeys, F. y Solano, D. (2019). 2da Investigación continental URSULA: Estado del arte de la Responsabilidad Social Universitaria (RSU) en América Latina 2019. URSULA. https://unionursula.org/investigacio-nes/investigaciones-2019/
Vallaeys, F., De la Cruz, C. y Sasia, P. (2009). Responsabilidad social universitaria: manual de primeros pasos. McGraw-Hill Interamericana Editores. https://publications.iadb.org/es/publicacion/14191/responsabilidad-social-universitaria-manual-de-primeros-pasos/
##plugins.facebook.comentarios##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2025 Blanca Sojo Mora, Mario Gerardo Serrano Pereira