Abstract
This research focuses on study habits for learning the English language among seventh-grade students. It was conducted at Liceo José Martí, Liceo de Chacarita, and Colegio Técnico Profesional de Puntarenas. Study habits are crucial for the educational process as they assist students in reviewing, reinforcing knowledge, and improving the assimilation of challenging topics. The methodology combines qualitative and quantitative approaches, including documentary research, interviews with teaching staff, non-participatory observations, and surveys. The results indicated a lack of study habits among the students. In summary, the significance of study habits in enhancing students’ academic performance is highlighted. Emphasizing the need for guidance in this aspect.
References
Álvarez, N. (2017). Relación entre hábitos de estudio y rendimiento académico en los estudiantes del primer ciclo de la carrera de Administración de Negocios Internacionales del Instituto ADEX – Perú – 2017 [Trabajo de grado, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Perú]. Repositorio institucional. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/1492/
Anticona, E. y Gonzaga, M. (2015). Hábitos de estudio y aprendizaje comunicativo del idioma inglés en los estudiantes del centro de idiomas de la universidad nacional tecnológica del sur, Villa El Salvador, 2014 [Tesis de grado, Universidad Nacional de Educación, Perú]. Repositorio institucional. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/1231?show=full/
Barrantes, A. (26 de abril de 2015). Mal inglés en escuelas y colegios fuerza a pagar clases privadas. La Nación. https://www.nacion.com/el-pais/educacion/mal-ingles-en-escuelas-y-colegios-fuerza-a-pagar-clases-privadas/3XJDMDYAXNF53EOTFF54K7U4FE/story/
Campos, J. y Chacón, K. (2011). Las técnicas y hábitos de estudio en estudiantes de tercer ciclo de la Educación General Básica [Tesis de grado en Orientación, Universidad de Costa Rica, Costa Rica]. Repositorio institucional. https://repositorio.una.ac.cr/bitstream/handle/11056/20535/TESIS%2010497.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cutz, G. (2003). Hábitos de estudio y tarea en la casa. Ediciones de la Universidad de Illinois.
EF Education First. (s.f.). EF EPI Índice EF de nivel de inglés [2019, 2020, 2021]. https://www.ef.com/wwes/epi/downloads/
García, M. (2000). Hacia una renovación pedagógica. Cincel.
Kancepolski, M. (2010). El rendimiento escolar y la inteligencia. Paidós.
Mira, M. (2005). Técnicas de estudio para enseñanza. Alianza.
Muñoz Zavaleta, A., Muñoz Zabaleta, O., Muñoz Zabaleta, R. y Valderrama Zavala, A. (2020). Hábitos de estudio y aprendizaje de inglés en estudiantes de la escuela profesional de enfermería de la Universidad Alas Peruanas–Surco, Lima-Perú. Journal of Business and Entrepreneurial Studies, 1-13. https://doi.org/10.37956/jbes.v0i0.127
Panza, M. (2008). Hábitos y técnicas de estudio aprender es cosa fácil. Editorial Gernikasa.
Programa Estado de la Nación. (2019). VII Informe del Estado de la Educación Costarricense. Consejo Nacional de Rectores, San José, Costa Rica. https://estadonacion.or.cr/wp-content/uploads/2019/08/Estado-Educacio%CC%81n-RESUMEN-2019-WEB.pdf/
Quecedo, R. y Castaño, C. (2003). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, (14), 5- 40. https://www.redalyc.org/pdf/175/17501402.pdf/
Santiago, A. (2003). Hábitos de estudio. Trillas.
Universidad de Costa Rica. (2021). Informe de resultados Pruebas de Dominio Lingüístico. Escuela de Lenguas Modernas. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/blog/ajduntos/resultados-pdl-teyl-nota-te%CC%81cnica-prensa-1.pdf/
Villao, D. (2016). Herramientas digitales en el aprendizaje de una segunda lengua. Sinergias Educativas, 1(2). http://sinergiaseducativas.mx/index.php/revista/article/view/16/
##plugins.facebook.comentarios##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2025 Jazmín Vindas Carmona, Maureen Manley Baeza