A (Cyber)Literature for the 21st Century: Analysis of Digital Intermediality in Dora García’s Performing Work
DOI:
https://doi.org/10.15517/h.v15i2.59780Keywords:
digitization, contemporary literature, performing arts, women artist, technologyAbstract
Since the birth of the Internet and the emergence of new technologies, the cultural panorama has seen how some traditional forms have adapted to a series of new practices in what we can call cyberculture. This study analyses the different processes of creation and reception of ‘cyberliterature’, using the work of Dora García as a case study. Dora García (Valladolid, 1965), as an interdisciplinary artist, uses performance, audiovisuals, new technologies and collaborative art to achieve audience interactivity. In her works Heartbeat (1999), The Tunnel People (2000) and Todas las historias (2001) she emphasises the role of narrative. The general objectives of this analysis consist of the review and documentation of these corpora and the specific bibliographical exploration of these fields, in order to document the advancement of intermediality and to study the current possibilities in the field of digital creation and cyberliterature. It also seeks to analyse the new modalities of reception by the public and the role they play in these works. To this end, the perspective from which this study is approached is based essentially on disciplines such as comparative literature and intermedial studies.
References
Abuín González, A. (2006). Escenarios del caos. Entre la hipertextualidad y la performance en la era electrónica. Tirant lo Blanch.
Baudrillard, J. (1978). Simulacro y simulación. Kairós.
Biedma, S. (2005). PERFORMANCE: Entrevista de Salvador Biedma a Dora García. En L. Baigorri y L. Cilleruelo (Eds.), Net.Art: una aproximación crítica a la primera década de arte online (pp. 93-98). Brumaria.
Blesa, T. (2014). Dora García: lenguaje, escritura, libros en el arte. Tropelías: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 22, 3-16. DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.201422926
Díaz-Diocaretz, M. (1999). La palabra no olvida de donde vino. Para una poética dialógica de la diferencia. En M. Díaz-Diocaretz y I. Zavala (Eds.), Breve historia feminista de la literatura española (en lengua castellana). I. Teoría feminista: discursos y diferencia (pp. 77-124). Anthropos.
Díez, J. J. (2009). Presentación de la web Literatura Electrónica Hispánica. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://www.cervantesvirtual.com/bib/portal/literaturaelectronica/presentacion.html
Escandell-Montiel, D. (2020). Exocanonismo y estrategias de impulso para la literatura electrónica en lengua española. En M. Borham Puyal, J. D. Sánchez y M. I. García Pérez (Eds.), Documentando la memoria cultural: Las mujeres en las (auto)narraciones exocanónicas (pp. 281-292). Ediciones Universidad de Salamanca.
García, A. (2018, 17 de abril). La segunda vez de Dora García. El País. https://elpais.com/cultura/2018/04/17/actualidad/1523985854_714776.html
García, D. (1999). Heartbeat. http://doragarcia.org/heartbeat/index.html
García, D. (2000). The Tunnel People. http://doragarcia.org/tunnelpeople/index.html
García, D. (2001). Todas las historias. http://doragarcia.org/inserts/todaslashistorias/index.html
García, D. (2018). Segunda vez. http://doragarcia.org/segundavez/
Gil González, A. J. y Pardo P. J. (2018). Adaptación 2.0. Estudios comparados sobre intermedialidad. Éditions Orbis Tertius. DOI: https://doi.org/10.12795/Comunicacion.2018.i16.08
Landow, G. P. (1995). Hipertexto. La convergencia de la teoría crítica contemporánea y la tecnología. Editorial Paidós.
Logroño Carrascosa, I. (2019). #QuéEsPoesía: género y nuevas poéticas productivas en la era de las redes sociales. Las poéticas de Elvira Sastre, Irene X y Loreto Sesma. Revista Signa, 28, 843-866. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol28.2019.25096
Mora, V. L. (2012). El lectoespectador. Deslizamientos entre literatura e imagen. Seix Barral.
Pallier, M. (2013, 11 de marzo). Metrópolis – Dora García. Corporación de Radio y Televisión Española. https://www.rtve.es/play/videos/metropolis/metropolis-dora-garcia/1714747/
Rajewsky, I. O. (2005). Intermediality, Intertextuality and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality. Intermédialités / Intermediality, 6, 43-64. DOI: https://doi.org/10.7202/1005505ar
Sánchez García, R. y Gahete-Jurado, M. (2017). La palabra silenciada. Voces de mujer en la poesía española contemporánea (1950-2015). Tirant lo Blanch.
Vilariño Picos, M. T. (2004). Literatura e novas tecnoloxías. En A. Casas (Ed.), Elementos de crítica literaria (pp. 615-650). Xerais.
Zafra, R. (2001). Habitares reversibles (de la mujer, el arte e Internet). Mujeres que hablan de mujeres. El viajero. http://www.elviajero.org/mujeresque/_text.html
Zalbidea Paniagua, M. (2015). Una nueva colección de literatura electrónica en lengua española en la web de ELMCIP. Tema y Variaciones de Literatura, (45), 149-176.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alba Calo Blanco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.