A (Cyber)Literature for the 21st Century: Analysis of Digital Intermediality in Dora García’s Performing Work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15517/h.v15i2.59780

Keywords:

digitization, contemporary literature, performing arts, women artist, technology

Abstract

Since the birth of the Internet and the emergence of new technologies, the cultural panorama has seen how some traditional forms have adapted to a series of new practices in what we can call cyberculture. This study analyses the different processes of creation and reception of ‘cyberliterature’, using the work of Dora García as a case study. Dora García (Valladolid, 1965), as an interdisciplinary artist, uses performance, audiovisuals, new technologies and collaborative art to achieve audience interactivity. In her works Heartbeat (1999), The Tunnel People (2000) and Todas las historias (2001) she emphasises the role of narrative. The general objectives of this analysis consist of the review and documentation of these corpora and the specific bibliographical exploration of these fields, in order to document the advancement of intermediality and to study the current possibilities in the field of digital creation and cyberliterature. It also seeks to analyse the new modalities of reception by the public and the role they play in these works. To this end, the perspective from which this study is approached is based essentially on disciplines such as comparative literature and intermedial studies.

References

Abuín González, A. (2006). Escenarios del caos. Entre la hipertextualidad y la performance en la era electrónica. Tirant lo Blanch.

Baudrillard, J. (1978). Simulacro y simulación. Kairós.

Biedma, S. (2005). PERFORMANCE: Entrevista de Salvador Biedma a Dora García. En L. Baigorri y L. Cilleruelo (Eds.), Net.Art: una aproximación crítica a la primera década de arte online (pp. 93-98). Brumaria.

Blesa, T. (2014). Dora García: lenguaje, escritura, libros en el arte. Tropelías: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 22, 3-16. DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.201422926

Díaz-Diocaretz, M. (1999). La palabra no olvida de donde vino. Para una poética dialógica de la diferencia. En M. Díaz-Diocaretz y I. Zavala (Eds.), Breve historia feminista de la literatura española (en lengua castellana). I. Teoría feminista: discursos y diferencia (pp. 77-124). Anthropos.

Díez, J. J. (2009). Presentación de la web Literatura Electrónica Hispánica. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://www.cervantesvirtual.com/bib/portal/literaturaelectronica/presentacion.html

Escandell-Montiel, D. (2020). Exocanonismo y estrategias de impulso para la literatura electrónica en lengua española. En M. Borham Puyal, J. D. Sánchez y M. I. García Pérez (Eds.), Documentando la memoria cultural: Las mujeres en las (auto)narraciones exocanónicas (pp. 281-292). Ediciones Universidad de Salamanca.

García, A. (2018, 17 de abril). La segunda vez de Dora García. El País. https://elpais.com/cultura/2018/04/17/actualidad/1523985854_714776.html

García, D. (1999). Heartbeat. http://doragarcia.org/heartbeat/index.html

García, D. (2000). The Tunnel People. http://doragarcia.org/tunnelpeople/index.html

García, D. (2001). Todas las historias. http://doragarcia.org/inserts/todaslashistorias/index.html

García, D. (2018). Segunda vez. http://doragarcia.org/segundavez/

Gil González, A. J. y Pardo P. J. (2018). Adaptación 2.0. Estudios comparados sobre intermedialidad. Éditions Orbis Tertius. DOI: https://doi.org/10.12795/Comunicacion.2018.i16.08

Landow, G. P. (1995). Hipertexto. La convergencia de la teoría crítica contemporánea y la tecnología. Editorial Paidós.

Logroño Carrascosa, I. (2019). #QuéEsPoesía: género y nuevas poéticas productivas en la era de las redes sociales. Las poéticas de Elvira Sastre, Irene X y Loreto Sesma. Revista Signa, 28, 843-866. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol28.2019.25096

Mora, V. L. (2012). El lectoespectador. Deslizamientos entre literatura e imagen. Seix Barral.

Pallier, M. (2013, 11 de marzo). Metrópolis – Dora García. Corporación de Radio y Televisión Española. https://www.rtve.es/play/videos/metropolis/metropolis-dora-garcia/1714747/

Rajewsky, I. O. (2005). Intermediality, Intertextuality and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality. Intermédialités / Intermediality, 6, 43-64. DOI: https://doi.org/10.7202/1005505ar

Sánchez García, R. y Gahete-Jurado, M. (2017). La palabra silenciada. Voces de mujer en la poesía española contemporánea (1950-2015). Tirant lo Blanch.

Vilariño Picos, M. T. (2004). Literatura e novas tecnoloxías. En A. Casas (Ed.), Elementos de crítica literaria (pp. 615-650). Xerais.

Zafra, R. (2001). Habitares reversibles (de la mujer, el arte e Internet). Mujeres que hablan de mujeres. El viajero. http://www.elviajero.org/mujeresque/_text.html

Zalbidea Paniagua, M. (2015). Una nueva colección de literatura electrónica en lengua española en la web de ELMCIP. Tema y Variaciones de Literatura, (45), 149-176.

Published

2025-07-31

Issue

Section

Of Arts, Literature and Communication