Serapio, Miguel, Francisco, Enrique y Manuel: Religious Sculptures of Ramos Family

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15517/ca.v21i1.60816

Keywords:

Sacred art, Costa Rica, sculpture, religious sculptures, Catholic Church

Abstract

This paper systematizes biographical information of three generations of the Ramos family, Costarican religious sculptors from Cartago and Heredia. In addition, it shows artistic pieces produced in their workshops: initiating with sculptures with signature, and then following with a set of pieces attributed to them, due to their formal characteristics. Methodologically, two lines of inquiry are followed, one of a documentary genealogical nature and another descriptive and analytical of the art pieces registered in the database of the Inventory of Sacred Art and other objects destined for the cult of Curia Metropolitana de San José. At the end of this study, a list of pieces uncertain to attribute is drawn up, which are pointed out to serve as a starting point for future research on this subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luis Carlos Bonilla Soto, Docente de la Universidad Estatal a Distancia, San José, Costa Rica

    Costarricense. Licenciado en Sociología por la Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica. Docente de la Universidad Estatal a Distancia, San José, Costa Rica. Correo electrónico: lcbonillasoto@gmail.com ORCID: https://orcid.org//0000-0003-0569-5975

References

Bolaños Sequeira, Miguel, Barrantes Campos, Magda y Bonilla Soto, Luis Carlos. (2022). José Valerio Argüello (1862-1946): artista imaginero. Revista Herencia, 35(1), 71-98. https://doi.org/10.15517/h.v35i1.49892 DOI: https://doi.org/10.15517/h.v35i1.49892

Bonilla Soto, Luis Carlos. (2020). Historia y narraciones artísticas sobre la Virgen de Ujarrás. Revista Herencia, 33(2), 7-28. https://doi.org/10.15517/h.v33i2.43373 DOI: https://doi.org/10.15517/h.v33i2.43373

Correo Nacional. (24 de mayo de 1934). Escultores Ramos, p. 4.

Ferrero, Luis. (1973). La escultura en Costa Rica. Editorial Costa Rica.

González Kreysa, Ana Mercedes. (2018). De santeros e imagineros. Los orígenes de la escultura en Costa Rica. EUNED.

Herrero, Pilar. (1992). El Arte en la Evangelización. Memoria de la exhibición realizada en celebración del V Centenario de la Evangelización. Informe final de exhibición. Ministerio de Cultura y Juventud–Curia Metropolitana.

Jiménez, Morales, Leoncio. (2012). Escultores costarricenses entre 1821-1950. Boletín Asociación para el Fomento de los Estudios Históricos en Centroamérica (52).

Loaiza, Norma. (1982). La abundancia y el tiempo. EUNED.

Marta. (2014, 7 de diciembre). Trabajo sobre el reducto de la escultura religiosa tradicional en la zona de Costa Rica. Arte iberoamericano. Issuu. https://issuu.com/marta9958/docs/portafolio_semana_3_artre_iberoamer

Méndez Montero, Reymundo. (1997). Lico Rodríguez. Escultor de imaginería religiosa. EUNED.

Museo Nacional de Costa Rica. (s.f.). San Isidro Labrador. https://www.museocostarica.go.cr/gmedia/san-isidro-labrador-jpg/

Payne Iglesias, Elizet. (2000). Maestros, oficiales y aprendices: La incipiente organización artesanal en la Cartago del siglo XVII. Diálogos Revista Electrónica de Historia, 1(2). https://doi.org/10.15517/dre.v1i2.6336 DOI: https://doi.org/10.15517/dre.v1i2.6336

Published

2024-07-11

Issue

Section

[.artículos científicos.] (sección arbitrada)

How to Cite

Serapio, Miguel, Francisco, Enrique y Manuel: Religious Sculptures of Ramos Family. (2024). Cuadernos Inter.c.a.Mbio Sobre Centroamérica Y El Caribe, 21(1), e60816. https://doi.org/10.15517/ca.v21i1.60816