Digital media consumption preferences of adolescents and teachers as input for the design of digital educational resources on food, nutrition and healthy lifestyles of the Póngale Vida model

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15517/wpv34q98

Keywords:

nutritional education, educational resources, health promotion, nutrition, adolescents, teachers

Abstract

Introduction: Nutritional Education must be adapted to digital consumption habits. Therefore, the digital media consumption preferences of students and teachers from three Professional Technical High Schools (CTP) in the Cantón of Golfito, were determined as a guiding input for the creation of digital content within the Póngale VidaⓇ model from the University of Costa Rica (UCR). Methodology: Quantitative, cross-sectional, and descriptive study conducted within the framework of the UCR-ED-3598 project. Population: Students and teachers from three CTPs, in the year 2022. Two digital questionnaires were developed to collect information on internet use, social media, digital content formats, and experience with virtual education, which were analyzed using descriptive statistics. Results: 79 teachers and 288 teenagers responded. Most people consume content using their mobile devices (96.5% and 75.9%), and the social media use ranges from three to four hours daily (30%). Students use more mobile data and consume content related to entertainment (music, movies, games, humor), both on websites and social networks. Health and nutrition topics are not among the top three preferred themes for both groups. Short videos are the favorite format. Conclusion: Health professionals must explore and learn new ways to work on health promotion with the teenager population and the teachers in charge. Nutritional education should be framed within E-Health, and M-learning should be used as one of its strategies, designing resources under the Mobile First philosophy-digital literacy- to reach this population through models such as Póngale VidaⓇ.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia para el Desarrollo de la Zona Sur. (2021). Análisis socio-económico de los factores productivos y de competitividad en la Zona Sur de Costa Rica ¿Cómo convertir ventajas competitivas estáticas en dinámicas? https://agenciazonasur.com/wp-content/uploads/2021/06/Informe-ana%CC%81lisis-socio-econo%CC%81mico_v2.pdf

Alvarado-Molina, N., Guzmán-Sierra, D., Ureña-Retana, I., y Fernández-Rojas, X. (2020). Evaluación de una intervención educativa para mejorar el consumo de frutas, vegetales y la actividad física de docentes en tres centros educativos públicos en Costa Rica. Población y Salud en Mesoamérica, 18(1). http://dx.doi.org/10.15517/psm.v18i1.40821

Alzate-Ortiz, F. A., y Castañeda-Patiño, J. C. (2020). Mediación pedagógica: Clave de una educación humanizante y transformadora. Una mirada desde la estética y la comunicación. Revista Electrónica Educare, 24(1), 411-424 http://dx.doi.org/10.15359/ree.24-1.21

Caballero, A. J. D., Telis, M. S., Eckertd, M. C., Becerra, M. F., Chirino, C., Gänswein, V. F., Bastida, D. S., Clerici, C., Fernández Bazán, E., y de los Santos, A. (2024). Educación alimentaria nutricional a través del juego: Una revisión sistemática. Revista SAN, 25(1), 1-18. https://doi.org/10.48061/SAN.2024.25.1.9

Calderón-Zamora, P., y Vargas-Oviedo, M. (2024). Competencias digitales y estrategias de mediación implementadas por docentes de cuatro escuelas públicas de San José durante la pandemia, en el periodo 2020-2021. Revista Espiga, 23(47), 181-215. https://doi.org/10.22458/re.v23i47.5259

Campos Céspedes, J. C., Cascante Ramírez, J., y Ruiz Chaves, W. (2020). Actividades de mediación pedagógica en la virtualidad: Nuevas formas de favorecer el aprendizaje. Ministerio de Educación Pública, Dirección de Recursos Tecnológicos en Educación, Departamento de Investigación, Desarrollo e Implementación. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/media/actividades-mediacion-pedagogica-virtualidad.pdf

Chau, M. M., Burgermaster, M., y Mamykina, L. (2018). The use of social media in nutrition interventions for adolescents and young adults. A systematic review. International Journal of Medical Informatics, 120, 77-91. https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2018.10.001

Cordero, C. (2023, 3 de junio). Estos son los cantones con mejor acceso a la tecnología e Internet en hogares y centros educativos. El Financiero. https://www.elfinancierocr.com/tecnologia/estos-son-los-cantones-con-mejor-acceso-a-la/5NYDABUNBNCOXCFYCFPTNMHNQA/story/

Dávila, P., Dulce, O., Rodríguez, G., J., y Gutiérrez, H., R. (2024). Educación nutricional y redes sociales. Criterios en adolescentes de nivel medio superior para la selección de información alimentaria. Revista de Comunicación y Salud, 14, 1-18. https://doi.org/10.35669/rcys.2024.14.e346

Departamento de Investigación, Desarrollo e Implementación (DIDI). (2022). Autopercepción de la competencia digital docente [Informe técnico]. Dirección de Recursos Tecnológicos en Educación, Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/2023-10/autopercepcion-competencia-digital-docente.pdf

Editorial eLearning. (2024, 25 de junio). ¿Qué es el mobile learning?: Revolución para aprender en cualquier lugar. https://editorialelearning.com/blog/que-es-el-mobile-learning/

Eresta, M., López, E., y March, S. (2018). La educación para la salud en el ámbito educativo con jóvenes en situación vulnerable: dificultades, metodologías y buenas prácticas. ligaeducacion.org. https://ligaeducacion.org/wp-content/uploads/2019/01/invest_EpS_2018.pdf

Fiallos, A., Fiallos, C., y Figueroa, S. (2021, 28-30 de julio). TikTok and Education: Discovering Knowledge through Learning Videos. 2021, Eighth International Conference on EDemocracy & EGovernment (ICEDEG), Quito, Ecuador. 172-176. https://doi.org/10.1109/ICEDEG52154.2021.9530988

Firmansyah, Tamtomo, D. G., y Cilmiaty, R. (2019). Nutritional booklet and social media: Their effects on adolescents’ fattening-food knowledge and consumption. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (25-26 setiembre de 2018). Java, Indonesia, 633(1), 012057. https://doi.org/10.1088/1757-899X/633/1/012057?urlappend=%3Futm_source%3Dresearchgate.net%26utm_medium%3Darticle

Fundación Paniamor. (2023). Kids Online Costa Rica. https://paniamor.org/files/project/files/6521_resumenresultadoskidsonline_2023.pdf

Gaffikin, L. (2013). Evaluación de la salud: Historia, estado y determinantes de la salud en el área focal de Osa/Golfito de INOGO en Costa Rica. INOGO, Stanford Woods Institute for the Environment. https://inogo.stanford.edu/sites/default/files/Informe%20Salud%20INOGO%20Mayo%202013_2.pdf

Gómez-Salas, G., Quesada-Quesada, D., y Monge-Rojas, R. (2020). Perfil antropométrico y prevalencia de sobrepeso y obesidad en la población urbana de Costa Rica entre los 20 y 65 años agrupados por sexo: resultados del Estudio Latino Americano de Nutrición y Salud. Nutrición Hospitalaria, 37(3), 534-542. https://dx.doi.org/10.20960/nh.02899

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. del P. (2014). Metodología de la Investigación (6a Ed.). Mc Graw Hill.

Jiménez, P. (2023). El uso de Tik Tok como herramienta educativa. Red Educa. https://www.rededuca.net/blog/tic/tik-tok

Kulandaivelu, Y., Hamilton, J., Banerjee, A., Gruzd, A., Patel, B., y Stinson, J. (2023). Social Media Interventions for Nutrition Education Among Adolescents: Scoping Review. JMIR pediatrics and parenting, 6(1), 1-12. https://doi.org/10.2196/36132

MICITT. (2020). MICITT presenta resultados de acceso y uso de los dispositivos móviles e Internet de niños, niñas y jóvenes. https://www.micit.go.cr/noticias/micitt-presenta-resultados-estudio-del-acceso-y-uso-los-dispositivos-moviles-e-internet

Ministerio de Educación, Ministerio de Salud, CEN-CINAI y UNICEF. (2018). Censo Escolar de Peso/Talla Costa Rica, 2016. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/page/adjuntos/resultados-censo-escolar-peso-talla-2016.pdf

Ministerio de Educación Pública. (2020). MEP habilitó más de un millón de cuentas de correo electrónico para estudiantes. https://www.mep.go.cr/noticias/mep-habilito-mas-millon-cuentas-correo-electronico-estudiantes

Ministerio de Salud. (2020). Encuesta colegial de vigilancia nutricional y actividad física, 2018. https://www.ministeriodesalud.go.cr/index.php/biblioteca-de-archivos/centro-de-informacion/material-publicado/investigaciones/encuestas-de-salud/censo-escolar-peso-talla/encuesta-colegial-de-vigilancia-nutricional-y-actividad-fisica-2018/4622-informe-de-resultados-encuesta-colegial-de-vigilancia-nutricional-y-actividad-fisica-2018/file

Ministerio de Salud de Costa Rica. (2023). Análisis de situación integral de salud del cantón de Golfito, periodo 2015-2019. https://www.ministeriodesalud.go.cr/index.php/biblioteca-de-archivos-left/documentos-ministerio-de-salud/vigilancia-de-la-salud/analisis-de-situacion-salud/analisis-de-situacion-de-salud-de-niveles-locales-2023/region-brunca/7296-asis-ars-golfito/file

Oficinas subregionales de Rincón y Río Claro. (2014). Informe de caracterización básica: Territorio sur bajo (Corredores, Golfito, Osa). https://www.inder.go.cr/osa-golfito-corredores/Caracterizacion-Osa-Corredores-Golfito.pdf

Olivares G., M., y Chávez M., E. (2019). Uso de las redes sociales como estrategia de promoción de alimentación saludable en adolescentes. Revista Cubana de Informática Médica, 11(1), 113-124. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592019000100113&lng=es&tlng=es

Organización Mundial de la Salud. (2025). eHealth. Oficina Regional para el Mediterráneo Oriental. https://www.emro.who.int/health-topics/ehealth/

Pacheco Figueroa, J. F. (2023). Desigualdades y desarrollo humano sostenible en el IEN. Instituto de Estudios Nacionales (IEN), Universidad Nacional Autónoma de Honduras. https://repositorio.conare.ac.cr/items/5646892e-7cee-4738-a1e8-e768562872a8

Plaisime, M., Robertson-James, C., Mejia, L., Núñez, A., Wolf, J., y Reels, S. (2020). Social Media and Teens: A Needs Assessment Exploring the Potential Role of Social Media in Promoting Health. Social Media + Society, 6(1). https://doi.org/10.1177/2056305119886025

PNUD-Costa Rica. (2020). Atlas de desarrollo humano cantonal 2020. https://www.cr.undp.org/content/costarica/es/home/atlas-de-desarrollo-humano-cantonal.html

Programa Estado de la Nación. (2020). Brecha digital y desigualdades territoriales afectan acceso a la educación. https://estadonacion.or.cr/brecha-digital-y-desigualdades-territoriales-afectan-acceso-a-la-educacion/

Roche-Vinces, M. E., Quiñonez-España, A. Y., y López-Fernández, R. (2024). Las redes sociales como alternativa pedagógica en el estado de excepción, medida a través de la analítica del aprendizaje. Revista Mexicana de Investigación e Intervención Educativa, 3(3), 51-62. https://doi.org/10.62697/rmiie.v3i3.106

Salas Murillo, O. (2014). “Póngale Vida ahora es marca registrada” Proyecto de la Escuela de Nutrición contra la obesidad infantil. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2014/03/07/pongale-vida-ahora-es-marca-registrada.html

Suárez-Lledo, V., y Álvarez-Gálvez, J. (2021). Prevalence of Health Misinformation on Social Media: Systematic Review. Journal of Medical Internet Research, 23(1), e17187. Doi: 10.2196/17187

Voorveld, H. A. M. (2019). Brand Communication in Social Media: A Research Agenda. Journal of Advertising, 48(1), 14-26. https://doi.org/10.1080/00913367.2019.1588808?urlappend=%3Futm_source%3Dresearchgate.net%26utm_medium%3Darticle

Downloads

Published

2025-12-19