Digital media consumption preferences of adolescents and teachers as input for the design of digital educational resources on food, nutrition and healthy lifestyles of the Póngale Vida model
DOI:
https://doi.org/10.15517/wpv34q98Keywords:
nutritional education, educational resources, health promotion, nutrition, adolescents, teachersAbstract
Introduction: Nutritional Education must be adapted to digital consumption habits. Therefore, the digital media consumption preferences of students and teachers from three Professional Technical High Schools (CTP) in the Cantón of Golfito, were determined as a guiding input for the creation of digital content within the Póngale VidaⓇ model from the University of Costa Rica (UCR). Methodology: Quantitative, cross-sectional, and descriptive study conducted within the framework of the UCR-ED-3598 project. Population: Students and teachers from three CTPs, in the year 2022. Two digital questionnaires were developed to collect information on internet use, social media, digital content formats, and experience with virtual education, which were analyzed using descriptive statistics. Results: 79 teachers and 288 teenagers responded. Most people consume content using their mobile devices (96.5% and 75.9%), and the social media use ranges from three to four hours daily (30%). Students use more mobile data and consume content related to entertainment (music, movies, games, humor), both on websites and social networks. Health and nutrition topics are not among the top three preferred themes for both groups. Short videos are the favorite format. Conclusion: Health professionals must explore and learn new ways to work on health promotion with the teenager population and the teachers in charge. Nutritional education should be framed within E-Health, and M-learning should be used as one of its strategies, designing resources under the Mobile First philosophy-digital literacy- to reach this population through models such as Póngale VidaⓇ.
Downloads
References
Agencia para el Desarrollo de la Zona Sur. (2021). Análisis socio-económico de los factores productivos y de competitividad en la Zona Sur de Costa Rica ¿Cómo convertir ventajas competitivas estáticas en dinámicas? https://agenciazonasur.com/wp-content/uploads/2021/06/Informe-ana%CC%81lisis-socio-econo%CC%81mico_v2.pdf
Alvarado-Molina, N., Guzmán-Sierra, D., Ureña-Retana, I., y Fernández-Rojas, X. (2020). Evaluación de una intervención educativa para mejorar el consumo de frutas, vegetales y la actividad física de docentes en tres centros educativos públicos en Costa Rica. Población y Salud en Mesoamérica, 18(1). http://dx.doi.org/10.15517/psm.v18i1.40821
Alzate-Ortiz, F. A., y Castañeda-Patiño, J. C. (2020). Mediación pedagógica: Clave de una educación humanizante y transformadora. Una mirada desde la estética y la comunicación. Revista Electrónica Educare, 24(1), 411-424 http://dx.doi.org/10.15359/ree.24-1.21
Caballero, A. J. D., Telis, M. S., Eckertd, M. C., Becerra, M. F., Chirino, C., Gänswein, V. F., Bastida, D. S., Clerici, C., Fernández Bazán, E., y de los Santos, A. (2024). Educación alimentaria nutricional a través del juego: Una revisión sistemática. Revista SAN, 25(1), 1-18. https://doi.org/10.48061/SAN.2024.25.1.9
Calderón-Zamora, P., y Vargas-Oviedo, M. (2024). Competencias digitales y estrategias de mediación implementadas por docentes de cuatro escuelas públicas de San José durante la pandemia, en el periodo 2020-2021. Revista Espiga, 23(47), 181-215. https://doi.org/10.22458/re.v23i47.5259
Campos Céspedes, J. C., Cascante Ramírez, J., y Ruiz Chaves, W. (2020). Actividades de mediación pedagógica en la virtualidad: Nuevas formas de favorecer el aprendizaje. Ministerio de Educación Pública, Dirección de Recursos Tecnológicos en Educación, Departamento de Investigación, Desarrollo e Implementación. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/media/actividades-mediacion-pedagogica-virtualidad.pdf
Chau, M. M., Burgermaster, M., y Mamykina, L. (2018). The use of social media in nutrition interventions for adolescents and young adults. A systematic review. International Journal of Medical Informatics, 120, 77-91. https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2018.10.001
Cordero, C. (2023, 3 de junio). Estos son los cantones con mejor acceso a la tecnología e Internet en hogares y centros educativos. El Financiero. https://www.elfinancierocr.com/tecnologia/estos-son-los-cantones-con-mejor-acceso-a-la/5NYDABUNBNCOXCFYCFPTNMHNQA/story/
Dávila, P., Dulce, O., Rodríguez, G., J., y Gutiérrez, H., R. (2024). Educación nutricional y redes sociales. Criterios en adolescentes de nivel medio superior para la selección de información alimentaria. Revista de Comunicación y Salud, 14, 1-18. https://doi.org/10.35669/rcys.2024.14.e346
Departamento de Investigación, Desarrollo e Implementación (DIDI). (2022). Autopercepción de la competencia digital docente [Informe técnico]. Dirección de Recursos Tecnológicos en Educación, Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/2023-10/autopercepcion-competencia-digital-docente.pdf
Editorial eLearning. (2024, 25 de junio). ¿Qué es el mobile learning?: Revolución para aprender en cualquier lugar. https://editorialelearning.com/blog/que-es-el-mobile-learning/
Eresta, M., López, E., y March, S. (2018). La educación para la salud en el ámbito educativo con jóvenes en situación vulnerable: dificultades, metodologías y buenas prácticas. ligaeducacion.org. https://ligaeducacion.org/wp-content/uploads/2019/01/invest_EpS_2018.pdf
Fiallos, A., Fiallos, C., y Figueroa, S. (2021, 28-30 de julio). TikTok and Education: Discovering Knowledge through Learning Videos. 2021, Eighth International Conference on EDemocracy & EGovernment (ICEDEG), Quito, Ecuador. 172-176. https://doi.org/10.1109/ICEDEG52154.2021.9530988
Firmansyah, Tamtomo, D. G., y Cilmiaty, R. (2019). Nutritional booklet and social media: Their effects on adolescents’ fattening-food knowledge and consumption. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (25-26 setiembre de 2018). Java, Indonesia, 633(1), 012057. https://doi.org/10.1088/1757-899X/633/1/012057?urlappend=%3Futm_source%3Dresearchgate.net%26utm_medium%3Darticle
Fundación Paniamor. (2023). Kids Online Costa Rica. https://paniamor.org/files/project/files/6521_resumenresultadoskidsonline_2023.pdf
Gaffikin, L. (2013). Evaluación de la salud: Historia, estado y determinantes de la salud en el área focal de Osa/Golfito de INOGO en Costa Rica. INOGO, Stanford Woods Institute for the Environment. https://inogo.stanford.edu/sites/default/files/Informe%20Salud%20INOGO%20Mayo%202013_2.pdf
Gómez-Salas, G., Quesada-Quesada, D., y Monge-Rojas, R. (2020). Perfil antropométrico y prevalencia de sobrepeso y obesidad en la población urbana de Costa Rica entre los 20 y 65 años agrupados por sexo: resultados del Estudio Latino Americano de Nutrición y Salud. Nutrición Hospitalaria, 37(3), 534-542. https://dx.doi.org/10.20960/nh.02899
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. del P. (2014). Metodología de la Investigación (6a Ed.). Mc Graw Hill.
Jiménez, P. (2023). El uso de Tik Tok como herramienta educativa. Red Educa. https://www.rededuca.net/blog/tic/tik-tok
Kulandaivelu, Y., Hamilton, J., Banerjee, A., Gruzd, A., Patel, B., y Stinson, J. (2023). Social Media Interventions for Nutrition Education Among Adolescents: Scoping Review. JMIR pediatrics and parenting, 6(1), 1-12. https://doi.org/10.2196/36132
MICITT. (2020). MICITT presenta resultados de acceso y uso de los dispositivos móviles e Internet de niños, niñas y jóvenes. https://www.micit.go.cr/noticias/micitt-presenta-resultados-estudio-del-acceso-y-uso-los-dispositivos-moviles-e-internet
Ministerio de Educación, Ministerio de Salud, CEN-CINAI y UNICEF. (2018). Censo Escolar de Peso/Talla Costa Rica, 2016. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/page/adjuntos/resultados-censo-escolar-peso-talla-2016.pdf
Ministerio de Educación Pública. (2020). MEP habilitó más de un millón de cuentas de correo electrónico para estudiantes. https://www.mep.go.cr/noticias/mep-habilito-mas-millon-cuentas-correo-electronico-estudiantes
Ministerio de Salud. (2020). Encuesta colegial de vigilancia nutricional y actividad física, 2018. https://www.ministeriodesalud.go.cr/index.php/biblioteca-de-archivos/centro-de-informacion/material-publicado/investigaciones/encuestas-de-salud/censo-escolar-peso-talla/encuesta-colegial-de-vigilancia-nutricional-y-actividad-fisica-2018/4622-informe-de-resultados-encuesta-colegial-de-vigilancia-nutricional-y-actividad-fisica-2018/file
Ministerio de Salud de Costa Rica. (2023). Análisis de situación integral de salud del cantón de Golfito, periodo 2015-2019. https://www.ministeriodesalud.go.cr/index.php/biblioteca-de-archivos-left/documentos-ministerio-de-salud/vigilancia-de-la-salud/analisis-de-situacion-salud/analisis-de-situacion-de-salud-de-niveles-locales-2023/region-brunca/7296-asis-ars-golfito/file
Oficinas subregionales de Rincón y Río Claro. (2014). Informe de caracterización básica: Territorio sur bajo (Corredores, Golfito, Osa). https://www.inder.go.cr/osa-golfito-corredores/Caracterizacion-Osa-Corredores-Golfito.pdf
Olivares G., M., y Chávez M., E. (2019). Uso de las redes sociales como estrategia de promoción de alimentación saludable en adolescentes. Revista Cubana de Informática Médica, 11(1), 113-124. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592019000100113&lng=es&tlng=es
Organización Mundial de la Salud. (2025). eHealth. Oficina Regional para el Mediterráneo Oriental. https://www.emro.who.int/health-topics/ehealth/
Pacheco Figueroa, J. F. (2023). Desigualdades y desarrollo humano sostenible en el IEN. Instituto de Estudios Nacionales (IEN), Universidad Nacional Autónoma de Honduras. https://repositorio.conare.ac.cr/items/5646892e-7cee-4738-a1e8-e768562872a8
Plaisime, M., Robertson-James, C., Mejia, L., Núñez, A., Wolf, J., y Reels, S. (2020). Social Media and Teens: A Needs Assessment Exploring the Potential Role of Social Media in Promoting Health. Social Media + Society, 6(1). https://doi.org/10.1177/2056305119886025
PNUD-Costa Rica. (2020). Atlas de desarrollo humano cantonal 2020. https://www.cr.undp.org/content/costarica/es/home/atlas-de-desarrollo-humano-cantonal.html
Programa Estado de la Nación. (2020). Brecha digital y desigualdades territoriales afectan acceso a la educación. https://estadonacion.or.cr/brecha-digital-y-desigualdades-territoriales-afectan-acceso-a-la-educacion/
Roche-Vinces, M. E., Quiñonez-España, A. Y., y López-Fernández, R. (2024). Las redes sociales como alternativa pedagógica en el estado de excepción, medida a través de la analítica del aprendizaje. Revista Mexicana de Investigación e Intervención Educativa, 3(3), 51-62. https://doi.org/10.62697/rmiie.v3i3.106
Salas Murillo, O. (2014). “Póngale Vida ahora es marca registrada” Proyecto de la Escuela de Nutrición contra la obesidad infantil. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2014/03/07/pongale-vida-ahora-es-marca-registrada.html
Suárez-Lledo, V., y Álvarez-Gálvez, J. (2021). Prevalence of Health Misinformation on Social Media: Systematic Review. Journal of Medical Internet Research, 23(1), e17187. Doi: 10.2196/17187
Voorveld, H. A. M. (2019). Brand Communication in Social Media: A Research Agenda. Journal of Advertising, 48(1), 14-26. https://doi.org/10.1080/00913367.2019.1588808?urlappend=%3Futm_source%3Dresearchgate.net%26utm_medium%3Darticle
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 González-Urrutia et al.,

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Population and Health in Mesoamerica informs its authors and readers that all publications must be submitted with the Letter of Acceptance of Copyright Conditions where the authors are asked for authorization to submit the article to the Journal for consideration so that it may carry out any of the following activities:
- The graphic and style editing of the work or part of it.
The publication and reproduction of the work or part of it, both in print and electronic media, including the Internet and any other known or unknown technology.
The translation of the work or part of it into any language or dialect.
The adaptation of the work to reading, sound, voice and any other available technical representation or mechanism, which makes possible its access for partially or totally blind people, or with any other form of special abilities that prevent their access to the conventional reading of the article.
The distribution and availability of the work to the public, in such a way that the public may have access to them from the time and place that each person chooses, through the physical or electronic mechanisms available to them.
Any other form of use, process or system known or to be known that is related to the activities and editorial purposes to which the Journal is linked.
You can access the Letter by clicking HERE. If you have a question, please write to revista.ccp@ucr.ac.cr
In addition, the content of this site is protected under the Attribution - Noncommercial - Share Alike (by-nc-sa) license which permits commercial use of the original work or derivative works and distribution of which must be made under the same license that governs the original work. The graphic design, images and texts generated by the e-Information Science magazine are property of the Universidad de Costa Rica and are licensed under Creative Commons Attribution - NonCommercial - Attribution-ShareAlike 4.0 International.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
-The authors retain their moral rights over the publication and assign the patrimonial rights mentioned in the Letter of Assignment of Rights with the Creative Commons Attribution - NonCommercial - Compatitr Equal 4.0 International license, which allows third parties to use what is published as long as they mention the authorship of the work and to the first publication in this journal.
-Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
This policy is established in accordance with Law 6638 on Copyright and Related Rights of the Republic of Costa Rica.
