Diálogos. Revista Electrónica de Historia ISSN Impreso: 2215-3292 ISSN electrónico: 1409-469X

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/dialogos/oai
Critical and artistic debates (1970-1973). Towards a socialist art.
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

cultural action
memory
Chile
Popular Unity
acción cultural
memoria
Chile
Unidad Popular

Abstract

During the Popular Unity (UP) in Chile, a global transformation of society was conceived, which included cultural action as a means to overcome "underdevelopment" and dependency. In this context, a series of exhibitions, exchanges and networks between Latin American artists, as well as important debates on the condition of art and the artist's attitude within the society of the time took place. Thus, a culture of transition to socialism develops, influenced by the political conditions in which the UP was created. This text makes a panoramic tour of the different critical and artistic topics and debates that were part of the cultural development of the UP. The aim is to offer both a diagnosis and a critical map of the work of the artists in a revolutionary context of transition to socialism, thus intending to contribute to the rescue of our artistic and cultural history.

https://doi.org/10.15517/dre.v23i2.48673
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aguiló, Osvaldo (1983). Plástica neovanguardista, antecedentes y contextos, Santiago de Chile: CENECA.

Cofré, Claudia; González Castro, Francisco y Quezada, Lucy. (2019). Mário Pedrosa y el CISAC. Configuraciones afectivas, artísticas y políticas. Santiago: Metales Pesados.

Lihn, Enrique; Valdés, Hernán; Huneeus, Crtistián; Ossa, Carlos y Wacquez, Mauricio (1971). “Política y cultura en una etapa de transición al Socialismo” en La cultura en la vía chilena al socialismo. Santiago: Editorial Universitaria.

García, Soledad (2018). Las barricadas de Alberto Pérez. Fuerzas de combate en el arte y la política, Izquierdas, Número Especial, 44, junio 2018:75-90. ISSN 0718-5049

Gramsci, A. (2004). “Socialismo y Cultura, 29 de enero de 1916”. En: Sacristán M. Antología Antonio Gramsci. Buenos Aires: Siglo XXI Instituto de Arte Latinoamericano (1970). “Separata de los Anales de la Universidad de Chile”, Nueva Serie, abril-junio. Año CXXIX, Nº 1.

Macchiavello, Carla (2014). “Panamericanismo artístico como vanguardia: el rol social del arte a comienzos de los años 70”, Redes intelectuales: arte y política en América Latina, Bogotá: Uni-

versidad de los Andes.

Mellado, J.P. (editor). (1997). Cuadernos de la Escuela de Arte. Santiago: Pontificia Universidad Católica de Chile, Año II, Nº 4.

Olmedo, Carolina (2018). El joven envejecido. Arte en Chile de 1988 a 1968, Izquierdas, Número Especial, 44, junio 2018:3-30. ISSN 0718-5049

Rojas Mix, M. A. (editor). (1973a). Cuadernos de Arte Latinoamericano, Dos encuentros. Santiago: Editorial Andrés Bello.

Rojas Mix, M. A. (editor). (1973b). Cuadernos de Arte Latinoamericano, Encuentro Chile Cuba. Santiago: Editorial Andrés Bello.

Claudia Cofrés Cubillo • Instituto de Arte Latinoamericano (IAL): Debates críticos y artísticos (1970-1973). Hacia un...31

Rojas Mix, M. A. (editor). (1973c). Cuadernos de Arte Latinoamericano. El arte de América Latina es la revolución, Noé. Santiago: Editorial Andrés Bello.

Rojas Mix, M. A. (editor). (1970). “La imagen del hombre”. En Anales de la Universidad de Chile, 1, abril-junio.

Subercaseaux, Bernardo (2011). Historia de las ideas y de la cultura en Chile. Volumen III. Santiago: Editorial Universitaria.

Trotsky, León (1924). Literatura y Revolución. Editado por Spartakku para Biblioteca_IRC http://biblioteca.d2g.com

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Claudia Cofré Cubillos

Downloads

Download data is not yet available.