Diálogos. Revista Electrónica de Historia ISSN Impreso: 2215-3292 ISSN electrónico: 1409-469X

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/dialogos/oai
In the rugged path of progress:
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

infraestructura del transporte,
medios de transporte,
siniestros
desigualdades sociales
género
accidents
gender
means of transport
social inequialities
transportation infrastructure

Abstract

Historically, the development of rail transport in Costa Rica was a function of agro-exports. Thus, the railways to the Pacific and the Caribbean meet the objective of communicating coffee-producing areas and subsequently, bananas, with the main ports of the country. This chapter is based on the conjecture that this infrastructure whose first great technological vestige is the Northern Railway Company, from the United Fruit Company, and which possesses the Costa Rica Railway Company, contributes to explain the causes of the lack of necessary protective measures, to protect the lives of human and human beings in general, at the level of institutions; the beliefs and daily practices of Costa Ricans, as well as, in material aspects, such as infrastructure. In addition, we attend to a series of modifications in social dynamics, conflicts and ways of relating to death, following railway accidents. Most of the cases that we address in this chapter, are of passengers of the train, as well as of people and animals that were beaten or run over by it, because our objective is to explain the exposure to accidents of the users, and in places where humans and animals live.

 

https://doi.org/10.15517/dre.v24i1.51917
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Cabrera, M. (2015, 21 de junio). “El imaginario tranvía de Alajuela”. La Nación.

Carvajal, G (2018) El tranvía de la ciudad de San José en la historia de Costa Rica. Costa Rica, Alma Mater.

Kyriakidis, M., et al (2015) Railway Accidents Caused by Human Error. Historic Analysis of UK Railways,1945 to 2012. En: Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, No. 2476, pp. 126-136. DOI: 10.3141/2476-17

Martin, J. (2018). Banana cowboys: The United Fruit Company and the culture of corporate colonialism. USA: The University of New Mexico Press.

Palmer, S. (1992) «Sociedad anónima, cultura oficial: inventando la nación en Costa Rica, 1848-1900», en: Héroes al gusto y libros de moda. Sociedad y cambio cultural en Costa Rica (1750-1900).

Edición de Steven Palmer e Iván Molina. San José: Editorial Universidad Estatal a Distancia.

Quesada, R. (2013) Keith en Centroamérica. Imperios y empresarios en el Siglo XIX. Costa Rica: EUNED.

Sáenz, M. (1911). Los ferrocarriles en Costa Rica. San José: Imprenta del Comercio.

Sánchez Lovell, A. “Entre potreros. Ganadería, supervivencia campesina y ferrocarril. El caso de la UFCO en el Caribe de Costa Rica (1884-1927)”. En: Ronny J. Viales Hurtado y Rafael E.

Granados Carvajal (eds).Trayectoria y dinámica del sector agrario-rural costarricense en el contexto global. 1870-2018 (Editorial Sede del Pacífico, 2020).

Sánchez Lovell, A (2021) “Conflictos en el Caribe costarricense: la Northern Railway Company y su política racial entre manuales de estandarización y la instauración del Código de Trabajo (1920-1942)”. En: Raúl Román y David Díaz, eds. Los países centroamericanos y Colombia. Historia, relaciones y desencuentros con el Gran Caribe. Universidad Nacional de Colombia.

Santamaría, A. (1998) “Canales, cafetales y banano. Historia del ferrocarril de servicio público en Centroamérica y Panamá”, en Jesús Sanz Fernández (coord.), Historia de los ferrocarriles de

Iberoamérica (1837-1995). Madrid: Ministerio de Fomento, CEDEX y CEHOPU. pp. 249-288 (https://digital.csic.es/handle/10261/63980).

United Fruit Historical Society (UFCO) (2001) Minor Cooper Keith (1848-1929).

Viales, R. (2006) «Más allá del enclave en Centroamérica: aportes para una revisión conceptual a partir del caso de la región Caribe costarricense (1870-1950)», Iberoamericana, n.° 23.

Archivo Nacional de Costa Rica, Incofer, 5035, 1935.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer, 143, f 7341, 1938.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer, 143, caso 7363, 1937.

Adriana Sánchez Lovell • En la accidentada ruta del progreso: aportes a la historia de los accidentes ferroviarios en... 31

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer, 143, caso 7339, 1938.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Northern Incofer, 190, caso 624, 1928.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer, 143, caso 7350, 1937.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Northern, 143, caso 7334, 1938.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer 189, documento 495, 1927.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer, 189, documento 503, 1927.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer, 190, caso 619, 1928.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer, 190, caso 640, 1928.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer, 190, caso 629, 1928.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer, 190, caso 623, 1928.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Northern, 189, caso 1928

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Northern, 1923, 1920-1928.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer, 143, caso 7346, 1937.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer 143, caso 7356, 1937.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer 143, caso 7353, 1937.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer 143, caso 7336, 1938.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer 143, caso 7333, 1938.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer 143, caso 7330, 1938.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer 188, caso 338, 1927.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer 143, caso 7334, 1937.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer 190, caso 635, 1928.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer 246, caso 645, 1928.

Archivo Nacional de Costa Rica, Fondo Incofer 143, caso 7362.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Adriana Sánchez Lovell

Downloads

Download data is not yet available.