Abstract
This article describes three fragmentary images on the origin of the Costa Rican drama from a contemporary point of view. Through these images it is shown that the Costa Rican theater lacks a native mythology, that female production comes late in its history, and that the Costa Rican theater emerges more as a political and a entertainment necessity, than in relation to the development of the national dramatic literature.References
Agamben, G. (2008). ¿Qué es lo contemporáneo? http://salonkritik. net/08-09/2008/12/que_es_lo_contem- poraneo_giorgi.php
Amador, E. (2010). Dramaturgia joven costarricense. Centro Cultural de España, Costa Rica: Litho Offset.
Barahona R. (2009). D. Doña América. Si Productores, Colección Tinta en Serie Cinco, Costa Rica: Gráfica Litho Offset.
Barthes, R. (2002). Mitologías. Mexico: Siglo XXI. Editores
Baudrillard, J. (2012). Cultura y simulacro. Barcelona: Editorial Kairós.
Bonilla Picado, M. (2011). La dramaturgia que inventó una identidad. Costa Rica: Litho Offset.
Borges, F. (1980). Teatros de Costa Rica. Costa Rica: Editorial Costa Rica.
Fromm, E. (1993). El miedo a la libertad. Barcelona: Planeta-Agostini.
Foucault, M. (2010). Las palabras y las cosas. La arqueología de las ciencias humanas. Buenos Aires: siglo XXI
Fumero, P. (1996). Teatro, público y estado en San José, 1880-1914. Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Garibay, A, M. (1968). Mitología griega: Dioses y héroes. Buenos Aires: Porrúa.
Hobsbawm, E. y Ranger, T. (2002). La invención de la tradición. Barcelona: Editorial Crítica.
Lash, S. (1997). Sociología del posmodernismo. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Lukás, G. (1996). Sociología de la literatura. En: J.J. Sánchez de Horcajo y Octavio Uña. La sociología, textos fundamentales. Madrid: Ediciones Libertarias.
Lyotard, J. (1993). La condición posmoderna. Barcelona: Planeta-Agostini.
Lyra, C. (2009). Había una vez. Costa Rica, Litho Offset.
Marcuse, H. (1995). El hombre unidimensional. Barcelona: Planeta De Agostini.
Picado, M. Amador, E. y Cervantes, A. (2007). Emergencias: dramaturgia costarricense contemporánea emergente. Costa Rica: Perro Azul.
Quesada, Á. Ovares, F, Rojas, Margarita y Santander, C. (1993). Antología del teatro costarricense, 1890-1950. Cota Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Quesada, Á. (1998). Uno y los otros. Identidad y literatura en Costa Rica, 1890-1940. Costa Rica: Editorial Universidad de Costa Rica.
Quesada, Á. y Lobo, L. (2006). Compiladores. Eduardo Calsamiglia, obra literaria. Costa Rica: Editorial Universidad de Costa Rica.
Quesada, Á. (2012). Breve historia de la literatura costarricense. Costa Rica: Editorial Costa Rica.
Rojas, M.; Quesada, Á.; Ovares, F. y Santander, C. (1995). En el tinglado de la eterna comedia, Tomo I, Teatro Costarricense 1890-1930. Heredia Costa Rica, EUNA.
Rojas, M. y Ovares, F. (1995). En el tinglado de la eterna comedia, Tomo II, Teatro Costarricense 1930-1950, Heredia Costa Rica, EUNA Rojas, M. (1989). Puntos de vista en el teatro. Costa Rica: Ediciones Guayacán.
______(2005). Aventura de un teatro nacional. Ensayo, recopilación de artí- culos 1980-1995. Costa Rica.
______ (2011). Sonar de Campanas. Si Productores, Colección Tinta en Serie Veintidos, Costa Rica: Litho Offset.
Toulmin, S. (2001). Cosmópolis, el trasfondo de la modernidad. Barcelona: Ediciones Península.
Vinocour, F. (Ed). (2007). La tradición del presente. Actualidad de las experiencias teatrales en Costa Rica en las últimas tres décadas. Costa Rica: Ediciones Perro Azul.