Abstract
In this text three recent Costa Rican plays of contemporary female writers with political content are analyzed. The plays are analyzed in the light of the notions of the sinister (Schelling, Freud) and what I have elsewhere called the “myth of Costa Rican exceptionalism”. The works considered are: La Loca, Ana Istarú monologue, Dicen las paredes, by Ailyn Morera, y Pentadrama, by Claudia Barrionuevo and Walter Fernández.
References
Coetzee, J. M. (2011). Elizabeth Costello. Madrid: Penguin Random House, Grupo Editorial España.
Muñoz Molina, A. (2013). Historias que contamos. El País, 25 de mayo. http://cultura.elpais.com/cultura/2013/05/21/actualidad/1369152421_772761.html
Schelling, F. (1966). Philosophie Der Mythologie. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft. vol. 2.
Soto, R. (2011) Construcción y demolición del mito de la excepcionalidad: acercamiento a la literatura costarricense. Pórtico 21. (1), pp. 27-41
Trías, E. (1988). Lo bello y lo siniestro. Barcelona: Ariel.