ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
Relevance of Curriculum: Teaching and Learning Academic Musical Practice in Costa Rican Higher Education (1975-1991)
PDF (Español (España))

Keywords

Universidad de Costa Rica
Musical Arts School
curriculum
profession
accreditation
Universidad de Costa Rica
Escuela de Artes Musicales
currículo
profesión
acreditación

How to Cite

Quesada Aguilar, M. A. (2014). Relevance of Curriculum: Teaching and Learning Academic Musical Practice in Costa Rican Higher Education (1975-1991). ESCENA. Revista De Las Artes, 74(1), 57–74. Retrieved from https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/article/view/17518

Abstract

Amongst the articles objectives are highlight the significance of implementation and planification of organized curricular schemes and characterize these proposals preceding the institutionalized area consolidation in Costa Rica’s higher education system for learning and teaching the academic’s musical practices throughout the second half of the twentieth century. Some considerations from the recog     nized sociologist, Pierre Bourdieu, are used to support the importance of these changing procedures. Bourdieu states in his theory of social spaces that the legitimation and implementation of organized curricular scheme and their corresponding plan of study make conceivable through titulation, validation of a legitimate cultural wealth instituted by hierarchical knowledge that articulates the professional’s profile establishment.

PDF (Español (España))

References

Bertoni, L. (1992). Construir la nacionalidad: héroes, estatuas y fiestas patrias, 1887-1991. Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana “Dr. E. Ravignani” 5 (tercera serie).

Bourdieu, P. (2000). La distinción: criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus. Centro de Evaluación Académica, Universidad de Costa Rica. (1985). Fascículo 1103. Francisco Romero (comp). San José, Costa Rica: Unidad de publicaciones del Instituto Centroamericano de Administración Pública ICAP.

EAM. Archivo Central: Actas de las sesiones de Asamblea de Escuela. Serie Documentos AE. Fólderes: AE 0001 (1960- 1970); AE 0010 (1985); AE 0011(1986); AE 0014 (1989). Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Elizondo J. (2012). Historia de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica 1972 a 1991: Gestión y consolidación de un nuevo modelo académico musical. San José, Costa Rica: Unidad de Gestión de Proyectos, Universidad de Costa Rica.

Flores Zeller, B. (1977). La música en Costa Rica. San José, Costa Rica: Editorial Costa Rica.

Fumero, P. (1998). El Monumento Nacional, fiesta y develización, setiembre de 1895. Alajuela, Costa Rica: Museo Histórico Cultural Juan Santamaría.

Gurdián Fernández, A.; Castro, B.; Zúñiga, A. y Chavarría, M. (1980). Evaluación de la Escuela de Artes Musicales. San José, Costa Rica: Centro de Evaluación Académica, Universidad de Costa Rica.

Palmer, S. (1992). Sociedad anónima, cultura oficial: inventando la Nación en Costa Rica 1848-1900. En: I. Molina y S. Palmer (eds.). Héroes al gusto y libros de moda: sociedad y cambio cultural en Costa Rica (1750-1900). San José, Costa Rica: Editorial Porvenir-Plumsock Mesoamerican Studies, pp. 169-205.

Thomson, G. (1990). Bulwarks of patriotic liberalism: the National Guard, Philharmonic Corps and Patriotic Juntas in Mexico. Journal of Latin American Studies, 22, pp. 1847-1888.

Vargas Cullell, M. (2004). De las fanfarrias a las salas de concierto. Música en Costa Rica de 1840 a 1940. San José, Costa Rica: Editorial UCR.

Vargas Cullell, M.; Vicente León, T. y Chatsky, E. (2012). Música académica costarricense: del presente al pasado cercano. San José, Costa Rica: SIEDIN.

Vicente León, T. (2013). Hurtándole tiempo al tiempo. La música académica en el Valle Central: de oficio a profesión (1940- 1972). San José, Costa Rica: Editorial UCR.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.