ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
Three Moments in the Institutionalization of the Violin Profession in Costa Rica: 1941-1972
PDF (Español (España))

Keywords

violin
institutionalization
orchestra
University
conservatory
music.
violín
institucionalización
orquesta
Universidad
conservatorio
música.

How to Cite

Contreras Cerdas, M. A. (2014). Three Moments in the Institutionalization of the Violin Profession in Costa Rica: 1941-1972. ESCENA. Revista De Las Artes, 74(1), 75–89. Retrieved from https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/article/view/17520

Abstract

The purpose of this article is to analyze three moments that have played a key role in the development of the violinist profession in Costa Rica. The method that was used to evaluate the role played by the National Symphony Orchestra, the National Conservatory of Music, and the Youth Program of the National Symphony Orchestra of Costa Rica in the institutionalization of the violinist profession was a descriptive and qualitative analysis, guided by the concepts of field, and capital raised by the French sociologist Pierre Bourdieu.

PDF (Español (España))

References

Bourdieu, P. (1980). Le capital social. Actes de la recherche en sciences sociales. 31, pp. 2-3.

__________ (2000). La distinción. Criterios y Bases Sociales del gusto. Madrid: Taurus.

Cabezas, A. I. (2010). Un caso único en la historia de la música en Cosa Rica. San José: Editorial Lara & Asoc.

Castro, C. A. (2009). Análisis crítico de las políticas culturales de las instituciones de educación musical instrumental en Costa Rica a partir de 1972. http://www.laretreta.net/0203/politicasculturales.pdf

Flores, B. (1978). La música en Costa Rica. San José: Editorial Costa Rica.

Herrera Bermúdez, S. I. (2013). Historia del saxofón en Costa Rica: pioneros e intérpretes, 1868-2012. San José: Universidad de Costa Rica.

Archivo Nacional (1970-1989). Fondo, Código de referencia: CR-AN-AH-MC- JD-000001-001971-1.

Rodriguez Vega, E. (2004). Costa Rica en el Siglo XX (Tomo I). San José: Editorial UNED.

Salazar Montes, M. F. (2013). Los espectáculos de representación escénico-popular en Costa Rica: culturas populares y políticas culturales durante 1960-1990. Tesis para optar por el grado de Maestría en Historia. San José: Universidad de Costa Rica (inédito).

Scartascini, C. y. M., Tommasi (2012). Institucionalización de las instituciones políticas y su impacto sobre las políticas públicas. http://publications.iadb.org/ bitstream/handle/11319/3970/

Sáenz, G. (1971). El drama de la nueva sinfónica. La Nación, San José, 7 de octubre, p. 15.

__________ (1982). Para qué tractores sin violines. La revolución musical en Costa Rica. San José: Editorial Costa Rica

Tellini, C. (2008). El papá de todos los violinistas. http://laretreta.net/0104/reportajes/walterfield.html

Vargas Cullell, M. C. (2004). De las fanfarrias a las salas de concierto: música en Costa Rica (1840-1940). San José: Editorial Universidad de Costa Rica.

Vicente León, T. (2013). Hurtándole Tiempo al Tiempo. La música académica en el Valle Central: de oficio a profesión (1940-1972). San José: Editorial UCR.

Zúñiga Tristán, V. (1992). La Orquesta Sinfónica Nacional. San José: Editorial UNED.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.