Abstract
This article inquires about the concept of artistic research in visual arts from the study of the work of three Costa Rican artists associated to the University of Costa Rica: Elizabeth Thompson, José Pablo Ureña and Alberto Murillo. In the process, we briefly review the following three approaches to the concept: artistic research about visual arts, artistic research within the arts and artistic research for the arts. Also, we analyze the ontological, the epistemological and the methodological questions proposed by Henk Borgdorff (2006), based on the contributions of the interviewed artists, in order to define the scope of artistic research from others alike. Finally, we propose an approximation to the concept of artistic research in visual arts.References
Borgdorff, H. (2006). El debate sobre la investigación
en las artes. Recuperado de http://www.google.co.cr/#q=www.gu.se%2F...%2F1322698_el-debate-sobre-
la-investigaci...%E2%80%8E.
Fajardo-González, R. (s.f.) La investigación en el campo de las Artes Visuales y el ámbito académico universitario. (Hacia una perspectiva semiótica). Recuperado de http://www.google.co.cr/#q=La+investigación+en+el+-
campo+de+las+artes+visuales.
Hannula, M., Suoranta, J. y Vadén, T. (2005) Artistic Research. Theories, Methods and Practices. Recuperado de http://www.academia.edu/2396657/Artistic_Research._
Theories_Methods_Practices.
Hernández-Chavarría, F. y Murillo, A. (2012) Cinco años de abstinencia de todo ácido: La experiencia del grabado no tóxico en la Escuela de Artes Plásticas de la Universidad
de Costa Rica. Arte, Individuo y Sociedad. 24 (2), pp. 167-177.
Murillo, A. (2012) Del grabado tradicional a la alquimia del grabado no tóxico. Káñina. Revista de Artes y Letras 37 (Extraordinario), pp. 91-93.
Perán, Martí (2013). Maneras de hacer mapas. RevistArquis. Revista de la Escuela de Arquitectura de la Universidad de
Costa Rica 2 (4), pp. 105-122.
Thompson, E. y Murillo A. (2002) Investigación de tintes derivados de plantas comunes para ser utilizadas con fibras
celulósicas (013-A2004). Universidad de Costa Rica, Vicerrectoría de Investigación.http://kerwa.ucr.ac.cr/handle/10669/367.
Thompson, E., Murillo, A., Hernández, F. y Sánchez, J. (2007) Uso de plantas comunes en la elaboración y tratamiento
de pulpa celulosa para usos artísticos y de conservación (013-A3-101). Universidad de Costa Rica, Vicerrectoría de
Investigación. http://kerwa.ucr.ac.cr/handle/10669/370.
Ureña, J. P. (2012) Lo simultáneo en el bodegón: un estudio del concepto de lo simultáneo en la percepción de los objetos,
anclado en la relación al género pictórico del bodegón. (Memoria del Trabajo Final de Graduación para optar por el grado académico de Licenciatura en Artes Plásticas con énfasis en Pintura). Universidad de Costa Rica, Sede Rodrigo Facio, San José, Costa Rica.