ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
Artistic research in the visual arts: study of three cases at the University of Costa Rica.
PDF (Español (España))

Keywords

artistic research
creative process
visual arts at the University of Costa Rica
artistic practice
investigación artística
procesos creativos
artes visuales en la Universidad de Costa Rica
práctica artística

How to Cite

Zúñiga Salas, X. (2015). Artistic research in the visual arts: study of three cases at the University of Costa Rica. ESCENA. Revista De Las Artes, 74(2), 55–74. Retrieved from https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/article/view/21175

Abstract

This article inquires about the concept of artistic research in visual arts from the study of the work of three Costa Rican artists associated to the University of Costa Rica: Elizabeth Thompson, José Pablo Ureña and Alberto Murillo. In the process, we briefly review the following three approaches to the concept: artistic research about visual arts, artistic research within the arts and artistic research for the arts. Also, we analyze the ontological, the epistemological and the methodological questions proposed by Henk Borgdorff (2006), based on the contributions of the interviewed artists, in order to define the scope of artistic research from others alike. Finally, we propose an approximation to the concept of artistic research in visual arts.
PDF (Español (España))

References

Borgdorff, H. (2006). El debate sobre la investigación

en las artes. Recuperado de http://www.google.co.cr/#q=www.gu.se%2F...%2F1322698_el-debate-sobre-

la-investigaci...%E2%80%8E.

Fajardo-González, R. (s.f.) La investigación en el campo de las Artes Visuales y el ámbito académico universitario. (Hacia una perspectiva semiótica). Recuperado de http://www.google.co.cr/#q=La+investigación+en+el+-

campo+de+las+artes+visuales.

Hannula, M., Suoranta, J. y Vadén, T. (2005) Artistic Research. Theories, Methods and Practices. Recuperado de http://www.academia.edu/2396657/Artistic_Research._

Theories_Methods_Practices.

Hernández-Chavarría, F. y Murillo, A. (2012) Cinco años de abstinencia de todo ácido: La experiencia del grabado no tóxico en la Escuela de Artes Plásticas de la Universidad

de Costa Rica. Arte, Individuo y Sociedad. 24 (2), pp. 167-177.

Murillo, A. (2012) Del grabado tradicional a la alquimia del grabado no tóxico. Káñina. Revista de Artes y Letras 37 (Extraordinario), pp. 91-93.

Perán, Martí (2013). Maneras de hacer mapas. RevistArquis. Revista de la Escuela de Arquitectura de la Universidad de

Costa Rica 2 (4), pp. 105-122.

Thompson, E. y Murillo A. (2002) Investigación de tintes derivados de plantas comunes para ser utilizadas con fibras

celulósicas (013-A2004). Universidad de Costa Rica, Vicerrectoría de Investigación.http://kerwa.ucr.ac.cr/handle/10669/367.

Thompson, E., Murillo, A., Hernández, F. y Sánchez, J. (2007) Uso de plantas comunes en la elaboración y tratamiento

de pulpa celulosa para usos artísticos y de conservación (013-A3-101). Universidad de Costa Rica, Vicerrectoría de

Investigación. http://kerwa.ucr.ac.cr/handle/10669/370.

Ureña, J. P. (2012) Lo simultáneo en el bodegón: un estudio del concepto de lo simultáneo en la percepción de los objetos,

anclado en la relación al género pictórico del bodegón. (Memoria del Trabajo Final de Graduación para optar por el grado académico de Licenciatura en Artes Plásticas con énfasis en Pintura). Universidad de Costa Rica, Sede Rodrigo Facio, San José, Costa Rica.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.