ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
EBAP Model: Characterization and evolution of the visual literacy approaches of Etapa Básica de Artes Plásticas: 1985-2017
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

Keywords

alfabetización visual
comunidad
didáctica de las artes visuales
arte comunitario
educación artística
visual literacy
community
didactics of visual arts
community art
art education

How to Cite

Villalobos Ramírez, S. (2021). EBAP Model: Characterization and evolution of the visual literacy approaches of Etapa Básica de Artes Plásticas: 1985-2017. ESCENA. Revista De Las Artes, 81(2), 91–125. https://doi.org/10.15517/es.v81i2.49481

Abstract

The Etapa Básica de Artes Plásticas is a social service project of the University of Costa Rica, which seeks to stimulate the aptitudes and abilities for the creative potential and exploration in the field of the Visual Arts. Through the paper, we show part of the results from the research “Analysis of the visual literacy process of the Etapa Básica de Artes Plásticas”. It consisted of analyzing the didactic strategies applied by the project during its trajectory, based on a referential framework between the execution during its different stages of development and its correlation with the didactics of the arts. Regarding the approach to the concept of visual literacy, we proceeded to review documents about proposals on the subject and teaching models applied on art education. The didactic processes developed with the communities were categorized based on data tracking, bibliographic analysis, and semi-structured interviews. As the research demonstrates, the didactic approach of the project is combinable, expandable, and circumstantial. Its main attributes are the flexibility, the capability of adaptation to the context and the transferability of tacit knowledge.

https://doi.org/10.15517/es.v81i2.49481
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

References

Aguirre, I. (2015). Hacia una narrativa de la emancipación y la subjetivación desde una educación del arte basada en la experiencia. Docencia, 57, 4-15.

Arnheim, R. (1969). Pensamiento Visual. Barcelona: G.Gili.

Barbosa, A.M. (2012). La imagen en la enseñanza del arte: Años 1980 y nuevos tiempos. Monterrey: Universidad Autónoma de Nuevo León.

Barriga, M. (2011). Estado del arte y definición de términos sobre el tema “La investigación en educación artística”. El artista, 8, 224-241.

Belting, H. (2007). Antropología de la imagen. Madrid: Katz.

Bermúdez, J. (2010). Cultura visual. Revista Nodo, 5(8), 5-30.

Camnitzer, L. (2016). El arte como forma de conocimiento. (Conferencia ofrecida en la IV Semana de la Educación Artística – Chile 2016). Recuperado de https://semanaeducacionartistica.cultura.gob.cl/wp-content/uploads/2017/03/texto-luis-camnitzer.pdf

Cobos, D. (2012) Modelos de educación artística. [Conferencia]. Pontificia Universidad Católica de Chile. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/321066863_MODELOS_DE_EDUCACION_ARTISTICA

Corradini, M. (2011). Crear. Cómo se desarrolla una mente creativa (vol. 2). Madrid: Narcea.

Csikszentmihalyi, M. (2010). Fluir (flow): una psicología de la felicidad. Barcelona, España: Editorial Kairós.

De Bono, E. (2017). Creatividad. Barcelona, España: Editorial Paidós.

Dimatteo, M.C. (2016). Enfoques de educación artística en la formación docente inicial: los contrastes con los diseños curriculares vigentes para la formación de profesores de arte. (Ponencia presentada en el III Encuentro Nacional de Prácticas y Residencias). Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Argentina. Recuperado de http://www.ridaa.unicen.edu.ar/xmlui/handle/123456789/376

Eisner, E.W. (1988). Discipline-based art education: Its criticisms and its critics. Art Education, 41(6), 7-13. DOI: 10.1080/00043125.1988.11651412.

Eisner, E. (2004). El arte y la creación de la mente. El papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica S.A.

Guillaume, P. (1964). La psicología de la forma. Buenos Aires: Psique.

Hervás, L. (2016). Arteterapia para la maternidad y la familia. Una vía de apoyo a la parentalidad positiva. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 11, 131-149. DOI: 10.5209/ARTE.54121

Köhler, W., Kofka, K., & Sander, F. (1973). Psicología de la forma. Buenos Aires: Paidós.

Lledó, E. (2017). Imágenes y palabras. Barcelona: Taurus.

Lowenfeld, V. (1973). El niño y su arte. Buenos Aires: Editorial Kapelusz.

Marín, R. (1997). Enseñanza y aprendizaje en Bellas Artes: una revisión de los cuatro modelos históricos desde una perspectiva contemporánea. Arte, individuo y Sociedad, 9, 55-77.

Martínez, O. (2005). La tradición en la enseñanza de las artes plásticas. El Artista, 2, 19-27.

Malchiodi, C. (2007). The Art Therapy Source Book. Nueva York: Mac Graw-Hill.

Merleau-Ponty, M. (1975). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Península.

Mora Marcelo, A. (2015) Pedagogía del Arte o el Arte de la Pedagogía: experiencias para el debate en torno a la enseñanza e investigación en artes visuales. Perfiles de la Cultura Cubana, 18.

Morgan, C.T. & King, R.A. (1978). Introducción a la Psicología. Madrid: Aguilar.

Olagorta, F.J.T. (2011). La enseñanza de la escultura en las artes visuales. Historia y análisis de los planes de estudio y programas vigentes en la Escuela Nacional de Artes Plásticas de la UNAM, México, Distrito Federal (Tesis de doctorado). DOI: https://doi.org/10.4995/Thesis/10251/11553

Ottone, E. (2016). Caja de Herramientas para la Educación Artística. Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio. Gobierno de Chile [Página web]. Recuperado de https://www.cultura.gob.cl/publicaciones/caja-de-herramientas-educacion-artistica/

Raquimán, P., & Zamorano, M. (2017). Didáctica de las Artes Visuales, una aproximación desde sus enfoques de enseñanza. Estudios pedagógicos, 43(1), 439-456. DOI: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000100025

Rey, A. (2010). La mirada crítica en los programas de alfabetización visual intercultural: ¿adaptación o producción? En R. Gómez-Díaz, A. Lacruz, & M. del Carmen (Eds.), Polisemias visuales (pp. 201-221). Salamanca,: Ediciones Universidad de Salamanca.

Rodríguez, M. (2007). Creatividad verbal. Ciudad de México: Editorial Pax.

Salazar, R., Sancho, L., Hirai, N., & González, N. (1999). Todos somos artistas: manual para hacer niños más creativos. San José: Editorial Universidad de Costa Rica.

Sancho, L. (1986). Formulación del proyecto ED-71 Etapa Básica de Artes Plásticas. Recuperado del archivo de la Coordinación de Acción Social: Sede de Occidente, Universidad de Costa Rica.

Sancho, L. (1993). Informe de labores ED-71 Etapa Básica de Artes Plásticas. Recuperado del archivo de la Coordinación de Acción Social: Sede de Occidente, Universidad de Costa Rica.

Tablero – Archivo virtual sobre arte y educación. (30 de mayo de 2017). Tablero - Luis Camnitzer [archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=mmwAgUYYpCI&feature=youtu.be

Velasco Toro, J. (2008). El arte es forma de conocimiento. Archipiélago. Revista cultural de Nuestra América, 16(61), 58-62.

Vezub, L. (2010). Desandar el orden de la experiencia. Luis Iglesias y su didáctica de la libre expresión. Cuaderno de Educación, 3(8), 3-29.

Villalobos, S. (22 marzo de 2019). Impacto político del proyecto Etapa Básica de Artes Plásticas. En M. Méndez, Primer encuentro anual de la Red de Interculturalidad. Conferencia realizada en la Universidad Nacional de Costa Rica, Sede de Liberia.

Wong, W. (1991). En Fundamentos del Diseño (vol. 7). Barcelona: Gustavo Gili S.A.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Susana Villalobos Ramírez

Downloads

Download data is not yet available.