Abstract
This article proposes some theoretical tools for understanding contemporary in El Salvador. In the first place, it explains a change to the paradigm of contemporary art after the crisis of the Gallery System, which had been its main space of visibility until the 1990s. In the second place, it attempts to account of the specific political dimension of this art is the El Salvador political and cultural scene.
References
Ascencio, C. (20 de febrero de 2017). Arte para ver la ciudad de nuevo [video]. El Faro. Recuperado de http://elfaro.net/es/201702/ef_tv/20004/arte-para-ver-la-ciudad-de-nuevo.htm
Bahamond Panamá, A. (2012). Procesos del arte en El Salvador. San Salvador: Dirección de Publicaciones e Impresos.
Benjamin, W. (1973). Discursos interrumpidos I. Madrid: Taurus.
Bourdieu, P. (1998). La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Tecnos.
Bourdieu, P. (2006). Las reglas del arte, génesis y estructura de campo literario. Barcelona: Anagrama.
Cornejo, J. A. (1999). La pintura en El Salvador. San Salvador: Dirección de Publicaciones e Impresos.
Espinoza, K. (17 de febrero de 2015). Víctor Hugo, el artista conceptual que se comió una papeleta de votación. Diario1.com. Recuperado de http://diario1.com/arte-y-cultura/victor-hugo-el-artista-conceptual-que-se-comio-la-papeleta-de-votacion/
González, J. M. (2013). Estética de las transiciones artísticas. Identidades. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(7), 82-105. Recuperado de: https://www.redalyc.org/journal/745/74556945015/movil/
Groys, B. (2016). Volverse público, las transformaciones del arte en ágora contemporánea. Buenos Aires: Caja Negra.
Hernández Hernández, P. (2012). Imagen-Palabra. Lugar, sujeción y mirada en las artes visuales centroamericanas. Madrid, Frankfurt am Main y San José, Costa Rica: Iberoamericana, Vervuert y Fundación TEOR/éTica.
Kant, I. (2012). Crítica del discernimiento. Madrid: Alianza.
Marcuse, H. (1967). Cultura y sociedad. Buenos Aires: Sur.
Museo de Arte de El Salvador (MARTE). (2017). Acercamiento, Joser y Nadie. [Folleto de exhibición]. San Salvador: Museo de Arte de El Salvador.
Rancière, J. (2009). El reparto de lo sensible. Santiago: Lom Ediciones.
Rancière, J. (2005). Sobre políticas estéticas. Barcelona: Musei d’Art Contemporani de Barcelona y Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Rebentisch, J. (2018). Estética de la instalación. Buenos Aires: Caja Negra.Rodríguez, B. (Ed.) (2004). Carlos Cañas, obras sobre papel 1944-2004. San Salvador: Museo de Arte de El Salvador.
Roque Baldovinos, R. (2016). Estética y política: contracultura y revolución en El Salvador (1960-1980). Cultura de Guatemala, 37(2), 33-52.
Samour, H. (2013). El concepto de mal común y la crítica de la civilización del capital en Igna-cio Ellacuría. Estudios Centroamericanos, 68(732), 7-18. doi: https://doi.org/10.51378/eca.v68i732.3352
Schiller, J. C. F. (1991). Escritos sobre estética. Madrid: Tecnos. Seel, M. (2010). Estética del aparecer. Buenos Aires: Katz.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Ricardo Roque Baldovinos