ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
Alejandro Catalán, Bernardo Cappa y Analía Couceyro: The traces of praxis speech in Argentine Contemporary Theatre
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

Keywords

teatro contemporáneo
actor
artes escénicas
teatro nacional
creación artística
contemporary theatre
actor
performing arts
national theatre
artistic creation

How to Cite

Pessolano, C. (2021). Alejandro Catalán, Bernardo Cappa y Analía Couceyro: The traces of praxis speech in Argentine Contemporary Theatre. ESCENA. Revista De Las Artes, 81(2), 141–166. https://doi.org/10.15517/es.v81i2.49484

Abstract

Argentinean Contemporary Theater harbors a group of creators that produce knowledge from their own practices, and by doing, so they share a language without knowing it. Their factual links are usually sporadic, temporary, and circumstantial, but this language expands unstoppably. It spreads underground and travels through the National Theatrical Field transcending poetics. The enhancement of this singular and specific knowledge of the scene throughout this work aims to make visible a place for reflection that has its own tradition for the artistic creation but also for the production of knowledge that arises from it. This article attempts to deploy the founding aspects in the transmission of this secret language that has been passed on for years within the Buenos Aires, Argentina scene by studying the Language of Praxis according to three main referents of the field.

https://doi.org/10.15517/es.v81i2.49484
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

References

Ajaka A., Bustamante M., Cappa, B. et. al. (2015). Detrás de escena. Buenos Aires: Excursiones.

Alfaro, T. (2015). Incidencias prácticas y perspectivas teóricas de la noción de éxtasis en el trabajo del actor (Tesis doctoral inédita). Universidad Nacional de las Artes, Buenos Aires.

Bak-Geler, T. (2003). Epistemología teatral. Revista de la asociación mexicana de investigación teatral, 4, 81-88.

Bartís, R. (29 de octubre 2018). Entrevista de G. Stoppelman. ¿Y el trazo, dónde?. El Anartista. Recuperado de https://www.elanartista.com.ar/2018/10/29/y-el-trazo-donde/?fbclid=IwAR0ohRskmCl24xhnARjoSLtpgU32n9kwfE2UcJ85Ss6VAeLfp3b_0_P3XuQ

Bartís, R. (2002). El teatro independiente y el teatro actual. Teatro XXI, 8(15), 21-24.

Bourdieu, P. (2003). Intelectuales, política y poder. Buenos Aires: Eudeba.

Catalán, A. (2001). Producción de sentido actoral. Teatro XXI, 7(12), 15-20.

Catalán, A. (13 de septiembre de 2007a). Parte 2. De la formación a la información. Alejandro Catalán. [Entrada de blog]. Recuperado de http://alecatalan.blogspot.com/2007/09/parte-3-cuerpos-informados-e-invencin.html

Catalán, A. (26 de septiembre de 2007b ). Parte 3. Cuerpos informados e invención. Alejandro Catalán. [Entrada de blog]. Recuperado de http://alecatalan.blogspot.com/2007/09/parte-3-cuerpos-informados-e-invencin.html

Catalán, A. (29 de septiembre de 2010). Video-entrevista sobre la creación teatral en tiempos de mercado. Alejandro Catalán. [Entrada de blog]. Recuperado de http://alecatalan.blogspot.com/2010/09/

Catalán, A. (8 de noviembre 2013). Diario del actor 4. Alejandro Catalán. [Entrada de blog].Recuperado de http://alecatalan.blogspot.com/2013/11/diario-de-actor-iv.html

Couceyro, A. (7 de junio de 2018a) Entrevista de A. Lingenti. Creo que hoy soy mejor actriz que hace veinte años. Revista Los Inrockuptibles. Recuperado de https://medium.com/los-inrockuptibles/entrevista-a-anal%C3%ADa-couceyro-5f6741f9241e

Catalán, A. (14 de enero de 2016). Terminó AMAR. Alejandro Catalán. [Entrada de blog]. Recuperado de http://alecatalan.blogspot.com/2016/01/termino-amar.html

Couceyro, A. (3 de mayo de 2018b). Entrevista de L. Villamil. Analía Couceyro: Cuando el teatro está vivo es como un virus que se contagia. Almagro Revista. Recuperado de https://www.almagrorevista.com.ar/analia-couceyro-cuando-teatro-esta-vivo-virus-se-contagia#:~:text=Revista%20Almagro%20%2D%20Anal%C3%ADa%20Couceyro%3A%20%22,un%20virus%20que%20se%20contagia%22&text=Ya%20pasaron%20m%C3%A1s%20de%20veinte,Bart%C3%ADs%20en%20el%20Teatro%20Cervantes

Couceyro, A. (2 de octubre 2015). Entrevista de M. Yuszczuk. Lo que tiene que ser será. Página 12. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/las12/13-10068-2015-10-03.html

Couceyro, A. (14 de junio de 2014). Entrevista S.A. Entrevista a Analía Couceyro. Revista Los Inrockuptibles. Recuperado de https://medium.com/los-inrockuptibles/entrevista-a-anal%C3%ADa-couceyro-1d741ae92279

Couceyro, A. & Gainza, M. (4 de noviembre de 2016). Entrevista de D. Gigena. Diálogos: Analía Couceyro y María Gainza. Desencorsetar el museo. La Nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/opinion/dialogos-analia-couceyro-y-maria-gainza-desencorsetar-el-museo-nid1961425/

Foucault, M. (2010). ¿Qué es un autor?. Buenos Aires: El cuenco de Plata.

Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

Goldsmith, K. (2015). Escritura no-creativa. Gestionando el lenguaje en la era digital. Buenos Aires: Caja Negra.

Icle, G. (2012). Estudios da la Presencia: del trabajo del actor a la investigación no interpretativa. telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral, 16, 183-188. Recuperado de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/8960/7758

Mannarino, J. M. (2009). El teatro como el poder ficcional del actor. Acerca de los Solos de Alejandro Catalán. telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral, 9, 1-6. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9377/8138

Pellettieri, O. (1998). Historia del teatro argentino en Buenos Aires. El teatro actual (1976-1998). Buenos Aires: Galerna.

Pessolano, C. (2018). El credo poético como sistema de reflexión autónoma en los procesos de creación escénica. Estudis Escenics, 43. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6937230

Pessolano, C. (2019). Subjetividad poética, credo poético y resistencia en las prácticas de la escena. (Tesis doctoral inédita). Universidad de Buenos Aires y Université de Franche-Comté.

Pessolano, C. (2021). Saberes escénicos y actuación: las bases de los discursos sobre la praxis en el teatro argentino. Acotaciones, 45, 253-290. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7950426

Rodríguez, M. (2000). La puesta en escena emergente y su futuro. En Pellettieri, O. (Ed.), Teatro Argentino del 2000 (167-188). Buenos Aires: Galerna.

Sylvester, D. (2009). La brutalidad de los hechos. Entrevistas con Francis Bacon. Barcelona: Polígrafa.

Ure, A. (2003). Sacate la careta. Buenos Aires: Norma.

Villanueva, L. (2015). Las clases de Hebe Uhart. Buenos Aires: Blatt & Ríos.

Zarader, J. P. (2009). Identité et Résistance: fondements et enjeux philosophiques. Alea 11(1), 13-23. Recuperado de http://www.readcube.com/articles/10.1590/S1517-106X2009000100002?locale=en

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Carla Pessolano

Downloads

Download data is not yet available.