ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
Music, Architecture and Soundscapes in Search of the Composition of New Intercultural Identities
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))
EPUB (Español (España))
PDF (Español (España))

Keywords

culture
decolonization
design
habitus
landscape
cultura
descolonización
diseño
habitus
paisaje

How to Cite

Chaverri-Flores, L. (2022). Music, Architecture and Soundscapes in Search of the Composition of New Intercultural Identities. ESCENA. Revista De Las Artes, 82(1), 32–70. https://doi.org/10.15517/es.v82i1.51996

Abstract

In America, an Eurocentric discourse has developed in the practice of music and spatial conformation. This work analyzes the impact that music and architecture have had on the construction of our identity. The methodology included case studies that involve soundscapes to understand the social phenomena that enhance relations of domination. Hegemonic dynamics of “classical” music were analyzed in the National Theater of Costa Rica, as well as Latin American examples and proposals related to the rupture of eurocentric artistic compositions that promote transculturation. The article explores the music of nature, the soundscape, and memory, considering different biophilic patterns as alternatives towards decolonization that, through local knowledge, promote interculturality. To re-configure new discourses, it is not necessary nor right to demonize European cultural contributions, but rather to understand how many of these habitus have led to devaluation attitudes against the autochthonous.

https://doi.org/10.15517/es.v82i1.51996
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))
EPUB (Español (España))
PDF (Español (España))

References

Alcaldía de Medellín. (2011). Laboratorio Medellín: Catálogo de diez prácticas vivas. Medellín, Colombia: ACI Medellín, Inter-American Development Bank, UN Habitat.

Alvarsson, J.J., Wiens, S., & Nilsson, M.E. (2010). Stress Recovery during Exposure to Nature Sound and Environmental Noise. International Journal of Environmental Research and Public Health, 7, 1036-1046. DOI:10.3390/ijerph7031036

Araya, J.M. (2010). San José. “De París en miniatura” al malestar en la ciudad. Medios de comunicación e imaginarios urbanos. San José, Costa Rica: Editorial UNED.

Barriga, M.L. (2004). La historia del tambor africano y su legado en el mundo. El Artista: Revista de investigaciones en música y artes plásticas, 1, 30-48.

Bomba Estéreo. (2017, 5 de octubre). Internacionales [archivo de vídeo]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=NCEQX46L3KU

Burckhardt, L. (2012). Why Is Landscape Beautiful? In J. Fezer, & M. Schmitz (Eds.), Luciu Burckhardt Writings. Rethinking Man-made Environments (pp.133-141). Vienna, Austria: Springer.

Canevacci, M. (2008). Cuerpos-Espacios sonoros: Disonancias en la metrópolis comunicacional. Signo y Pensamiento, 27(52), 31-41.

Custodio, N., & Cano-Campos, M. (2017). Efectos de la música sobre las funciones cognitivas. Revista de Neuropsiquiatría, 80(1), 60-69.

Curtis, W.J.R. (2009). Modern Architecture since 1900. New York, United States: Phaidon Press Limited.

Dormaels, M. (2011). Patrimonio, patrimonialización e identidad. Hacia una hermenéutica del patrimonio. Revista Herencia, 24(1-2), 7-14.

Flores, W. (2013, 31 de marzo). Alma y Corazón [archivo de vídeo]. Recuperado de https:// www.youtube.com/watch?v=RO3EFQ1V1os

Fumero, P. (2009). Construyendo identidades: Monumento Nacional. Revista Herencia, 22(1), 7-14.

Gehl, J. (2009). La humanización del espacio urbano. La vida social entre los edificios. Barcelona, España: Reverté.

Grijalba-Obando, J.A., & Paül-Carril, V. (2018). La influencia del paisaje sonoro en la calidad del entorno urbano. Un estudio en la ciudad de Popayán (Colombia). Urbano, 21(38), 70-83. DOI: https://doi.org/10.22320/07183607.2018.21.38.06

Hunter, M.D., Eickhoff, S.B., Pheasant, R.J., Douglas, M.J., Watts, G.R., Farrow, T.F.D., Hyland, D., Kang, J., Wilkinson, I.D., Horoshenkov, K.V., & Woodruff P.W.R. (2010). The state of tranquility: Subjective perception is shaped by contextual modulation of auditory connectivity. NeuroImage, 53(2), 611-618. DOI: 10.1016/j.neuroimage.2010.06.053

López, I. (2001). El significado del medio ambiente sonoro en el entorno urbano. Estudios Geográficos, 62(244), 447-466. DOI: https://doi.org/10.3989/egeogr.2001.i244.277

Malinowski, B. (1940). Introducción. En F. Ortiz (Ed.), Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar (pp. 5-26). La Habana, Cuba: Editorial de Ciencias Sociales.

Mehta, R., Zhu, R., & Cheema, A. (2012). Is Noise Always Bad? Exploring the Effects of Ambient Noise on Creative Cognition. Journal of Consumer Research, 39(4), 784-799. DOI: https://doi.org/10.1086/665048

Mohanty, C.T. (2008). De vuelta a “Bajo los ojos de Occidente”: la solidaridad feminis- ta a través de las luchas anticapitalistas. En L. Suárez, & A. Hernández (Eds.), Descolonizando el feminismo: Teorías y prácticas desde los márgenes (pp. 404-453). Madrid, España: Cátedra.

de la Ossa, M.A. (2013). Un acercamiento a la música “clásica”: Rompiendo tópicos. Artseduca, 6, 40-55.

Palacios, M.D. (2014). Cuerpo, Distancias y Arquitectura. La percepción del espacio a través de los sentidos [Tesis doctoral, Universidad Politécnica de Madrid]. Recuperado de https://oa.upm.es/30478/

Prats, L. (1998). El concepto de patrimonio cultural. Política y Sociedad, 27, 62-76. Quesada, F. (2015). La modernización entre cafetales: San José, Costa Rica, 1880-1930.

San José, Costa Rica: Editorial UCR.

Real Academia Española. (2017). Diccionario de la lengua española. Recuperado de http:// dle.rae.es/?id=A2NWzQi

Rey, G., & Barrigón, J.M. (2017). Perceptions and effects of the acoustic environment in quiet residential areas. The Journal of the Acoustical Society of America, 141(4), 2418- 2429. DOI: 10.1121/1.4979335

Rivera, S. (2010). Ch’ixinakax utxiwa: una reflexión sobre prácticas y discursos descoloniza- dores. Buenos Aires, Argentina: Tinta Limón.

Ryan, C., Browning, W., Clancy, J., Andrews, S., & Kallianpurkar, N. (2014). Biophilic Design Patterns: Emerging Nature-Based Parameters for Health and Well-Being in the Built Environment. Archenet-IJAR, 8(2), 62-76.

Rojas, J.M. (2015). ¿Para qué carretas sin marimbas? Hacia una historia crítica de la práctica de la música clásica en Costa Rica (1971-2011). San José, Costa Rica: Arlekín.

Samanamud, J. (2012). Bolivia: Descolonización, interculturalidad y educación. ALAI América Latina en movimiento, 474, 25-28.

Sanou, O. (2010). Costa Rica. Guía de Arquitectura y Paisaje: and architectural and landscape guide. San José-Sevilla, Costa Rica y España: Junta de Andalucía.

Schafer, R.M. (1977). The Soundscape: Our Sonic Environment and the Tuning of the World. Vermont, United States: Destiny Books.

Sistema de Bibliotecas Públicas de Medellín. (s.f.). Nuestras bibliotecas. Recuperado de https://bibliotecasmedellin.gov.co/nuestras-bibliotecas/

Torres, G.T. (2003). El paisaje, objeto del diseño: Ensayo sobre la problemática del diseño del paisaje en los barrios privados de Argentina. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, 13, 9-63.

Zamora, C., & Vargas, A. (2008). Circuito de Turismo Cultural: Distrito El Carmen, Ciudad de San José. San José, Costa Rica: Ministerio de Cultura y Juventud, Centro de Investigación y Conservación del Patrimonio Cultural, Imprenta Nacional.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Laura Chaverri-Flores

Downloads

Download data is not yet available.