ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
Art, Feminism, and Power: Lxs cuerpxs con vulva by Anna Matteucci
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

Keywords

contemporary art
women
religion
sexuality
gender
arte contemporáneo
mujer
religión
sexualidad
género

How to Cite

García Zamora, E. (2022). Art, Feminism, and Power: Lxs cuerpxs con vulva by Anna Matteucci. ESCENA. Revista De Las Artes, 82(1), 111–134. https://doi.org/10.15517/es.v82i1.51999

Abstract

The article studies the link between art, feminism and power, expressed in the works of the Costa Rican artist Anna Matteucci. It analyzes pieces and creative spaces that address issues of sexuality, gender, family, and religion. Theoretical references on power, art and discourse are used, which are based on Foucault (1988), Castells (2009), Foster (2017), Giunta (2014), Badiou (2013), Bourriaud (2008), Antivilo (2013) and Escobar (2021). Everything related to gender, sexuality and the family is framed in Butler’s (2007) approaches to feminism and so-called nomadic identities. It is concluded that Matteucci’s work evidences certain ways of thinking of women in the context of a violent society that censors and invisibilizes the body and its diversity, thus expressing a counter-hegemonic discourse that, as such, is essentially political and unauthorized, given its subversive content.

https://doi.org/10.15517/es.v82i1.51999
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

References

Antivilo, J. (2013). Arte feminista latinoamericano: rupturas de un arte político en la producción visual. (Tesis para optar al grado de Doctora en Estudios Latinoamericanos, Universidad de Chile, Santiago, Chile). Recuperado de https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/114336

Badiou, A. (2009). Quince tesis sobre arte contemporáneo. Debates Ramónicos, 8-9.

Badiou, A. (2013). Las condiciones del arte contemporáneo. Hacia una crítica del arte actual. Buenos Aires, Argentina: Brumaria.

Bourriaud, N. (2008). Estética relacional. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo Editora AH.

Butler, J. (1990). Actos performativos y constitución del género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista. Debate Feminista, 18, 296-314. DOI: 10.22201/cieg.2594066xe.1998.18.526

Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona, España: Paidós Ibérica.

Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid, España: Alianza Editorial.

Camacho, D. (2021). La familia en disputa. Revista de Ciencias Sociales, 1(171), 9-13.

Cemillán, L. (2020). Sobre “Feminismo y arte latinoamericano. Historias de artistas que emanciparon el cuerpo”. Sin Objeto, 02, 115-118. DOI: 10.18239/sinobj_2020.02.07/ISSN%202530-6863

Chapman, J. (1997). La perspectiva feminista. En D. Marsh, G. Stoker (Eds.), Teoría y métodos de la Ciencia Política (pp. 103-124). Madrid, España: Alianza Editorial.

Collignon, M. (2011). Discursos sociales sobre la sexualidad: narrativas sobre la diversidad sexual y prácticas de resistencia. Revista Nueva Época, 16, 133-160.

Escobar, T. (2021). Contestaciones. Arte y política en América Latina: Textos reunidos de Ticio Escobar 1982-2021. Buenos Aires, Argentina: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Foster, H. (2017). Malos nuevos tiempos. Arte, crítica, emergencia. Madrid, España: Ediciones Akal.

Foucault, M. (1988). El sujeto y el poder. Revista Mexicana de Sociología, 50(3), 3-20.

Foucault, M. (2005). El orden del discurso. Barcelona, España: Tusquets.

Freire, P. (1979). La Educación como práctica de libertad. Madrid, España: Editorial Siglo XXI.

Giunta, A. (2014). ¿Cuándo empieza el arte contemporáneo? Buenos Aires, Argentina: Fundación arteBA.

Giunta, A. (2019). Feminismo y arte latinoamericano. Historias de artistas que emanciparon el cuerpo. Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno Editores.

Juracán, M. (2021). Casa Ma. Activismo y arte contemporáneo desde Costa Rica. Artishock. Revista de Arte Contemporáneo. Recuperado de https://artishockrevista.com/2021/03/03/casa-ma-activismo-arte-costa-rica/

Mandel, C. (2010). Estética del borde: cuerpo femenino, humor y resistencia. Revista Escena, 67(2), 71-82.

Martínez, I. (2016). Construcción de una pedagogía feminista para una ciudadanía transformadora y contra-hegemónica. Foro de Educación, 14(20), 129-151. DOI: 10.14516/fde.2016.014.020.008

Martínez, M. (2014). Constitución de la subjetividad. Reflexiones psicogenéticas. San José, Costa Rica: Editorial Universidad de Costa Rica.

Matteucci, A. (2018a). La Familia [Lápices de color sobre papel]. Recuperado de https://www.annamatteucci.com/

Matteucci, A. (2018b). Año de la Educación [Dibujo, técnica mixta sobre papel]. Recuperado de https://www.annamatteucci.com/

Matteucci, A. (s.f). Pussygami [Obra relacional]. Recuperado de https://www.annamatteucci.com/

Pardo, N. (2007). Cómo hacer análisis crítico del discurso. Una perspectiva latinoamericana. Bogotá, Colombia: OPR-DIGITAL.

Ríos, M. (2015). Pedagogía feminista para la equidad y el buen trato. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, 15(2), 123-143.

Rojas, M. (2006). El imaginario, civilización y cultura del siglo XXI. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

van Dijk, T. (1999). El análisis crítico del discurso. Anthropos, 186, 23-36.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Ericka García Zamora

Downloads

Download data is not yet available.