ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
The New Figuration of Lola Fernández in 1976’s “Segunda Etapa: Cuarta escalera (serie Arquetipos)” (Second Stage: Fourth Ladder from the Series Archetypes)
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

Keywords

semiotics
visual arts
national art
Latin American art
painting
semiótica
artes visuales
arte nacional
arte latinoamericano
pintura

How to Cite

Montero Rodríguez, D. A. (2022). The New Figuration of Lola Fernández in 1976’s “Segunda Etapa: Cuarta escalera (serie Arquetipos)” (Second Stage: Fourth Ladder from the Series Archetypes). ESCENA. Revista De Las Artes, 82(1), 219–245. https://doi.org/10.15517/es.v82i1.52003

Abstract

This article is a semiotic study of the beginnings of neo-figuration in Costa Rican painting during the 1970s, with emphasis on the work Segunda Etapa: Cuarta escalera (serie Arquetipos) (1976) by the artist Lola Fernández Caballero. It is contextualized in the Salones Nacionales de Artes Plásticas in Costa Rica (1972). On the other hand, the notion of “neo-figurative art” is conceptualized as a theoretical approach. Likewise, a semiotic analysis is performed as a research method, interpreting the sign on three levels: syntactic, semantic and pragmatic. This way, it is perceived how the Costa Rican and Latin American context presents a change of social paradigm, a “values crisis”, through globalization and neoliberalism and, together with the promotion of Costa Rican art, it had a clear influence on the initialization process of Costa Rican neo-figuration, particularly in relation to the work analyzed in this article.

https://doi.org/10.15517/es.v82i1.52003
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

References

Carrere, A., & Saborit, J. (2000). Retórica de la pintura. Madrid, España: Editorial Cátedra.

Chevalier, J., & Gheerbrant, A. (2009). Diccionario de los símbolos (2ª ed.). Barcelona, España: Herder.

Deneb, L. (2001). Diccionario de símbolos: selección temática de los símbolos más universales. Madrid, España: Editorial Biblioteca Nueva.

Galería Valanti. (1998). Lola Fernández 1948-1998: 50 años de pintura. San José, Costa Rica: Galería Valanti.

Gómez Sicre, J. (1974). Lola Fernández retrospectiva: 30 años de pintura.

San José, Costa Rica: Museo de Arte Costarricense.

Guardia, M. (2008). Treinta años atrás: la plástica nacional se introduce en las corrientes de vanguardia. Escena: Revista de las artes, 31(63), 45-52.

Gutiérrez, C. (1977). Algunos aspectos de la evolución del arte de Lola Fernández. Recuperado de http://repositorio.sibdi.ucr.ac.cr:8080/jspui/bitstream/123456789/8867/1/FCL017.pdf

Kowzan, T. (1997). El signo y el teatro. Madrid, España: Editores Arco.

Malagón-Kurka, M. (2008). Dos lenguajes contrastantes en el arte colombiano: nueva figuración e indexicalidad, en el contexto de la problemática sociopolítica de las décadas de 1960 y 1980. Revista de Estudios Sociales, 31, 16-33.

Marchán, S. (2012). Del arte objetual al arte de concepto (11ª ed.) Madrid, España: Ediciones Akal.

Merizalde, C. (2013). Reflexiones éticas y estéticas a partir de “Agonía permanente”. (Tesis de licenciatura en Artes, Universidad Central del Ecuador, Quito, Ecuador). Recuperado de http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/1073/1/T-UCE-0002-12.pdf

Molina, I. (2005). Costa Rica del siglo XX al XXI. Historia de una sociedad. San José, Costa Rica: Editorial Universidad de Costa Rica.

Molina, I. (2007). Identidad nacional y cambio cultural en Costa Rica durante la segunda mitad del siglo XX. San José, Costa Rica: Editorial Universidad de Costa Rica.

Montero, D. (2020). Del arte abstracto a la neofiguración en la pintura costarricense (1970-1978). Manuel de la Cruz González, “Felo” García y Lola Fernández. Escena: Revista de las artes, 79(2), 8-31.

Pérez-Rioja, J. (2003). Diccionario de símbolos y mitos: las ciencias y las artes en su expresión figurada (7ª ed.). Madrid, España: Tecnos.

Real Academia Española. (2001). Diccionario de la Real Academia Española (22 ed.). Madrid, España: Editorial Espasa.

Rojas, J. (1994). Salones Nacionales de Artes Plásticas 1972-1993: programa re-visión de un siglo. San José, Costa Rica: Museo de Arte Costarricense.

Rojas, J. (2003). Arte Costarricense: Un siglo. San José, Costa Rica: Editorial Costa Rica.

Talens, J., Romera, J., Tordera, A., & Hernández, V. (1999). Elementos para una semiótica del texto artístico. Madrid, España: Cátedra.

Tamburrino, E. (2008). Análisis crítico descriptivo de la nueva figuración argentina 1961-1965. Ernesto Deira, Rómulo Macció, Jorge de la Vega y Luis Felipe Noé. (Tesis de licenciatura en Artes con mención en Teoría e Historia del Arte, Universidad de Chile, Santiago, Chile). Recuperado de https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/101452/ar-tamburrino_e.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Torres, A. (1974). El arte a 100 años del impresionismo. Revista de la Universidad de México,10, 34-39.

Tresidder, J. (2003). Diccionario de los símbolos: una guía ilustrada para imágenes, íconos y emblemas tradicionales. Ciudad de México, México: Grupo Editorial Tomo.

Triana, M. (2012, 21 de octubre). Lola Fernández, alquimista. La Nación. Recuperado de https://www.nacion.com/archivo/lola-fernandez-alquimista/7IAXL537ORAAZGA5OUNH7KKLLA/story/

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Daniel Montero Rodríguez

Downloads

Download data is not yet available.