ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
Four annotations about Performance Studies
Un astronauta sosteniendo un paraguas abierto
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

Keywords

culture
art theory
historical research
knowledge
post-disciplinarity
cultura
teoría del arte
investigación histórica
conocimiento
post-disciplinariedad

How to Cite

Durán Segura, L. . (2022). Four annotations about Performance Studies. ESCENA. Revista De Las Artes, 82(2), 91–120. https://doi.org/10.15517/es.v82i2.53039

Abstract

This article outlines four annotations on the Performance Studies that center around the development, consolidation, availability, and application of this field of action, thought, and transformation. To that end, certain concerns related to the realms of creativity, research, and policy are explored. Based on the review of the contributions from several authors of different cultural, temporal, and geographic contexts, it was possible to highlight the multivoiced, open, and inconclusive nature of Performance Studies. The article ends showing the usefulness that this field offers for escaping from the processes of academic self-regulation and, consequently, embracing a post-disciplinary perspective that makes it possible to raise targeted questions that are both bold and unsettling.

https://doi.org/10.15517/es.v82i2.53039
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

References

Bial, H., & Brady, S. (2004). Performance Studies Reader. New York, United States: Routledge.

Burke, K. (1945). A grammar of motives. New Jersey, United States: Prentice-Hall.

Carlson, M. (1996). Performance: A Critical Introduction. New York, United States: Routledge.

Conquergood, D. (2002). Performance Studies: Interventions and Radical Research. TDR: The Drama Review, 46(2), 145-156.

Contreras, A. (2013). Soralla de Persia. Médium, medios y modernización cultural en Costa Rica (1950-1970). Heredia, Costa Rica: Editorial de la Universidad Nacional.

Contreras, A. (2015). Entrevista. En D. Taylor, & M. Steuernagel (Eds.), ¿Qué son los estudios de performance? (pp. 1-10). Durham, United States: Duke University Press.

Derrida, J. (2008). El animal que luego estoy si(gui)endo. Madrid, España: Trotta.

Fischer-Lichte, E. (2004). La estética de lo performativo. Madrid, España: Abada Editorial.

Flores, M. (2007). La construcción cultural de la locura femenina en Costa Rica (1890-1910). San José, Costa Rica: Editorial Universidad de Costa Rica.

Foucault, M. (1980). Microfísica del poder. Madrid, España: La Piqueta.

Fuentes, M. (2020). Activismos tecnopolíticos: Constelaciones de performance. Buenos Aires, Argentina: Canopus Editorial.

Fusco, C. (2011). La otra historia del performance intercultural. En D. Taylor (Ed.), Estudios avanzados del performance (pp. 307-342). Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

García-Canclini, N. (1989). Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Ciudad de México, México: Grijalbo.

Geertz, C. (1980). Negara: The Theatre State in Nineteenth-Century Bali. New Jersey, United States: Princeton University Press.

Goffman, E. (1956). The Presentation of Self in Everyday Life. Edinburgh, United Kingdom: University of Edinburgh.

Gómez-Peña, G. (2005). En defensa del arte del performance. Horizontes Antropológicos, 11(24), 199-226.

Gurvitch, G. (1956). Sociologie du théâtre. Les Lettres nouvelles, 35(1), 196-210.

Huizinga, J. (1938). Homo ludens. Amsterdam, Netherlands: Amsterdam University Press.

Jackson, S. (2001). Professing Performance, Disciplinary Genealogies. TDR: The Drama Review, 45(169), 84-95.

Kirshenblatt-Gimblett, B. (1999). Performance Studies. New York, United States: Rockefeller Foundation, Culture and Creativity.

Lakoff, G., & Johnson, M. (1998). Metáforas de la vida cotidiana. Madrid, España: Cátedra.

da Matta, R. (1979). Carnavais, malandros e heróis. Ro de Janeiro, Brasil: Zahar Editores.

Martín-Barbero, J. (1987) De los medios a las mediaciones. Barcelona, España: Gustavo Gili.

McKenzie, J. (2001). Perform or Else: From Discipline to Performance. New York, United States: Routledge.

Mignolo, W. (2000). The Role of the Humanities in the Corporate University. Modern Language Association of America: PMLA, 115(5), 1238-1245.

Monsiváis, C. (1995). Rituales del caos. Ciudad de México, México: Era.

Preciado, P.B. (2002). Manifiesto contrasexual. Madrid, España: Opera Prima.

Prieto, A. (2005). Los estudios del performance: una propuesta de simulacro crítico. Citru.doc, 1, 52-61.

Prieto, A. (2019a). Las mutaciones del performance mexicano. Conjunto, 192-193, 75-83.

Prieto, A. (2019b, septiembre). La Esponja Mutante de Estridentópolis. En Hemisférico Encuentro 2019. Conferencia conducida en la Universidad Autónoma de México, Ciudad de México, México.

Richard, N. (1986). Márgenes e Instituciones. Santiago, Chile: Metales Pesados.

Roach, J. (1996). Cities of the Dead. New York, United States: Columbia University Press.

Sarduy, S. (1986). Cobra. Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Sarlo, B. (1994). Escenas de la vida posmoderna. Buenos Aires, Argentina: Ariel.

Schechner, R. (1973). Drama, Script, Theatre, and Performance. TDR: The Drama Review, 3, 5-36.

Schechner, R. (1976). Ritual, Play, and Performance. New York, United States: Seabury Press.

Schechner, R. (1977). Essays on Performance Theory. New York, United States: Drama Book Specialists.

Schechner, R. (1985). Between Theatre and Anthropology. Philadelphia, United States: University of Pennsylvania Press.

Schechner, R. (1988). Performance Studies: The Broad Spectrum Approach. TDR: The Drama Review, 3, 4-6.

Schechner, R. (1998). What is Performance Studies? In P. Phelan, & J. Lane (Eds.), The ends of performance (pp. 357-362). New York, United States: New York University Press.

Schechner, R. (2000). Performance. Teoría y prácticas interculturales. Buenos Aires, Argentina: Libros de Rojas y Editorial de la Universidad de Buenos Aires.

Schechner, R. (2004). Performance theory. London, United Kingdom: Taylor & Francis.

Steuernagel, M. (2015). La (in)traducibilidad de los estudios de performance. En D. Taylor, & M. Steuernagel (Eds.), ¿Qué son los estudios de performance? (pp. 1-19). Durham, United States: Duke University Press.

Taylor, D. (2011). Performance, teoría y práctica. En D. Taylor (Ed.), Estudios avanzados del performance (pp. 45-56). Ciudad de México, México: Fondo Cultura Económica.

Teatro Abya Yala. (2010). Sinopsis de Vacío. Recuperado de https://www.teatro-abyayala.org/node/165

Turner, V. (1969). The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. Chicago, United States: Aldine.

Turner, V. (1974). Dramas, Fields, and Metaphors: Symbolic Action in Human Society. Ithaca, United States: Cornell University Press.

Turner, V. (1979). Process, Performance, and Pilgrimage. New Delhi, India: Concept.

Turner, V. (1982). From Ritual to Theater. Baltimore, United States: The John Hopkins University Press.

Turner, V. (1987). The Anthropology of Performance. New York, United States: Performing Arts Journal Publications.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Luis Durán Segura

Downloads

Download data is not yet available.