ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
The face mask as art: contemporary artistic expressions of diseases and COVID-19
Un astronauta sosteniendo un paraguas abierto
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

Keywords

art
pandemic
disease
power
health
arte
pandemia
enfermedad
poder
salud

How to Cite

Sequeira-Rovira, P. (2022). The face mask as art: contemporary artistic expressions of diseases and COVID-19. ESCENA. Revista De Las Artes, 82(2), 47–67. https://doi.org/10.15517/es.v82i2.53253

Abstract

This article is interested in the expressions of art linked to the disease. Although historically these representations have shown closeness to ugliness or the unpleasantness of the pathological, in pandemic times, other symbolisms have been produced. In the case of the surgical mask, it has been used not only as a metaphor to show its closeness to the pandemic caused by SARS-CoV-2, but also to express individualistic ideas of how to handle the pandemic and a more personal management of the health crisis. Special importance has been given to the exhibitions of “Masks x artists”, organized by the Jade Museum in Costa Rica, and “Mask of art. My only protection” from Puerto Rico. Likewise, other types of artistic spaces that are interested in COVID-19, where this device has a prioritary position, were mentioned in this study.

https://doi.org/10.15517/es.v82i2.53253
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

References

Badiou, A. (2014). Las condiciones del arte contemporáneo. En A. Arozamena (Ed.), El arte no es política / La política no es arte (pp. 27-35). Madrid, España: Brumaria.

BBC News Mundo. (5 de mayo de 2022). Covid: el número real de muertes por la pandemia en todo el mundo es de casi 15 millones (y qué países de América Latina tienen mayor exceso de mortalidad). BBC News Mundo. Recuperado de https://www.bbc.com/mundo/noticias-61333739

Brown, W. (2015). Estados amurallados, soberanía en declive. Barcelona, España: Herder Editorial.

Castañeda, A. (12 de mayo de 2020). Re: Una nueva realidad [Comentario de un foro en línea]. Recuperado de https://mascarillaproteccion.blogspot.com/?m=1&fbclid=IwAR1f2CD68C9YZ_9OdrkYLSQ-k2smaiQNeE9MAm6q7FPUUzQXf7WbZZl8erA

Dačić, A. (1 de diciembre de 2017). Art in America: Before and After AIDS Crisis. Widewalls. Recuperado de https://www.widewalls.ch/magazine/art-aids-hiv-america

Diamond, J. (2019). Armas, gérmenes y acero. Breve historia de la humanidad en los últimos trece mil años. Ciudad de México, México: Penguin Random House Grupo Editorial.

Dolan, B. (2020). Unmasking History: Who Was Behind the Anti-Mask League Protests During the 1918 Influenza Epidemic in San Francisco? Perspectives in Medical Humanities, 5(19), 1-23. DOI: 10.34947/M7QP4M

Echarri, F., Barrio, T., & Urpi, C. (2021). El color del COVID-19: un programa de creatividad para gestionar las emociones en una época de pandemia. Icono 14, 19(2), 288-311. DOI: https://doi: 10.7195/ri14.v19i2.1709

Eco, U. (2007). Historia de la fealdad. Barcelona, España: Lumen.

Foucault, M. (2000). Defender la sociedad. Curso del Collège de France (1975-1976). Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2009). Historia de la Sexualidad I. La voluntad de saber. Madrid, España: Siglo XXI.

Giunta, A. (2014). ¿Cuándo empieza el arte contemporáneo? Buenos Aires, Argentina: Fundación arteBA.

Jiménez, F. (10 de mayo de 2020). Re: Zafra en la Pandemia. [Comentario de un foro en línea]. Recuperado de https://mascarillaproteccion.blogspot.com/search?updated-max=2020-05-10T09:44:00-07:00&max-results=13&start=41&by-date=false

Julius, A. (2012). Transgresiones. El arte como provocación. Barcelona, España: Destino.

Hernández, A., & Montero-Ríos, M. (2021). Las miradas del arte y la arteterapia en tiempos de la COVID-19. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación para inclusión social, 16, 1-9. DOI: 10.5209/arte.75874

Kaprow, A. (2007). La educación del des-artista. Madrid, España: Ediciones Ardora.

Larraín, J.D., Mieli, L. (Productores), & Larraín, P. (Director). (2020). Homemade [Película]. Chile, Italia, Francia, Reino Unido, Estados Unidos: Netflix.

Marsden, R. (2021). Arts education should be at the core of the COVID-10 recovery plan. Education Journal Review, 27(2), 34-36.

Mascarillas x artistas. (2020). Mascarillas x artistas. Recuperado de https://mascarillasxartist.wixsite.com/misitio/number-13

Medina, L. (10 de mayo de 2020). Re: Respirar, es la actividad primaria para la supervivencia de cualquier ser vivo con un organismo aeróbico, como somos la especie humana [Comentario de un foro en línea]. Recuperado de https://mascarillaproteccion.blogspot.com/search?updated-max=2020-05-10T08:07:00-07:00&max-results=13&start=74&by-date=false

Muñoz, A., Santos, Y., & Seoane, R. (2016). INFECT-ARTE. Aprende las enfermedades infecciosas a través del Arte. España: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Santiago de Compostela. Recuperado de https://www.usc.gal/export9/sites/webinstitucional/gl/servizos/pfid/gruinodoc/innovamicro/descargas/INFECT-ARTEAprende-las-enfermedades-infecciosas-a-traves-del-arte.pdf

Peralta, K. (10 de mayo de 2020). Re: Las mascarillas son un negocio, no una protección. [Comentario de un foro en línea]. Recuperado de https://mascarillaproteccion.blogspot.com/search?updated-max=2020-05-11T13:02:00-07:00&max-results=13&start=9&by-date=false

Perniola, M. (2001). La estética del siglo XX. Madrid, España: Visor.

Preciado, P.B. (2020). Nos salvará la creación colectiva. El País. Recuperado de https://elpais.com/especiales/2020/coronavirus-covid-19/predicciones/nos-salvara-la-creacion-colectiva/

Repretel. (21 de octubre de 2021). Chofer baleado en Heredia está fuera de peligro.

Repretel. Recuperado de https://www.repretel.com/noticia/chofer-baleado-en-heredia-esta-fuera-de-peligro/

Rivera, A.R. (11 de mayo de 2020). Re: Mujeres de todos los pueblos [Comentario de un foro en línea]. Recuperado de https://mascarillaproteccion.blogspot.com/search?updated-max=2020-05-12T19:31:00-07:00&max-results=13

Sánchez, E.V. (10 de mayo de 2020). Re: Incógnito: Algunas dualidades del Acto Enmascararse [Comentario de un foro en línea]. Recuperado de https://mascarillaproteccion.blogspot.com/search?updated-max=2020-05-10T10:31:00-07:00&max-results=13&start=19&by-date=false

Schlich, T., & Strasser, B. (2022). Making the medical mask: Surgery, bacteriology, and the control of infection (1870s-1920s). Medical History, 66(2), 116-134. DOI: 10.1017/mdh.2022.5

Seoane-Prado, R. (2018). Las enfermedades infecciosas en el arte. ANALES RANM, 135(03), 292-303. DOI: 10.32440/ar.2018.135.03.rev12

Sequeira-Rovira, P. (2022). La pornografía del confinamiento. Expresiones porno sobre el coronavirus. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, 74, 177-193. DOI : 10.17141/iconos.74.2022.5297

Solís, K., Cortés, H., & Paoli, J. (2019). Análisis y propuestas para la incorporación del aprendizaje digital en la educación a través del arte frente a la COVID-19. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios, 31(78), 357-370. Recuperado de https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/1035/1003

Song, Y. (2021). Arte nacido durante la pandemia de Covid‐19. ANIAV-Revistade Investigación en Artes Visuales, 9, 1‐11. DOI: 10.4995/aniav.2021.14867

Sontag, S. (2003). Las enfermedades y sus metáforas. El sida y sus metáforas. Madrid, España: Santilla Ediciones Generales.

Soto, Z. (2020). Video sin nombre. Recuperado de https://mascarillasxartist.wixsite.com/misitio/cup-of-tea?pgid=kgb9z7kh-1ad51b60-5f20-4f58-860f-e7e32e884658

The Covid Art Museum. (2021). [@CovidArtMuseum]. Recuperado de https://www.instagram.com/covidartmuseum/?hl=es

Vázquez, D. (15 de setiembre de 2020). El lujo aterriza en las mascarillas para quedarse. El País. Recuperado de https://cincodias.elpais.com/cincodias/2020/09/14/fortunas/1600108203_844928.html

Žižek, S. (2020). Pandemia. La covid-19 estremece al mundo. Barcelona, España: Editorial Anagrama.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Paula Sequeira-Rovira

Downloads

Download data is not yet available.