Abstract
Introduction: The article presents an analysis of the exhibition “Of Anxia and Modesty: Variations on a Certain Construction of Desire” (2023) by Chilean artists Raúl Miranda, Mique Marchant, and Ignacio Henríquez. Objective: The analysis aims to show that technological mediations, specifically those that imply the transformations of the web 3.0, affect directly the configuration of queer sexuality, aspect that has a direct artistic correlate in the exhibition. Methods: To this end, the text employs a qualitative methodology with an interpretive approach, developing a contextual and formal description of the works and then doing a three-axis analysis: corporality, performativities of affection and sexuality, and authenticity. Conclusion: Finally, it is proposed that more than suggesting a “subversion” of the codifications of desire, the artistic expression here generates a critical and sensitive awareness of the use of technologies and their impact on affections and pleasure.
References
Alfaro, P. (2020). Luces, cámara, ¡masturbación! La sexualidad como discurso exotizante en Barbarella (1968) e Ixcanul (2015). ESCENA. Revista de las artes, 80(1), 247-261. https://doi.org/10.15517/es.v80i1.42484
Azar, M. (2014). La industria del porno. Cine, tecnología y sexualidad. Apuntes de investigación del CECYP, XVII(24), 123-139. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4901829
Benavides, D. (2019). Política y resistencia. El jardín de las sexuales periféricas. Revista Bricolaje, 5, 71–77. https://revistabricolaje.uchile.cl/index.php/RB/article/view/54244
Calfuqueo, S., & Flores, M. (2022). De ansia y pudor: variaciones sobre cierta construcción del deseo. Galería Espacio 218, Santiago de Chile. https://artishockrevista.com/2022/12/25/de-ansia-y-pudor-variaciones-sobre-cierta-construccion-del-deseo/
Camerlo, S. (2022). Arte y disidencia sexual. Diseño Editorial.
Cortés, J. (1997). Orden y caos. Un estudio cultural sobre lo monstruoso en el arte. Editorial Anagrama.
Díaz-Benítez, M. (2013). El quehacer porno en la construcción de imágenes de espectacularidad. Memoria y Sociedad, 17(34), 92-109. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/memoysociedad/article/view/8309
El Gocerío. (2023, 10 de enero). Afectos transgresores: la amistad queer como testimonio personal, colectivo y político. https://www.elgocerio.cl/2023/01/10/afectos-transgresores-la-amistad-queer-como-testimonio-personal-colectivo-y-politico/
Espacio 218. (2022). Descentrar. https://www.espacio218.com/proyectos
Esposito, R. (2017). Personas, cosas, cuerpos. Editorial Trotta.
Foucault, M. (2005). Historia de la sexualidad 1. La voluntad de saber. Siglo XXI Editores.
Guasch, O. (2016). Cuerpo, género y sexualidad: políticas biológicas y diversidad sexual. En J. M. Valcuende, P. Vásquez, & M. J. Marco (Coords.), Sexualidades: represión, resistencia y cotidianidades (pp. 39-52). Aconcagua Libros.
Henríquez, I. (2022a). Ansia. Obra en posesión del artista.
Henríquez, I. (2022b). Dibujos 1. Obra en posesión del artista.
Henríquez, I. (2022c). Dibujos 2. Obra en posesión del artista.
Henríquez, I. (2022d). Oasis. Obra en posesión del artista.
Illouz, E. (2009). El consumo de la utopía romántica. El amor y las contradicciones culturales del capitalismo. Katz Editores.
Laqueur, T. (2007). Sexo solitario. Una historia cultural de la masturbación. Fondo de Cultura Económica.
Martinelli, L. (2016). Fragmentos de lo Queer. Arte en América Latina e Iberoamérica. Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.
Marchant, M. (2022a). Afección I (vete antes que yo). Obra en posesión del artista.
Marchant, M. (2022b). Afección III (mírame sólo una vez). Obra en posesión del artista.
Marchant, M. (2022c). Afección IV: no puedes (des)tocar. Obra en posesión del artista.
Marchant, M. [mique marchant] (2022d, 17 de octubre). Sobre la circulación de la intimidad [video]. YouTube. https://youtu.be/Jzi0HSt2SlA
Miranda, R. (2022a). Ars Amandi. Obra en posesión del artista.
Miranda, R. (2022b). Daniel Turgente. Obra en posesión del artista.
Miranda, R. (2022c). Estamos felices. Obra en posesión del artista.
Miranda, R. (2022d). I&M deformados 1, 2 y 3. Obra en posesión del artista.
Miranda, R. (2022e). Joché de espalda. Obra en posesión del artista.
Miranda, R. (2022f). Jotapé Turgente. Obra en posesión del artista.
Miranda, R., Marchant, M., & Henríquez, I. (2022a). C/L con lugar. Obra en posesión de los artistas.
Miranda, R., Marchant, M., & Henríquez, I. (2022b). Programa de obra “De Ansia y Pudor: variaciones sobre cierta construcción del deseo”. Galería Espacio 218, Santiago de Chile.
Montero, V. (2015). Arte de los medios y transformaciones sociales en Chile durante la “transición política” (1990-2014) [Tesis doctoral, Universitat de Barcelona]. Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona. https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/66922
Morgan, C. (2020). Encuesta Nación Placer. Relaciones inteligentes. https://relacionesinteligentes.com/wp-content/uploads/2021/03/Nacion-Placer-1.pdf
Perniola, M. (2011). La Sociedad de los Simulacros. Amorrortu Editores.
Prada, J. (2015). Prácticas artísticas e internet en la época de las redes sociales (2ª ed.). Editorial AKAL.
Preciado, P. (2002). Manifiesto contra-sexual. Prácticas subversivas de identidad sexual. Editorial Ópera Prima.
Radrigán, V. (2019). Performatividades digitales del afecto y la sexualidad on/offline. En R. Zúñiga (Ed.), La estela de las cosas: imágenes y exterioridad (pp. 47-55). Ediciones Departamento de Artes Visuales, Universidad de Chile.
Radrigán, V. (2021a). Pajas muy pajeras. Masculinidad hegemónica, tecnologías y masturbación. Revista Hybris, 12(2), 75-104. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8348035
Radrigán, V. (2021b). Siento mariposas en el celular. Cuerpo, afecto y sexualidad en dating apps. Editorial Oximoron.
Radrigán, V. (2023). Placeres tecnosexuales. Claves hacia la comprensión de la sexualidad humano-máquina. Revista Ciencia y Sociedad, 48(1), 9-32. https://doi.org/10.22206/cys.2023.v48i1.pp9-32
De Sarmiento, N. [@nicodesar]. (2022, 30 de diciembre). De Ansia y Pudor: variaciones sobre cierta construcción del deseo. Instagram. https://www.instagram.com/p/CmzZtL9OGPv/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Sibila, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Fondo de Cultura Económica.
Valdés, T. (s. f.). ¿Existe una sexualidad chilena? FLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/lasa98/Valdes.pdf
Zapata, M. (2018). Transculturación y transexualidad: arte y cultura queer. Latinos por el mundo. Babel, 37, 165-177. https://journals.openedition.org/babel/5196
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Valeria Radrigán