ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
The Configuration of a Latin American Curatorial Field
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

Keywords

hegemonía cultural
globalización
arte latinoamericano
análisis del discurso
arte contemporáneo
cultural hegemony
globalization
Latin American art
discourse analysis
contemporary art

How to Cite

Villena Araya, S. (2024). The Configuration of a Latin American Curatorial Field: Discursive Hegemonies and Resistances Using Bibliography in English and Spanish (Between the Late 20th and Early 21st Century). ESCENA. Revista De Las Artes, 83(2), 23–51. https://doi.org/10.15517/es.v83i2.54330

Abstract

Introduction: Based on the book Curaduría de Latinoamérica: 20 entrevistas a quienes cambiaron el arte contemporáneo (2018) by Juan José Santos, the formation of a Latin American curatorial field from a critical perspective is narrated. Objective: To identify layers of hegemony that make up curating during the 1990s and the early 2000s, between processes of globalization, multiculturalism, and postcolonialism. Methods: Contributions from queer studies are adopted, specifically from Judith Butler and Sarah Ahmed, to pay attention to the power dynamics that go through the attempts to close discourses. For this, I worked with fragments of interviews from Santos’s book. Conclusions: The importance of carrying out a historiography of curatoring was observed, thinking of it not as something that defines the subjects, nor as an exclusive field of action, but as a platform for agency and intervention concatenated with other aesthetic tools and social experiences within and out of art.

https://doi.org/10.15517/es.v83i2.54330
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

References

Acevedo, A., Blandino, B., Cazali, R., Cuevas Molina, R., Fernández, R., Fumero, P., García Romano, P., Guardián, G., Huezo Mixco, M., Kauffman, M., Medina, C., Molina, R., Perera Díaz, I., Pérez-Ratton, V., Rochna, S., Samos, A., Toledo, A., Vélez, H., & Ybarra-Frausto., T. (2001). Temas Centrales. Primer simposio centroamericano de prácticas artísticas posibilidades curatoriales contemporáneas. TEOR/éTica y Fundación GATE.

Ahmed, S. (2006). Orientations: Toward a Queer Phenomenology. GLQ: A Journal of Lesbian and Gay Studies, 12(4), 543-574. https://www.muse.jhu.edu/article/202832

Altesor, S. (s. f.). Teoría del Arte Latinoamericano. Funcionlenguaje. https://funcionlenguaje.com/index.php/es/sala-de-lectura/noticias/627-teoria-del-arte-latinoamericano.html

Barragán, P. (2020). From Roman Feria to Global Art Fair, From Olympia Festival to Neo-Liberal Biennial: On the ‘Biennialization’ of Art Fairs and the ‘Fairization’ of Biennials. Artpulse Editions. https://pacobarraganart.com/wp-content/uploads/2021/09/Art-Fairs-and-Biennials-Look-into-the-Book-.pdf

Biller, G. (1995). Latin American Women Artists: 1915-1995. Milwaukee Museum of Art.

Bishop, C. (2007). What is a curator? Monoskop. https://monoskop.org/images/e/e1/Bishop_Claire_2007_What_Is_a_Curator.pdf

Bryan-Wilson, J. (2003). A Curriculum for Institucional Critique, or the Profesionalisation of Conceptual Art. En J. Ekeberg (Ed.), New Institutionalism (pp. 89-109). Institute of Contemporary Art. https://arthistory.berkeley.edu/wp-content/uploads/2020/04/jbwinstitutionalcrit.pdf

Butler, J. (1993). Bodies that Matter: On The Discursive Limits of “Sex”. Routledge.

Camnitzer, L. (2008). Didácticas de la liberación. Arte conceptualista latinoamericano. Casa Editorial HUM.

Cerón, C., & Gama, X. (2023). Lo curatorial desde el sur. Instituto Distrital de las Artes-Idartes.

Cervetto, R., & López, M. L. (2016). Agítese antes de usar: desplazamientos educativos, sociales y artísticos en América Latina. MALBA.

Dunia, L. (2019). Nieves Acedo sobre la profesionalización de la práctica curatorial. Artishock. https://artishockrevista.com/2019/11/11/nieves-acedo-master-curatorial-navarra/

Fernández, E. (2020). Prácticas emergentes, espacio curatorial y emplazamiento sur. El Ornitorrinco Tachado. Revista de Artes Visuales, (12), 1-14. https://doi.org/10.36677/eot.v0i12.14957

Garay Basualdo, E. (2020). El siglo XXI: la curaduría como el boom del momento y los libros específicos. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño Y Comunicación, (119), 47-73. https://doi.org/10.18682/cdc.vi119.4293

Heinich, N. (2017). El Paradigma del Arte Contemporáneo: Estructuras de una Revolución Artística. Casimiro.

Hernández Hernández, P. (2012). Imagen-Palabra. Lugar, sujecion y mirada en las artes visuales centroamericanas. Vervuert, TEOR/éTica y Editorial Arlekín.

Medina, C. (2010). Sur, Sur, Sur, Sur / South, South, South, South. Patronato de Arte Contemporáneo A.C.

Morsch, C., & Seefranz. (2016). Fuera del cantinho. Arte y educación en la 24 Bienal de Sao Paulo (1998). En R. Cervetto, & M. López (Eds.), Agítese antes de usar: Desplazamientos educativos, sociales y artísticos en América Latina (pp. 45-62). MALBA. https://www.academia.edu/43309766/Agi_tese_antes_de_usar_Desplazamientos_educativos_sociales_y_art%C3%ADsticos_en_Am%C3%A9rica_Latina

Mosquera, G. (1999). Robando del pastel global globalización diferencia y apropiación cultural. En J. Jiménez, & F. Castro, Horizontes del arte latinoamericano (pp. 57-67). Editorial Tecnos. https://dokumen.tips/documents/29330830-mosquera-gerardo-robando-del-pastel-global-globalizacion-diferencia.html

Mosquera, G., Weiss, R., & Ponce de León, C. (Eds.). (1992). Ante América. Biblioteca Luis Ángel Arango del Banco de la República.

Museo de Arte y Diseño Contemporáneo. (1996). Mesótica II / Centroamérica re-generación. https://www.madc.cr/es/expo/mesotica-ii-centroamerica-re-generacion

Ontiveros Valdés, C. (2020). Biennials Around the World: Present and Future. Art Collection. https://artcollection.io/blog/biennials-around-the-world-present-and-future#:~:text=Nowadays%2C%20there%20are%20biennials%20all,%2C%20Africa%2C%20or%20South%20Asia.

O’Neill, P. (2007). The Curatorial Turn: From Practice to Discourse. En J. Rugg, & M. Sedgwick (Eds.), Issues in Curating Contemporary Art and Performance (pp. 240-260). Intelect Books. https://www.academia.edu/10967044/4_Curatorial_Turn

Pérez-Ratton, V. (2012). ¿Qué región? Apuntando hacia un Estrecho dudoso. En H. Acuña, A. Ortiz, & D. Ratton-Perez (Eds.), Virginia Pérez-Ratton: Travesía por un estrecho dudoso. TEOR/eTica. https://issuu.com/teoretica/docs/pub_2012_travesia

Ponce de León, C., & Valencia, N. (2018). Carolina Ponce de León, de adversidad vivimos. Terremoto. https://terremoto.mx/revista/carolina-ponce-de-leon-of-the-adversity-we-live/

Ramírez, C. (1999). Contexturas: Lo global a partir de lo local. En J. Jiménez, & F. Castro, Horizontes del arte latinoamericano (pp. 69-82). Tecnos.

Reszler, A. (1973). La estética anarquista. Fondo de Cultura Económica.

Rivera Cusicanqui, S. (2012). Experiencias de montaje creativo: de la historia oral a la imagen en movimiento ¿Quién escribe la historia oral? Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (120), 14-18. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16057414004

Santos, J. J. (2018). Curaduría de Latinoamérica, 20 entrevistas a quienes cambiaron el arte contemporáneo. Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo.

Ulrich, H. (2009). Foreword. En C. Thea, T. Micchelli, & H. Ulrich (Eds.), On Curating: Interviews with Ten International Curators (pp. 4-5). D.A.P./Distributed Art Publishers, Inc.

Varas, P., & Godoy, F. (2021). Tramas y murmullos en las historias de las exposiciones de arte latinoamericano. Revista 180, (48), 8-17. http://dx.doi.org/10.32995/

Villena Fiengo, S. (2019). La internacionalización del arte contemporáneo costarricense. Centroamericana, 29(1), 117-206. https://www.academia.edu/41170829/La_internacionalizaci%C3%B3n_del_arte_contempor%C3%A1neo_costarricense

Vindas Solano, S. (2021). Hacer exportable a Centroamérica: activación de circuitos artísticos internacionales y su impacto en la consolidación de los museos de arte moderno y sus colecciones en Guatemala y Costa Rica, 1950-1996. [Tesis doctoral, Universidad de Costa Rica]. Kerwá Repositorio. https://www.kerwa.ucr.ac.cr/han

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Sofia Villena Araya

Downloads

Download data is not yet available.