ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
Biomonologues: Creating a Theatrical Self-portrait for Self-Knowledge. A Body Expression and Creative Writing Intervention in Foreign Women Residents of the South Caribbean, Costa Rica
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

Keywords

teatro
expresión corporal
artes escénicas
escritora
obra de teatro
theater
corporal expression
scenic arts
women writer
theater play

How to Cite

Rodríguez Barquero, V. (2024). Biomonologues: Creating a Theatrical Self-portrait for Self-Knowledge. A Body Expression and Creative Writing Intervention in Foreign Women Residents of the South Caribbean, Costa Rica. ESCENA. Revista De Las Artes, 84(1), 291–331. https://doi.org/10.15517/es.v84i1.55207

Abstract

Introduction: This work is the discussion of the results found in a study carried out with foreign women residing in the Costa Rican South Caribbean, who participated in three practical workshops (scenic labs). Development: The study was developed during three years with two pilot plans, three scenic labs and a year of dramaturgical research. The main purpose was to apply a methodology that combines various dances, theater improvisation, meditation techniques and creative writing, to explore theatrical autobiographies. Each workshop lasted nine sessions, once a week and ninety minutes. The age of the participants ranged from 35 to 70 years old. Conclusion: Benefits related to self-vindication, self-confidence, catharsis and a high level of sorority within the three groups are reported. The expressive work has a great potential to transform emotions that the women carry into rhythm, movement, poetry or performance. It is in this space between stimulus and reaction that women discover their power of choice.

https://doi.org/10.15517/es.v84i1.55207
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

References

Aguirre-García, J.C., & Jaramillo-Echeverri, L.G. (2012). Aportes del método fenomenológico a la investigación educativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 8(2), 51-74. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134129257004

Banco Mundial. (2022). Datos Población total-Costa Rica. Banco Mundial Birf Aif. https://datos.bancomundial.org/indicator/SP.POP.TOTL?locations=CR

Brenes Vásquez, L., & Lobo Chaves, M. (2009). Autoexpresión desde la Arteterapia: Un estudio exploratorio con un grupo de ocho adolescentes de la comunidad de Pueblo Nuevo en Pavas [tesis de licenciatura no publicada]. Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Brownell, P. (2018). Acerca de lo político y lo histórico en el teatro documental contemporáneo: algunas experiencias de Argentina y Chile. Latin American Theatre Review, 52(1), 43-64. https://www.academia.edu/39894471/Acerca_de_lo_pol%C3%ADtico_y_lo_hist%C3%B3rico_en_el_teatro_documental_contempor%C3%A1neo_algunas_experiencias_de_Argentina_y_Chile

Esparza Urzua, G. (2017). Ernst Cassirer: Una fenomenología del autoconocimiento en el marco de la tensión vivencial y espiritual. Papeles de filosofía, 36(1), 149-169.

García Medrano, S., & Panhofer, H. (2019). Los aportes de la Danza Movimiento Terapia en la mejora de la vida y salud mental de migrantes. Revista Inclusiones, 6(número especial), 97-116.

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos [INEC]. (2023, 13 de octubre). X Censo Nacional de Población y VI vivienda 2011. http://sistemas.inec.cr:8080/bininec/RpWebEngine.exe/Portal?BASE=CP2011&lang=esp

Jäger, W. (2008). La ola es el mar. Espiritualidad mística (C. Monske, Trad.). Desclée De Brouwer.

Muñoz Guinea, E. (2017). Terapias de expresión artística a través de la instalación. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación para inclusión social, 12, 45-60 http://dx.doi.org/10.5209/ARTE.57561

Organización Internacional para las Migraciones [OIM]. (2022). Reporte de situación nacional 11: Flujos migratorios irregulares 01 de octubre – 31 de octubre 2022. https://costarica.iom.int/sites/g/files/tmzbdl1016/files/documents/2022_10_SitRep_Nacional_Flujos_Migratorios_PUBLICO.pdf

Prendergast, M. (2014). “I contain multitudes”: The challenges of self-representation in arts-based educational research. International Journal of Education & the Arts, 15(número especial 2.2), 1-16. http://www.ijea.org/v15si2/

Putnam, L. (2013). Género, poder y migración en el Caribe costarricense 1870-1960. Instituto Nacional de las Mujeres. Editorial Universidad Nacional a Distancia (EUNED).

Sabugal Paz, P. (2016) Teatro documental: Entre la realidad y la ficción. Investigación Teatral, 7(10-11), 111-119.

Sebastián, S. (2014). Sobre el fenómeno Microteatro [Ponencia]. Encuentros en Verines 2014. Casona de Verines, Asturias, España. https://www.culturaydeporte.gob.es/lectura/pdf/v14_sonia_sebastian.pdf

Taylor, D. (2011). Introducción. Performance, teoría y práctica. En D. Taylor, & M. Fuentes (Eds.), Estudios avanzados de performance (pp. 7-49). Fondo de Cultura Económica.

Weiss, P. (2004). Notas sobre el teatro - Documento. Revista Conjunto. Casa de las Américas, 185(03), 2-7.

Zurita Zaldumbide, R. C. (2013). El estrés en las mujeres y el arte terapia como una técnica de intervención [tesis para optar por el título de Psicóloga Clínica no publicada]. Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Quito, Ecuador.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Vivian Rodríguez Barquero

Downloads

Download data is not yet available.