ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
Digital Technological Revolution in Graphic Design (1990-2020): Evolution, Reinvention or Creative Automation?
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

Keywords

computer aided design
information technology
printing
professional personnel
computer graphics
diseño por ordenador
tecnología de la información
impresión
personal profesional
infografía

How to Cite

Castro Madriz, J. M. (2023). Digital Technological Revolution in Graphic Design (1990-2020): Evolution, Reinvention or Creative Automation?. ESCENA. Revista De Las Artes, 83(1), 98–124. https://doi.org/10.15517/es.v83i1.55869

Abstract

Introduction: This article reflects on the technological irruption in the area of Graphic Design and visual culture since 1990. Objective: It analyzes the labor transformations and professional competences derived from the use of digital programs and the Internet. At a problematic level, the argumentation seeks to elucidate the technological impact in three possible variables: the evolutionary as a gradual process derived from the traditional Graphic Design; the professional reinvention from the new technological market; and the creative automation as a consequence of the influence of the capitalist system of rapid consumption, as much as the contemporary teaching of Graphic Design. Methods: It combines bibliographic research with recent statistical data from IBISWorld, in reference specifically to the graphic industry. Results: They reveal a quantitative increase in the sector without necessarily implying qualitative growth. Conclusions: It proposes the modification of the cognitive process and artistic abilities as a result of the technological input and training in the postmodern visual communication.

https://doi.org/10.15517/es.v83i1.55869
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

References

Adobe Systems. About Adobe. https://www.adobe.com/la/about-adobe/fast-facts.html

Aldus Corporation, Mifflin, H. (1985). PageMaker (versión 1.0A) [Software]. Aldus Corporation. https://winworldpc.com/product/aldus-pagemaker/10a

Balbi, G., & Magaudda, P. (2018). A History of Digital Media: An Intermedia and Global Perspective. Routledge.

Bastidas, P., & Morquecho, S. (2018). El diseñador frente a los desafíos de la nueva tecnología [Tesis de licenciatura, Universidad Estatal del Milagro, Ecuador]. Repositorio Universidad Estatal de Milagro. http://repositorio.unemi.edu.ec/handle/123456789/4055

Berezin, E. (1971). Data Secretary (U.S. Patent No. 3,253,262) [Software]. Redactron. https://www.invent.org/inductees/evelyn-berezin

Boon, G. K. (1977). Consideraciones sobre la dependencia tecnológica. Demografía y Economía, 11(1), 37-53. http://www.jstor.org/stable/40602118

Braudel, F. (1986). La dinámica del capitalismo. Fondo de Cultura Económica.

Bruce, B., & Ashon, A. (1979). WordPerfect (versión1.0) [Software]. Brigham Young University / WordPerfect Corporation. https://www.wordperfect.com/en/

Carter, R. (2022, 29 de mayo). La lista definitiva de estadísticas de diseño gráfico para 2022. Findstack. https://findstack.com/es/graphic-design-statistics/#:~:text=El%20dise%C3%B1o%20gr%C3%A1fico%20a%20nivel,millones%20de%20d%C3%B3lares%20en%202021&text=Seg%C3%BAn%20un%20informe%20de%20IBISWorld,UU

Cortada, J. (2012). The Digital Flood: The Diffusion of Information Technology Across the U.S., Europe, and Asia. Oxford University Press.

Edison Tech Center [ETC]. (2013). Frank Julian Sprague. https://edisontechcenter.org/FrankSprague.html

Finol, J. E. (2004, 03-05 de octubre). Arte y diseño: el impacto de las nuevas tecnologías. Arte y nuevas tecnologías [Ponencia]. X Congreso de la Asociación Española de Semiótica, Universidad de La Rioja, La Rioja, España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=4395

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia [UNICEF]. (2017). Estado mundial de la infancia 2017: Niños en un mundo digital. https://www.unicef.org/media/48611/file

Heidelberg Company. (s. f.). Sobre nosotros. https://www.heidelberg.com/es/es/company/company_1/heidelberg_spain/heidelberg_spain.jsp

IBISWorld. (2021, 26 de mayo). Diseñadores gráficos globales - Tamaño de mercado 2004-2027. https://www.ibisworld.com/global/market-size/global-graphic-designers/

Malaver, F. (2002). Un perfil de las capacidades tecnológicas en la industria de artes gráficas, imprentas y editoriales. INNOVAR: Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, (20), 55-81. http://www.jstor.org/stable/23741482

Meggs, B. P. (2000). Historia del diseño gráfico (3ra ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Morales Holguín, A., González Bello, E., & Mendoza Morales, F. (2019). Atribuciones de la tecnología digital sobre las perspectivas del diseño gráfico. La investigación, 14(28), 29-40. https://www.researchgate.net/publication/336553679

Ortiz, R. (1997). Mundialización y cultura. Alianza Editorial.

Parisí, E. R. (2011). Escenarios del consumismo: desde lo social a lo individual. Psicología para América Latina, (22), 1-17. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-350X2011000200006&lng=pt&tlng=es

Quark Inc. (1987). QuarkXpress (versión 1.0) [Software]. Quark Incorporated. https://www.quark.com/es/about/our-story

Reimers Design. (2012). Pequeño Diccionario del Diseñador. Reimers. https://www.academia.edu/23225540/Peque%C3%B1o_Diccionario_del_Dise%C3%B1ador

Robinson, K., & Aronica, L. (Ed.). (2015). Escuelas creativas. La revolución que está transformando la educación. Ediciones Grijalbo.

Rodríguez, L., & Espínola, D. (2016). Diseño y comunicación: formación profesional en la época de la hipervisualidad. Opción, 32(12), 444-459.

Santaella, J. (s. f.). ¿Cuál es la generación millennial y qué les hace tan especiales? Economía 3 (E3-blog). https://economia3.com/generacion-milenial-quienes-son/

Slattery, T. (2021, 16 de diciembre). Gigantes gráficos: April Greiman. Sessions College. Notes on Design. https://www.sessions.edu/notes-on-design/graphic-giants-april-greiman/

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 José María Castro Madriz

Downloads

Download data is not yet available.