ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
The Voices of Kotz’i’j
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

Keywords

Mayan aesthetics
Mayan knowledge
interculturality
cultural assemblage
cultural rights
estética maya
conocimiento maya
interculturalidad
ensamblaje cultural
derechos culturales

How to Cite

García von Hoegen, M. A. (2024). The Voices of Kotz’i’j: Dialogues Between Ancestral Roots and New Perspectives from Contemporary Mayan Art. ESCENA. Revista De Las Artes, 83(2), 77–105. https://doi.org/10.15517/es.v83i2.55919

Abstract

Introduction: This article is about three reference cases of contemporary Mayan art: the Kaqchikel collectives Sotz’il, Ajch’owen, and the Ruk’u’x movement of Mayan artists. Objective: The text aims to deepen into the meanings and symbolisms of artistic expressions from the ancestral Mayan roots and their transformation processes, based on new visions of contemporary performing Mayan arts. Methods: Based on documentary analysis, in-depth interviews, and observation of artistic practices of the aforementioned groups, their particular conception of art is analyzed, also their contributions from aesthetics, and sociopolitical proposals. Results: The ways of naming artistic expressions from Mayan languages are delved into, as well as relevant aspects of the study groups, understood as cultural assembly in relation to other social dimensions. Conclusions: Processes of identity strengthening and transformation are demonstrated from the contributions of contemporary Mayan art, in dialogue with transcultural and glocal aspects.

https://doi.org/10.15517/es.v83i2.55919
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

References

Caballero-Mariscal, D. (2018). Ecos del enfrentamiento armado guatemalteco veinte años después del conflicto. El araigo de la violencia. LiminaR, 16(1), 150-168. https://doi.org/10.29043/liminar.v16i1.570

Casaús Arzú, M. E. (2018). Guatemala: linaje y racismo. F&G Editores.

Cepeda Sánchez, H. (2009). Industria, política y movimientos culturales: una lectura desde el fenómeno comercial del rock y el pop. Estudios sobre las culturas contemporáneas. Época II, 15(30), 85-104. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31612027005

Curruchiche Otzoy, G., García, A. P., & Taquirá, S. (2009). Ruxe’el Mayab’ K’aslemäl. Raíz y espíritu del conocimiento maya. PROEIMCA, Universidad Rafael Landívar.

Fernández Gómez, R. (2004). Transculturalidad y arte contemporáneo. La no dualidad como horizonte de la estética. Contrastes. Suplemento, (9), 104-122. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1155237&orden=0&info=link

Figueroa Ibarra, C. (2017). Los acuerdos de paz en Guatemala, 20 años después. LASAFORUM, 48(1), 9-13. https://forum.lasaweb.org/files/vol48-issue1/Debates-ProcesosPaz-4.pdf

Freddi, A., & Grassi, P. (2020). La paz fallida. De compasión y desigualdad en el “posconflicto” guatemalteco. CONFLUENZE. Revista Di Studi Latinoamericani, 12(1), 423-446. https://doi.org/10.6092/issn.2036-0967/11386

Galea Robles, C. (2014, 23-27 de abril). Organizaciones artísticas; entre la creación y la gestión [ponencia]. Primer Congreso Latinoamericano de Gestión Cultural, Universidad de Santiago, Santiago, Chile. http://observatoriocultural.udgvirtual.udg.mx/repositorio/handle/123456789/63

García von Hoegen, M. A. (2017). Combinación de danza, teatro y música. Obra Ajqomal, grupo Sotz’il. Registros de la autora.

Grupo Sotz’il. (2015). Ati’t Xajoj (Danzando con la abuela). Edición del autor.

Ismael-Simental, E., Kurjenoja, A., López Cuenca, A., & Rodríguez Medina, L. (2019). Building the city through culture: Puebla’s cultural urban assemblage (1987-2017). Social & Cultural Geography, 23(1), 101-109. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14649365.2019.1698759?scroll=top&needAccess=true

Melgar, C., Medina Bermejo, A., & Barrientos, R. (2021). Logros y desafíos de los Acuerdos de Paz en Guatemala. Instituto Centroamericano de Estudios Fiscales.

Movimiento de artistas mayas Ruk’u’x. (2014). Ka’i, oxi’ Tzij pa ruwil ru patän. Samaj ri Ajch’owen (Algunas palabras sobre el trabajo del artista maya). Sotz’il.

Ortega Centella, V. (2015). El artivismo como acción estratégica de nuevas narrativas artístico- políticas. Revista Calle 14, 10(15), 100-111. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.c14.2015.1.a08

Özden, M., & Brunschwig, S. (2013). Los derechos culturales. Centro Europa-Tercer Mundo (CETIM). https://www.cetim.ch/product/los-derechos-culturales/

Robertson, R. (2000). Glocalización: tiempo-espacio y homogeneidad heterogeneidad. Zona Abierta, (92-93), 213-242.

Secretaría de la Paz [Sepaz]. (2006). Los Acuerdos de Paz en Guatemala. 2006 Año Nacional de la Paz. Sentidotorio de Derechos Culturales.

Simon, J. M. (2020). Muralismo y memorias en América Latina: el caso del mural comunitario y colaborativo sobre la masacre de Panzós en Guatemala. Actos, 2(3),103-121. http://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/1689

Vásquez Monterroso, D. (2011). Lo maya como nacional: radicalidad artística indígena y ethos señorial en Guatemala. XXXV Coloquio Internacional de Historia del Arte. Universidad Nacional Autónoma de México, México.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Magda Angélica García von Hoegen

Downloads

Download data is not yet available.