ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
Representations of Women in the Film El regreso (2011) in the Light of the Essay Mujer y cultura (1990)
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

Keywords

Costa Rican films
Costa Rican literature
feminism
cultural myths
gender
cine costarricense
literatura costarricense
feminismo
mitos culturales
género

How to Cite

Solís Lemus, V. (2024). Representations of Women in the Film El regreso (2011) in the Light of the Essay Mujer y cultura (1990). ESCENA. Revista De Las Artes, 84(1), 178–200. https://doi.org/10.15517/es.v84i1.57385

Abstract

Introduction: The article presents a comparative analysis of the female ties and liberations in two Costa Rican artistic products: the film El regreso (2011), by Hernán Jiménez, and the essay Mujer y cultura (1990), by Carmen Naranjo. Objective: The analysis aims to put the film and the literary text into dialogue, mainly from a gender perspective. Methods: To this end, the text Mujer y cultura is taken as a critical apparatus to analyze the myths raised by Camen Naranjo in her essay and its representation in the film character Amanda. Conclusions: Besides the temporal distance between both texts, what is outlined in one work fits perfectly to analyze the other. Also, the analysis allows us to understand how the representation of women is constructed in Costa Rican cultural products, as well as in society. In this case, through the synthesis of cultural myths in a single film character.

https://doi.org/10.15517/es.v84i1.57385
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

References

Baltodano, G. (2009). La literatura y el cine: una historia de relaciones. Letras, (46), 11-27. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/letras/article/view/1653

Boetti, E. (2019, 4 de abril). Festival de Costa Rica 2019: Laura Astorga presentó “Sexismógrafo: Tres pasos para detectar el sexismo en el cine y la TV”. Otros Cines. https://www.otroscines.com/nota-14446-festival-de-costa-rica-2019-laura-astorga-presento-sexi

Cortés, M. (2002). El espejo imposible. Un siglo de cine en Costa Rica. Ediciones Farben.

Cortés, M. (2011). El nuevo cine costarricense. Revista Comunicación, 20(2), 4-17. https://revistas.tec.ac.cr/index.php/comunicacion/article/view/801

Cortés, M. (2016). Fabulaciones del nuevo cine costarricense. Uruk.

Cubillo, R. (2013). La intermedialidad en el siglo XXI. Diálogos, 14(2), 169-179. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/dialogos/article/view/8444

Chen, J. (2018). Prólogo. Una radiografía de la identidad costarricense y la configuración de un lector pensante. En C. Naranjo, Cinco temas en busca de un pensador (pp. ix-xx). Editorial UCR.

Ferrero, L. (1971). Ensayistas costarricenses. Lehmann Editores. http://www.sinabi.go.cr/biblioteca%20digital/LIBROS%20COMPLETOS/Ferrero%20Acosta%20Luis/Ensayistas%20Costarricenses.pdf

Fiasson, L. (2022). Histeria femenina: la patologización del feminismo. Ecos, Estudos Contemporâneos da Subjetividade, 2(12), 209-219. http://www.periodicoshumanas.uff.br/ecos/article/view/3182

Fonseca, J. (2017). Representaciones narrativas de la mujer en el cine de ficción costarricense (2008-2012). Cuadernos de Inter.c.a.mbio sobre Centroamérica y el Caribe, 14(2), 77-95. https://doi.org/10.15517/c.a..v14i2.30947

Freitas, J., Rosenzvit, M., & Muller, S. (2016). Automatización del Test de Bechdel-Wallace. Ética y Cine Journal, 6(3), 35-39. https://doi.org/10.31056/2250.5415.v6.n3.16498

Harvey-Kattou, L. (2017). Rendering the invisible visible: Reflections on the Costa Rican film industry in the twenty-first century. En M. Delgado, S. Hart, & R. Johnson (Eds.), A Companion to Latin American Cinema (pp. 325-340). Wiley. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9781118557556

Harvey-Hattou, L. (2018). Living behind bars: Representations of the Costa Rican home in cinematic works by Hernán Jiménez. Journal of Romance Studies, 18(2), 205-225. https://dx.doi.org/10.3828/jrs.2018.14

Ibsen, H. (2010). Casa de muñecas. La dama del mar. Austral. (Original publicado en 1879).

Jiménez, H. (Director). (2011). El regreso [película]. Miel y Palo Films.

Muñoz, D. (2011, 07 de setiembre). Hernán Jiménez, director de “El regreso”: La película es lo único que importa. Semanario Universidad. https://historico.semanariouniversidad.com/cultura/hernn-jimnez-director-de-el-regreso-la-pelcula-es-lo-nico-que-importa/

Naranjo, C. (1990). Mujer y cultura. EDUCA.

Severyn, G. (2020). Bars, banality, mierda and love: The struggle for (comm)unity in the Costa Rican film El regreso/The Return (2011). Studies in Spanish & Latin American Cinemas, 17(1), 31-50. https://doi.org/10.1386/slac_00010_1

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Valeria Solís Lemus

Downloads

Download data is not yet available.