ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
The Invisible of the Pampean Landscape in Ignacio Iasparra’s Polaroids and Paisajes Series
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

Keywords

contemporary Argentinian photography
time of duration
spatiality
costumbrism
estrangement
fotografía argentina contemporánea
tiempo de duración
espacialidad
costumbrismo
extrañamiento

How to Cite

Magnetto, V. (2024). The Invisible of the Pampean Landscape in Ignacio Iasparra’s Polaroids and Paisajes Series. ESCENA. Revista De Las Artes, 84(1), 114–146. https://doi.org/10.15517/es.v84i1.57487

Abstract

Introduction: In this paper, time and space are researched in the photographic series Polaroids and Paisajes, produced in the 1990s and 2000s by Ignacio Iasparra. Objective: It is proposed to show how other photographic stories are generated, constructed with the stacking of time, through a specific use of the device, which produces new memories about the space of the Argentinean wet pampas. Methods: A pluralist approach is applied that combines mainly History and Philosophy of Art with a methodology of visual analysis, with special emphasis on the use of the photographic technique as tools to approach these images. Results: A set of contemporary images that involve a “non-productive” use of the device that promotes twists on that which it photographs is analysed. Conclusions: The time of duration generates spaces that move away from a certain customary imaginary while at the same time shaping an uncertain world.

https://doi.org/10.15517/es.v84i1.57487
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

References

Agamben, G. (2011). ¿Qué es un dispositivo? Sociológica, 26(73), 249-264.

Alonso, R. (2004). Hacia una desdefinición de la fotografía. En V. González, & C. Sacca Abadi (curadoras), Territorios ocupados (pp. 23-39). Fundación Telefónica.

Blefari, R. (2018). Las Reuniones. Rosa Iceberg.

Benjamin, W. (1989). Discursos interrumpidos I. Taurus.

Benjamin, W. (2015). Sobre la fotografía. Pre-textos.

Chéroux, C. (2009). Breve historia del error fotográfico. Editorial Serieve.

Cortes Rocca, P. (2011). El tiempo de la máquina. Retratos, paisajes y otras imágenes de la nación. Colihue.

Deleuze, G. (2012). La Imagen Tiempo. Paidós Comunicación.

Deleuze, G., & Guattari, F. (2010). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-Textos.

Derrida, J. (1995). Espectros de Marx. El estado de la deuda, el trabajo del duelo y la nueva Internacional. Trotta.

Didi-Huberman, G. (2013). Cuando las imágenes tocan lo real. Círculo de Bellas Artes.

Dubois, P. (2008). El acto fotográfico y otros ensayos. La Marca Editora.

Erlich, V. (1969). El formalismo ruso. Seix Barral.

Flusser, V. (1990). Hacia una filosofía de la fotografía. Trillas/SIGMA.

Grupo de Estudios en Fotografía Contemporánea, Arte y Política (FoCo). (2024). ¿Qué es FoCo? Fotografía Contemporánea FoCo. https://focoiigg.sociales.uba.ar/

Iasparra, I. (1997-1999). Polaroids [serie fotográfica]. Archivo de Ignacio Iasparra.

Iasparra, I. (1999-2006). Paisajes [serie fotográfica]. Archivo de Ignacio Iasparra.

Machado, A. (2000). El paisaje mediático. Sobre el desafío de las poéticas tecnológicas. Libros del Rojas / Universidad de Buenos Aires.

Magnetto, V. (2019). La fotografía en movimiento. Sobre las series Panorámicas de Esteban Pastorino. Arte e Investigación, (15), 1-10. http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/aei/article/view/784/1152

Magnetto, V. (2023). El instante abismal. Dispositivo y tiempo en la fotografía argentina

contemporánea (1994-2011) [Tesis de doctorado no publicada]. Universidad Nacional

de las Artes, Buenos Aires, Argentina.

Magnetto, V. (2024). Un palimpsesto de neón. Espacio y tiempo en la serie fotográfica Microcentro de Pablo Ziccarello. Revista de Prácticas y Discursos. Cuadernos de Ciencias Sociales. En prensa.

Ostera, A. (1994-1999). Fotos con Holga [serie fotográfica]. Archivo de Andrea Ostera.

Pastorino, E. (1998-2001). Salamone [serie fotográfica]. Archivo de Esteban Pastorino.

Pastorino, E. (1999-2011). Panorámicas [serie fotográfica]. Archivo de Esteban Pastorino.

Pestarino, J. (2018). La imagen fotográfica bajo la mirada antropológica. El caso de la Sociedad Fotográfica Argentina de Aficionados. En M. F. Piderit, A. L. Cannock, J. Peraza Guerrero, & J. Pestarino (Colab.), Artículos de investigación sobre fotografía (pp. 119-181). Centro de Fotografía (DdF).

Rodra. [Pastorino]. (2002). Enemilimétros. Esteban Pastorino [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=DdXkbSthUWs&t=378s

Rodríguez, F. (2010). Un desierto para la nación. La escritura del vacío. Eterna Cadencia.

Schaeffer, J. M. (1990). La imagen precaria: del dispositivo fotográfico. Cátedra.

Simmel, G. (2014). Filosofía del paisaje. Casimiro Libros.

Sontag, S. (1980). Sobre la Fotografía. Sudamericana.

Soulages, F. (2005). Estética de la fotografía. La Marca Editora.

Sugimoto, H. (1978-1993). Theaters [serie fotográfica]. https://www.sugimotohiroshi.com/

Tarkovski, A. (2011). Esculpir en el tiempo. Reflexiones sobre el arte, la estética y la poética del cine. Ediciones Rialp, S. A.

Tell, V. (2017). El lado visible. Fotografía y progreso en la Argentina a fines del siglo XIX. Universidad Nacional de San Martín (UNSAM) Edita.

Ziccarello, P. (1999-2003). Microcentro [serie fotográfica]. Archivo de Pablo Ziccarello.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Vanesa Magnetto

Downloads

Download data is not yet available.