Abstract
Introduction: The bombo legüero is a traditional percussion instrument, in Argentinian folklore, that plays an essential role in various musical expressions in this South American country. Objective: This paper aims to examine the process of cultural whitewashing that affects the bombo legüero and other artistic manifestations in Latin American countries. Besides, it intends to emphasize the importance of the instrument in Argentina’s musical identity, by exploring its origins, rhythmic function, and connection to ancestral roots. Methods: The evolution of the bombo lengüero is examined in terms of its materials, dimensions, and relationships with other traditions and musical languages. Results: The analysis reveals that this instrument integrates diverse cultural influences, notably its affinity with African instruments and its central role in Argentina’s popular music. These characteristics challenge and expand the traditional Eurocentric narrative of this instrument. Conclusions: By reconfiguring the discourses surrounding the bombo legüero, the aim of this research was not to dismiss European cultural influences, but to value other traditions that have undoubtedly influenced the music of Nuestramérica. This recognition contributes to a richer and more diverse understanding of our musical identities.
References
Aretz, I. (1952). El folklore musical argentino. Editorial Ricordi Americana.
Conca, M. R. (2017, 24-26 de agosto). La presencia de “lo negro” en Santiago del Estero [ponencia]. I Jornadas Nacionales. Perspectivas e intervenciones en las ciencias sociales del NOA: Sociedad, Economía y Salud a debate. Universidad Nacional de Santiago del Estero, Argentina. https://jornadasnoafh.unse.edu.ar/memorias/95re.pdf
Canal Andalucía Flamenco. (2017, 11 de agosto). La Tarara. Orquesta Andalusí de Tánger [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=wcnJ5im6nOM
Delgado, C. S. (2007). El bambuco y los saberes mestizos: Académica y colonialidad del poder en los estudios musicales latinoamericanos. Revista de Música Latinoamericana, 28(1), 1-23. https://www.jstor.org/stable/4499322
Irigoyen, A. (Dir.). (2013). El origen de las especies [documental]. Canal Encuentro.
Nuevo Diario Web de Santiago del Estero. (2018, 10 de noviembre). San Félix, una comunidad que desciende de esclavos.
Nuevo Diario Web de Santiago del Estero. https://www.nuevodiarioweb.com.ar/provinciales/174656-san-felix-una-comunidad-que-desciende-de-esclavos.htm
Pérez-Bugallo, R. (1993). Catálogo ilustrado de instrumentos musicales argentinos. Ediciones del Sol.
Rivero, C. (2004). Bombo legüero y percusión folklórica argentina (1er vol.). Autoedición.
Sanz-García, C., & Sanz-Ferramola, R. (2022). El patrimonio cultural inmaterial musical latinoamericano en su dimensión pedagógico-política. Argonautas: Revista de Educación y Ciencias Sociales, 12(19), 23-35. https://fchportaldigital.unsl.edu.ar/index.php/argonautas/article/view/463
Shifres, F., & Rosabal-Coto, G. (2017). Hacia una educación decolonial en y desde Latinoamérica. Revista Internacional de Educación Musical, 5, 85-91. https://www.revistaeducacionmusical.org/index.php/rem1/article/view/153
##plugins.facebook.comentarios##

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Mauro Franzen