Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica ISSN Impreso: 0034-8252 ISSN electrónico: 2215-5589

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/oai
Curricular Proposal for the Area of Logic at the School of Philosophy of the University of Costa Rica
Portada

Versions

PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

lógica
curriculum
enseñanza de la lógica
lógica simbólica
didáctica
logic
curriculum
logic teaching
symbolic logic
didactic

How to Cite

Morales Delgado, J. A., & Rojas Peralta, S. E. (2025). Curricular Proposal for the Area of Logic at the School of Philosophy of the University of Costa Rica. Revista De Filosofía De La Universidad De Costa Rica, 64(169). https://doi.org/10.15517/revfil.2025.64048 (Original work published May 26, 2025)

Abstract

This work presents a curricular proposal in the area of logic for students of the Universidad de Costa Rica of the bachelor’s in philosophy, and the Bachelor’s in Philosophy Teaching, the licentiate in philosophy and the licentiate philosophy Teaching, as well as for students from other majors. The proposal focuses on strengthening advanced studies in logic and creating a progressive curricular plan that addresses the various areas of study in contemporary logic. To address the above, we propose organizing the curriculum in three different stages according to the abilities, skills and contents of each stage.

https://doi.org/10.15517/revfil.2025.64048
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Amor, José Alfredo (2003). La enseñanza del análisis lógico. Campirán Salazar, Ariel, compilador, La razón comunicada ll. Materiales del taller de didáctica de la lógica, México: TDL–UX–AML–Torres Asociados, 39-58.

Autino, Beatriz del Carmen, Digión, Marissa Anegélica, & Llanos, Lydia María. (2014). Procedimientos heurísticos en la enseñanza de la lógica. Pensamiento Matemático Avanzado.

Benítez, Juan Manuel. (2006). La lógica medieval y la enseñanza de la lógica. La lámpara de Diógenes: Revista semestral de filosofía, 7(12), 207-217.

Botero, Clara Helena. (2006). Lógica informal: una alternativa para la enseñanza de la lógica. Lecturas matemáticas, 27(3), 385-398.

Cabanzo, Alfonso. (2009). La enseñanza de la lógica y el análisis del texto argumentativo. Actualidades Pedagógicas, 1(54), 159-172.

Ertola, Rodolfo. (2002). La enseñanza de la lógica con el uso de problemas. En IV Jornadas de Investigación en Filosofía 7 al 9 de noviembre de 2002 La Plata, Argentina. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Filosofía.

Mijangos, Teresita. (2008). El impacto de la noción de" Sistema Lógico" en la enseñanza de la lógica. Ergo (12), 149-160

Morado, Raymundo. (2005). Sobre la enseñanza de las lógicas no-clásicas. Ergo (17), 7-36.

Moreira, Saulo, & Loor, Francisco. (2023). Estrategia metodológica basada en la resolución de problemas para la enseñanza del razonamiento lógico-matemático. Revista Cognosis. (EE1), 207-216.

Hernández, Héctor. (2017). ¿Ayuda la enseñanza de la lógica a los estudiantes a argumentar mejor? Quadripartita Ratio, (3), 30-34.

Rincón, Diana. (2018). De los caminos para la enseñanza de la lógica. Las condiciones de invisibilidad de la lógica desde la academia. Miscelánea Filosófica ἀρχή Revista Electrónica, 2(4), 113-134.

Rivera, Jose Luis. (2003). Tópicos para la enseñanza de la lógica. Ergo (12), 59-75

Trillas, Eric., & Sobrino, Alexandre. (1991). Nota sobre la enseñanza de la lógica. Suma, 19.

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2025 Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica

Downloads

Download data is not yet available.