Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica ISSN Impreso: 0034-8252 ISSN electrónico: 2215-5589

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/oai
An Approach to Schoenberg's Twelve-Tone Method from Schopenhauer's Musical Metaphysics
Portada
PDF (Español (España))

Keywords

Voluntad
Metafísica musical
Schoenberg
Dodecafonismo
Atonalismo
Will
Musical Metaphysics
Schoenberg
Twelve-tone Music
Atonalism

How to Cite

Mora Calvo, M. (2025). An Approach to Schoenberg’s Twelve-Tone Method from Schopenhauer’s Musical Metaphysics. Revista De Filosofía De La Universidad De Costa Rica, 64(169). https://doi.org/10.15517/revfil.2025.64262

Abstract

This article arises from a fundamental question: How could twelve-tone music be
conceived within Schopenhauer's philosophical system? To answer this, the article begins by
describing the metaphysical and aesthetic foundation of Schopenhauer's musical conception.
Next, some key points of Schoenberg's twelve-tone method are presented, along with its
representation in a musical work. Finally, this compositional method is introduced into that
philosophical system, leading to two mutually exclusive interpretations: 1- Twelve-tone
music as music that produces suffering (related to the minor key). 2- Twelve-tone music as
noise.

https://doi.org/10.15517/revfil.2025.64262
PDF (Español (España))

References

Basomba, Daniel. 2013. El último Bach y el dodecafonismo como ideal musical: una lectura estética y sociológica. Tesis doctoral, Universidad Carlos III de Madrid. https://hdl.handle.net/10016/18313

Burkholder, J. Peter, Grout, Donald Jay, Palisca, Claude V. 2008. Historia de la música occidental. Traducido por Gabriel Meléndez Torrellas. Madrid: Alianza Editorial.

Chatziiosifidis, Stelios. 2012 Tracing the idea in Schoenberg's Violin Concerto: an interpretation through performance practice, analysis and recording analysis. Tesis doctoral, University of Kent. https://doi.org/10.22024/UniKent/01.02.100518

Fubini, Enrico. 2005. La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX. Traducido por Carlos Guillermo Pérez de Aranda. Madrid: Alianza Editorial.

Goldmark, Daniel, and Taylor, Yuval, eds. 2002. The Cartoon Music Book. Chicago: A Cappella Books.

Grout, Donald Jay, Palisca, Claude V. 2004. Historia de la música occidental Vol. 2. Traducido por León Mamés. Madrid: Alianza Editorial.

Moreno Claros, Luis. 2014. Schopenhauer. Una biografía. Madrid: Trotta.

Muñoz, Blanca. 1998. «Dodecafonismo y sociedad de entreguerras: el reflejo del conflicto social en el Wozzeck de Alban Berg». Revista Española de Investigaciones Sociológicas 84, 259-274. https://doi.org/10.2307/40005547

Peña, Vidal. 1978. «Schopenhauer y la música: un caso de 'romanticismo formalista' musical». El Basilisco 4, 29-34.

Platón. 1999. Las Leyes. Traducido por Francisco Lisi. Madrid: Gredos.

Rojas, Camilo. s.f. «Arnold Schoenberg y el dodecafonismo». Al Margen Online. Recuperado de http://www.archivosmarioarrubla.com/uploads/7/0/2/7/70278343/camilo_rojas_a_schoenberhg_y_el_dodecafonismo.pdf

Román, Dan. 2009. «Técnica Dodecafónica: Referencia básica». Traducido por José Rodríguez Alvira. Revista Musiké. Vol. 1, 11-15. Recuperado de: https://cmpr.edu/wp-content/uploads/2023/02/MusikeVol1-.pdf

Rowell, Lewis. 1985. Introducción a la filosofía de la música. Traducido por Miguel Wald. Buenos Aires: Gedisa.

Safranski, Rüdiger. 1998. Schopenhauer y los años salvajes de la filosofía. Traducido por B. Giménez. Madrid: Alianza Editorial.

Salazar, Adolfo. 1984. La música en la sociedad europea III. El siglo XIX. Primera parte. Madrid: Alianza Editorial.

Salazar, Adolfo. 1985. La música en la sociedad europea III. El siglo XIX Segunda parte. Madrid: Alianza Editorial.

Schoenberg, Arnold. 1936. Concierto para violín y orquesta, Op. 36. Partitura. Versión para violín y piano. Viena: Universal Edition.

Schoenberg, Arnold. 1963. El estilo y la idea. Traducido por Juan J. Esteve. Madrid: Taurus.

Schoenberg, Arnold. 1974. Tratado de armonía. Traducido por Ramón Barce. Madrid: Real Musical Editores.

Schopenhauer, Arthur. 2013. Parerga y Paralipómena II. Traducido por Pilar López de Santa María. Madrid: Trotta.

Schopenhauer, Arthur. 2016. El mundo como voluntad y representación I. Traducido por Pilar López de Santa María. Madrid: Trotta.

Schopenhauer, Arthur. 2022. El mundo como voluntad y representación II. Traducido por Pilar López de Santa María. Madrid: Trotta.

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2025 Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica

Downloads

Download data is not yet available.