Abstract
This article arises from a fundamental question: How could twelve-tone music be
conceived within Schopenhauer's philosophical system? To answer this, the article begins by
describing the metaphysical and aesthetic foundation of Schopenhauer's musical conception.
Next, some key points of Schoenberg's twelve-tone method are presented, along with its
representation in a musical work. Finally, this compositional method is introduced into that
philosophical system, leading to two mutually exclusive interpretations: 1- Twelve-tone
music as music that produces suffering (related to the minor key). 2- Twelve-tone music as
noise.
References
Basomba, Daniel. 2013. El último Bach y el dodecafonismo como ideal musical: una lectura estética y sociológica. Tesis doctoral, Universidad Carlos III de Madrid. https://hdl.handle.net/10016/18313
Burkholder, J. Peter, Grout, Donald Jay, Palisca, Claude V. 2008. Historia de la música occidental. Traducido por Gabriel Meléndez Torrellas. Madrid: Alianza Editorial.
Chatziiosifidis, Stelios. 2012 Tracing the idea in Schoenberg's Violin Concerto: an interpretation through performance practice, analysis and recording analysis. Tesis doctoral, University of Kent. https://doi.org/10.22024/UniKent/01.02.100518
Fubini, Enrico. 2005. La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX. Traducido por Carlos Guillermo Pérez de Aranda. Madrid: Alianza Editorial.
Goldmark, Daniel, and Taylor, Yuval, eds. 2002. The Cartoon Music Book. Chicago: A Cappella Books.
Grout, Donald Jay, Palisca, Claude V. 2004. Historia de la música occidental Vol. 2. Traducido por León Mamés. Madrid: Alianza Editorial.
Moreno Claros, Luis. 2014. Schopenhauer. Una biografía. Madrid: Trotta.
Muñoz, Blanca. 1998. «Dodecafonismo y sociedad de entreguerras: el reflejo del conflicto social en el Wozzeck de Alban Berg». Revista Española de Investigaciones Sociológicas 84, 259-274. https://doi.org/10.2307/40005547
Peña, Vidal. 1978. «Schopenhauer y la música: un caso de 'romanticismo formalista' musical». El Basilisco 4, 29-34.
Platón. 1999. Las Leyes. Traducido por Francisco Lisi. Madrid: Gredos.
Rojas, Camilo. s.f. «Arnold Schoenberg y el dodecafonismo». Al Margen Online. Recuperado de http://www.archivosmarioarrubla.com/uploads/7/0/2/7/70278343/camilo_rojas_a_schoenberhg_y_el_dodecafonismo.pdf
Román, Dan. 2009. «Técnica Dodecafónica: Referencia básica». Traducido por José Rodríguez Alvira. Revista Musiké. Vol. 1, 11-15. Recuperado de: https://cmpr.edu/wp-content/uploads/2023/02/MusikeVol1-.pdf
Rowell, Lewis. 1985. Introducción a la filosofía de la música. Traducido por Miguel Wald. Buenos Aires: Gedisa.
Safranski, Rüdiger. 1998. Schopenhauer y los años salvajes de la filosofía. Traducido por B. Giménez. Madrid: Alianza Editorial.
Salazar, Adolfo. 1984. La música en la sociedad europea III. El siglo XIX. Primera parte. Madrid: Alianza Editorial.
Salazar, Adolfo. 1985. La música en la sociedad europea III. El siglo XIX Segunda parte. Madrid: Alianza Editorial.
Schoenberg, Arnold. 1936. Concierto para violín y orquesta, Op. 36. Partitura. Versión para violín y piano. Viena: Universal Edition.
Schoenberg, Arnold. 1963. El estilo y la idea. Traducido por Juan J. Esteve. Madrid: Taurus.
Schoenberg, Arnold. 1974. Tratado de armonía. Traducido por Ramón Barce. Madrid: Real Musical Editores.
Schopenhauer, Arthur. 2013. Parerga y Paralipómena II. Traducido por Pilar López de Santa María. Madrid: Trotta.
Schopenhauer, Arthur. 2016. El mundo como voluntad y representación I. Traducido por Pilar López de Santa María. Madrid: Trotta.
Schopenhauer, Arthur. 2022. El mundo como voluntad y representación II. Traducido por Pilar López de Santa María. Madrid: Trotta.
##plugins.facebook.comentarios##

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2025 Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica