Abstract
In this essay, various types of ingenuousness are classified according to the situations in which they appear in the collection of the short stories El Llano en llamas: pretence, submission, vindication, confirmation, description, action, cruelty and disillusion. As we move from the situations in which ingenuousness is found to their thematic functions, several models appear in the narrative of Juan Rulfo.References
Iglesias, Linda (comp.). 2007. Figures du désir dans la littérature de langue espagnole. París: CRIIA.
Lienhard, Martin. 2003. La voz y su huella. México: Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas.
López, Amadeo. 1994. La conscience malheureuse dans le roman hispano-américain. París: L’Harmattan.
Olea Franco, Rafael. 2004. En el reino fantástico de los aparecidos: Roa Bárcena, Fuentes y Pacheco. Monterrey: El Colegio de México y CONARTE de Nuevo León.
Perus, Françoise. 2007. “El oído y la mirada en ‘No oyes ladrar los perros’ de Juan Rulfo”. En: Iglesias (comp.), 29-48.
Popovic, Pol. 2008. “El calor y el agua en El Llano en llamas”. Confluencia. 24 (1): 61-81.
Rulfo, Juan. 1953. El llano en llamas. México: Fondo de Cultura Económica.
Rulfo, Juan. 1986. Pedro Páramo. México: Fondo de Cultura Económica.
Sánchez Garay, Elizabeth. 2000. Italo Calvino, Voluntad e Ironía. México: Fondo de Cultura Económica.