Abstract
The following article attempts to systematize the main forms or typologies of visual proscription which, throughout history, have been banned from visual imagery to a greater or lesser extent. Thus, this work formalizes four basic types linked to what essentially concerns the display of the human body. Being so, they originate from subjective attitudes (narcissism and voyeurism), as well as from the representations that have to do with explicit sex (the pornographic convention) and the conventional image of death.References
Anceschi, Giovanni et al. 1989. Videoculturas de fin de siglo. 2ª ed. Madrid: Cátedra.
Ariès, Philippe. 2000. Historia de la muerte en Occidente. Barcelona: El Acantilado.
Aumont, Jacques. 2002. La imagen. Barcelona: Paidós.
Barthes, Roland. 1967. Ensayos críticos. Barcelona: Seix Barral.
Bataille, Georges. 1997. El erotismo. 4ª ed. Barcelona: Tusquets.
(2003). Historia del ojo. 8ª ed. Barcelona: Tusquets.
Baudrillard, Jean. 1989. De la seducción. 5ª ed. Madrid: Cátedra.
Berger, John. 2002. Modos de ver. 7ª ed. Barcelona: Gustavo Gili.
Benjamin, Walter. 1973. Discursos interrumpidos I. Madrid: Taurus. Braunstein, Néstor (coord.). 1981. A medio siglo de El malestar en la cultura de Sigmund Freud. México: Siglo XXI.
Brea, José Luis (ed.). 2005. Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Akal.
Borges, Jorge Luis. 1985. Ficciones. Barcelona: Planeta-DeAgostini.
Camus, Albert. 1963. El mito de Sísifo / El hombre rebelde. 4ª ed. Argentina: Losada.
Clair, Jean. 2007. De immundo. Madrid: Libros Arena.
Collier, Peter y Judy Davies. 1990. Modernism and the European Unconscious. Oxford: Polity Press. Press.
Davis, Flora. 1976. La comunicación no verbal. Madrid: Alianza.
Debray, Régis. 1994. Vida y muerte de la imagen. Historia de la mirada en Occidente. Barcelona: Paidós.
Didi-Huberman, Georges. 1997. Lo que vemos, lo que nos mira. Buenos Aires: Manantial.
(2004). Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto. Barcelona: Paidós.
Dubois, Philippe. 1986. El acto fotográfico. De la representación a la recepción. Barcelona: Paidós.
Eco, Umberto. 1999. La estrategia de la ilusión. 3ª ed. Barcelona:Lumen. Barcelona: Lumen.
Evans, Jessica y Stuart Hall. 1999. Visual Culture: the Reader. London: Sage.
Freedberg, David. 1992. El poder de las imágenes. Madrid: Cátedra.
Freud, Sigmund. 1973. Introducción al narcisismo y otros ensayos. Madrid: Alianza.
(1975). Tres ensayos sobre teoría sexual. 3ª ed. Madrid: Alianza.
(1976). Lo siniestro. Argentina: López Crespo.
(2004). El malestar en la cultura. Madrid: Alianza.
Foucault, Michel. 1987. Historia de la sexualidad. La voluntad de saber. 14ª ed. Madrid: Siglo XXI.
(2001). Las palabras y las cosas. 30ª ed. México: Siglo XXI.
Galloway, Alex. s.f. “Un informe sobre ciberfeminismo. Sadie Plant y VNS Matrix: análisis comparativo”. http://members.fortunecity.es/chusaon/un_informe_sobre_ ciberfeminismo.htm (05/05).
Gubern, Román. 1994. La mirada opulenta: exploración de la iconosfera contemporánea. 3ª ed. Barcelona: Gustavo Gili.
(1998). El simio informatizado. 3ª ed. Madrid: Fundesco.
(2004). Patologías de la imagen. Barcelona: Anagrama.
Hoffmann, E. T. A. 1976. El hombre de la arena. Argentina: López Crespo.
Kristeva, Julia. 2000. Poderes de la perversión. 4ª ed. México: Siglo XXI.
Lacan, Jacques. 1981. Seminario 1: Los escritos técnicos de Freud. Barcelona: Paidós.
(1999). Seminario 11: Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. Argentina: Paidós.
Lanzmann, Claude. 2003. Shoah. Madrid: Arena.
Lessing, Gothold Ephraim. 1992. La ilustración y la muerte: dos tratados. Madrid: Debate.
Manguel, Alberto. 2003. Leer imágenes. Madrid: Alianza.
Martínez-Artero, Rosa. 2004. El retrato. Del sujeto en el retrato. España: Montesinos.
McQuire, Scott. 1998. Visions of Modernity. London – Thousand Oaks – New Delhi: Sage. .
Melchior-Bonnet, Sabine. 1996. Historia del espejo. Barcelona: Herder.
Metz, Christian. 1979. El significante imaginario. Barcelona: Gustavo Gili.
Miller, Jonathan. On Reflection. 1998. London: The National Gallery Publications Limited. .
Mitchell, W. J. T. 1987. Iconology. Image, Text, Ideology. Chicago – London: The University University of Chicago Press.
Mulvey, Laura. 1998. Placer visual y cine narrativo. Valencia: Fundación Instituto Shakespeare.
Nead, Lynda. 1998. El desnudo femenino. Madrid: Tecnos.
Nichols, Bill. 1997. La representación de la realidad. Barcelona: Paidós.
Nochlin, Linda. 1991. El realismo. Madrid: Alianza.
Nochlin, Linda. 1994. The Body in Pieces. The Fragment as a Metaphor of Modernity. Great Great Britain: Thames & Hudson.
Ovidio. 1990. Metamorfosis (Vol. I, Libros I-V). 4ª ed. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Platón. 1982. El banquete. 11ª ed. Buenos Aires: Aguilar.
Portús, Javier (ed.). 1994. El retrato en el Museo del Prado. Madrid: Anaya.
Ramírez, Juan Antonio. 2003. Edificios-cuerpo. Cuerpo humano y arquitectura: analogías, metáforas, derivaciones. Madrid: Siruela.
Ramírez, Juan Antonio. 2000. Duchamp. El amor y la muerte, incluso. 3ª ed. Madrid: Siruela.
Riambau, Esteve y Casimiro Torreiro (eds.). 1992. La vida, la muerte. El cine de Bertrand Tavernier. Valencia: Filmoteca de la Generalitat Valenciana.
Rose, Jacqueline. 1986. Sexuality in the Field of Vision. London: Verso.
Sánchez-Biosca, Vicente. 1995. Una cultura de la fragmentación. Pastiche, relato y cuerpo en el cine y la televisión. Valencia: Filmoteca de la Generalitat Valenciana.
Sófocles. 2000. Tragedias. Madrid: Gredos.
Sontag, Susan. 1985. Estilos radicales. Madrid: Muchnick.
Starobinski, Jean. 2002. El ojo vivo. Valladolid: Cuatro.
Stoichita, Victor I. 2006. Simulacros. El efecto Pigmación: de Ovidio a Hitchcock. Madrid: Siruela.
Torner, Carles. 2002. Shoah: una pedagogia de la memòria. Barcelona: Proa.
Walker, John A. y Sarah Chaplin. 2002. Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Octaedro.
Williams, Linda. 1990. Hard Core. Power, Pleasure and the Frenzy of the Visible. London –Sydney–Wellington: Pandora Press.
Zizek, Slavoj. 2002. Mirando al sesgo. Una introducción a Jacques Lacan a través de la cultura popular. Barcelona: Paidós.
Hemerografía
ABC. 1991. “Sólo el 1 por 100 de los exhibicionistas y mirones recibe tratamiento psicológico”. 05/08: 48.
Català Domènech, Josep Maria. 2000. “Ut poesis pictura”. Anàlisi. (25): 109- 128.
Company, Juan M. 1978. “El ghetto pornográfico”. La Mirada. Año 1 (1): 42- 45.
Lanzmann, Claude. 1994a. “Holocauste, la représentation impossible”. Le Monde, Art & Spectacles. 03/03: I, VII.
(1994b). “Why Spielberg Has Distorted the Truth”. Guardian Weekly. 03/04: 14.
Fuentes orales
Conversaciones con el Dr. Josep Maria Català, despacho universitario, Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra, Barcelona.
Conversaciones con el Dr. Román Gubern, despacho privado, c/Hurtado, 32, Barcelona.
Filmografía
Hitchcock, Alfred. 1954. La ventana indiscreta (Rear Window). Estados Unidos: Paramount, color, 114 min.
Lanzmann, Claude. 1985. Shoah (Shoah). Francia: Les films Aleph, color, 570 min.
Leconte, Patrice. 1989. Monsieur Hire (Monsieur Hire). Francia: Cinea / Hachette Première / Compaigne Europe 1 Communication / F.R.3 Films Productions,color,81min. tions, color, 81 min.
Losey, Joseph. 1951. El merodeador (The Prowler). Estados Unidos: Horizon / Eagle, blancoy negro, 92 min.
Spielberg, Steven. 1993. La lista de Schlinder (Schlinder’s List). Estados Unidos: Dreamworks/ Amblin Entertainment, blanco y negro, 197 min.
Tavernier, Bertrand. 1979. La muerte en directo (Death Watch). Francia – Alemania: Selta / Little Bear, color, 113 min.
Wenders, Wim. 1991. Hasta el fin del mundo (Bis ans Ende der Welt). Alemania – Francia – Australia: Road Movies / Filmproduktion / Argos Films, color, 179 min.
Videografía
•Rec. 1993. “El placer de mirar”. España: Producciones Alta, Tele5. 19/09.