Abstract
The following article studies the angst for the uncanny in the short story "Insomnio", by Yolanda Oreamuno. Parting form Freud's concept of the Unheimlich, there are several elements that transform the protagonist's insomnia into an angst attack: the night is alive, it pulsates and observes; there is a dissociation of her body, the inanimate lives and even dies; there are voices and hallucinations. In this manner, the horizontal position in the darkness refers to the premature burial, which provokes an angst attack in the protagonist.References
Baudes de Moresco, Mercedes. 1995. Real, Simbólico, Imaginario. Una introducción. Buenos Aires: Lugar Editorial.
Beristáin, Helena. 2000. Diccionario de retórica y poética. 8ª ed. México: Porrúa.
Braunstein, Néstor. 1993. “La herejía del eterno retorno”. Coloquio. El tiempo, el psicoanálisis y los tiempos. México: Siglo XXI.
Freud, Sigmund. 1986. “Sobre la justificación de separar de la neurastenia un determinado síndrome en calidad de neurosis de angustia”. En: Obras Completas. Vol. III. 2ª ed. Buenos Aires: Amorrortu.¡
(1986). “Lo ominoso”. En: Obras Completas. Vol. XVII. 2ª ed. Buenos Aires: Amorrortu.
Hoffman, E. T. A. 1977. El Puchero de Oro. San José: Editorial Costa Rica.
Lotman, Yuri M. 1978. Estructura del texto artístico. Madrid: Ediciones Istmo.
Oreamuno, Yolanda. 2003. Valle alto. San José: EUNED.
Vallejo, Américo. 1980. Vocabulario lacaniano. Buenos Aires: Perspectiva.