Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica ISSN Impreso: 0377-628X ISSN electrónico: 2215-2628

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/oai
Estrategias para el desarrollo de la competencia comunicativa en la fase de la preescritura
PDF (Español (España))

Keywords

preescritura
planificación
lluvia de ideas
proceso de escritura
pre-writing
planning
plethora of ideas
writing process

How to Cite

Madrigal Abarca, M. (2012). Estrategias para el desarrollo de la competencia comunicativa en la fase de la preescritura. Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica, 37(1), 197–211. https://doi.org/10.15517/rfl.v37i1.2354

Abstract

The process to the written form concepts, ideas and thoughts at times is very complex, as a written text is the product of a series of complex mental operations. Start is often the hardest part, even if the author has in mind what you mean. However, there are various useful resources to facilitate this process. The purpose of this article is to show some techniques under the phase of the pre-writing for the planning of a written text. These strategies developed through different forms –quick writing, graphics or diagrams– can help the writer to achieve a product textual cohesive and coherent.
https://doi.org/10.15517/rfl.v37i1.2354
PDF (Español (España))

References

Arley Fonseca, Mauricio. 2010. El arte de escribir. Heredia: EUNA.

Bolaños, Bolívar. 2002. Comunicación Escrita. San José: EUNED.

Brooke, Arthur y P. Grundy. 1998. Beginnig to write: writing activities for elementary and intermediate learners. Cambridge: Cambridge University Press.

Calsamiglia, Helena y Amparo Tusón. 1999. Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Editorial Ariel, S.A.

Cassany, Daniel. 1989. Describir el escribir. España: Ediciones Paidós Ibérica, S.A.

(1993). La cocina de la escritura. Barcelona: Editorial Anagrama, S.A.

(2000). Reparar la escritura. Didáctica de la corrección de lo escrito. Barcelona: Editorial Grao.

Chávez Pérez, Fidel. 1998. Redacción avanzada. Un enfoque lingüístico. México: PEARSON Educación.

Figueras, Carolina y Marisa Santiago. 2000. “Planificación”. En: Montolío (coord.), 15-67.

Flower, Linda y John Hayes (1981). “A Cognitive Process Theory of Writing”. College Composition and Communication, 32 (4): 365 - 387.

Gerrard, Lisa y Sheri Spaine Long. 1993. Redacción y revisión: Estrategias para la composición en español. Unites States of America: McGraw-Hill, Inc.

Madrigal Abarca, Marta. 2005. La enseñanza de la escritura como proceso a estudiantes de español como segunda lengua de nivel avanzado. Tesis de maestría en español como segunda lengua: Universidad de Costa Rica.

(2008). “La escritura como proceso: metodología para la enseñanza de la expresión escrita en español como segunda lengua”. Revista de Filología y Lingüística, 34 (1): 129-141.

Merino, María Eugenia. 2007. Escribir bien, corregir mejor: corrección de estilo y propiedad idiomática. México: Editorial Trillas.

Montolío, Estrella. 2000. Manual práctico de escritura académica. Vol. II. Barcelona: Editorial Ariel, S.A.

Que dibujos!! 2011. http://www.quedibujos.com

Valdés, Guadalupe, Trisha Dvorak y Thomasina Pagán Hannum. 1998. Composición, proceso y síntesis. USA: McGraw-Hill Companies, Inc.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.