Abstract
In this article, the author endeavors to define and describe different types of authentic materials used to teach foreign languages. Then, a few proposals regarding the use of these materials are analyzed. A set of criteria to select authentic spoken or written materials for lesson planning is also proposed with the aim of informing teachers’ decision-making and contributing to their reflection on their teaching practices. Making appropriate pedagogical decisions proves to be key when trying to put together a foreign language course that is coherent, motivating and effective. Finally, recommendations for the use of authentic materials are provided.
References
Besse, H. (1987). Documents authentiques et enseignement/apprentissage de la grammaire d’une LE. Paris: Didier.
Ferrer, C. (s.f.). Reflexiones sobre el uso de documentos auténticos en la clase de ELE. http://www.letras.ufmg.br/espanhol/Anais/anais_paginas_%202010251/Reflexiones%20sobre.pdf [Consulta 27 de febrero de 2015].
Galisson, R. (1980). D’hier à aujourd’hui la didactique générale des langues étrangères. Paris: Clé International.
Guillén, C., Alario, I. y Castro, P. (1994). Los “documentos auténticos” en la renovación metodológica del área de lengua extranjera. Comunicación, Lenguaje y Educación. 24, 89-100.
Lemeunier-Queré, M. (2003). Créer du matériel didactique: un enjeu et un contrat. http://www.edufle.net/Creer-du-materiel-didactique-un.html [Consulta 07 de marzo de 2015].
Lemeunier, V. (2003). Élaborer une unité didactique à partir d’un document authentique. http://www.francparler-oif.org/pourlenseignant/les-articles/2645-elaborer-une-unitedidactique-a-partir-dun-document-authentique.htmluthentique [Consulta 12 de febrero de 2015].
Maestro, A. (2003). Los medios de comunicación: el gran canal de “documentos reales” en el proceso de enseñanza-aprendizaje del español lengua extranjera. XIV Congreso Internacional de ASELE. Universidad de Burgos. http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/14/14_0426.pdf. [Consulta 12 de febrero de 2015].
Tabernero, C. (2011). Atelier: créer des supports d’enseignement à partir de documents authentiques. Actes du XIIème colloque pédagogique de l’Alliance française de São Paulo. (1-14). Alliance française de São Paulo.