Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica ISSN Impreso: 0377-628X ISSN electrónico: 2215-2628

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/oai
Focus on the Product and Focus on the Process: Two Complementary Methodologies to Teach Written Expression in L2 Courses
PDF (Español (España))

Keywords

expresión escrita
estrategias de escritura
enfoques cognitivos
el proceso de escritura
el enfoque al producto.
writing
strategies of writing
cognitive approaches
the writing process
the approach to the product.

How to Cite

Madrigal Abarca, M. (2016). Focus on the Product and Focus on the Process: Two Complementary Methodologies to Teach Written Expression in L2 Courses. Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica, 41(1), 203–215. https://doi.org/10.15517/rfl.v41i1.23751

Abstract

To address the writing in a class of Spanish as second language, there are various methods that provide a multiplicity of strategies consisting of exercises and practices appropriate to build cohesive texts and consistent. This article sets out the fundamental principles of the approach to the product and the approach to the process in order to point out the aspects in which both methodologies are knit together and complement each other.

https://doi.org/10.15517/rfl.v41i1.23751
PDF (Español (España))

References

Arias-Fuentes, D. (2013) La escritura como proceso, como producto, como objetivo didáctico. Tinkuy: Boletín de investigación y debate. 19, 33-46. http://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=4736534 [Consulta 20 de enero de 2015].

Beaugrande, R. De. (1982). Psychology and composition: past, present, and future. Por M. Nystrand (Ed.). What writers know. (211-267). Nueva York: Academic Press.

Bereiter, C. y Scardamalia, M. (1987). The Psychology of Written Composition. Londres: Earlbaum.

Brookes, A. y Grundy, P. (1998). Beginning to write: writing activities for elementary and intermediate learners. Cambridge: Cambridge University Press.

Calsamiglia, H. y Tusón, A. (2004). Las cosas del decir. Barcelona: Editorial Ariel.

Caldera, R. (2003). El Enfoque Cognitivo de la escritura y sus consecuencias. www.redalyc.org/articulo.oa?id=35662002 [Consulta 1 de febrero de 2015].

Camps, A. (1990). Modelos del proceso de redacción: algunas implicaciones para su enseñanza. Infancia y Aprendizaje. 49, 3-19. http://DialnetModelosDelProcesoDeRedaccion-48341.pdf [Consulta 6 de febrero de 2015].

Camps, A. (1997). Escribir. La enseñanza y el aprendizaje de la composición escrita. Signos. Teoría y práctica de la educación. 20, 24-33. upvv.clavijero.edu.mx/cursos/.../vector2/actividad9 [Consulta 6 de febrero de 2015].

Cassany, D. (1989). Describir el escribir. Barcelona: Ediciones Paidós.

Cassany, D. (1990). Enfoques didácticos para la enseñanza de la expresión escrita. Comunicación, lenguaje y educación. 6, 63-80.

Cassany, D., Luna, M. y Sanz, G. (1994). Enseñar lengua. Barcelona: Editorial Graó.

Cassany, D. (2005). Expresión escrita en L2/ELE. Madrid: Arco Libros.

Figueras, C. y Santiago, M. (2000). Planificación. Por E. Montolío (Comp.) Manual práctico de escritura académica. (Vol. 2). (15-68). Barcelona: Editorial Ariel.

Flower, L. y Hayes, J. (1981). A Cognitive Process. Theory of Writing. College Composition and Communication. 32 (4), 365-387.

Flower, L. (1979). Writer-Based-Prose: A Cognitive Basis for Problems in Writing. College English. 41 (1), 19-37.

Jurado-Spuch, A. (2005). Writing activities should be as much concerned with process as With product. Actas II, IX Simposio Internacional de Comunicación Social. Centro De Lingüística Aplicada. Santiago de Cuba. (669-673). Santiago de Cuba: Centro de Lingüística Aplicada.

Krashen, S. (1982). Principle and Practice in Second Language Acquisition. http://www.sdkrashen.com/Principles_and_Practice/Principles_and_Practice.pdf [Consulta el 16 de diciembre de 2014].

Moreno, C., Moreno, V. y Zurita, P. (2009). A escribir se aprende escribiendo. Marco ELE. Revista de didáctica español como segunda lengua. 8. http://marcoele.com/descargas/8/moreno_moreno_zurita.pdf [Consulta 22 de enero de 2015].

Ribas y Seix, T. (1993). La evaluación de la composición escrita. Cuadernos de Pedagogía. 216, 28-30.

Richards, J. (1990). The Language Matrix. Cambridge: Cambridge University.

Richards, J. y Theodore, R. (1998). Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas. Cambridge: Cambridge University Press.

Rohman, G. (1965). Pre-Writing: The stage of Discovery in the Writing Process. College Composition and Communication. 16 (2), 106-112.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.