Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica ISSN Impreso: 0377-628X ISSN electrónico: 2215-2628

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/oai
Teaching Culture and Literature in L2: A Perspective from MA Graduate Projects in Spanish as a Second Language
PDF (Español (España))

Keywords

Didáctica de la Literatura
Español como L2
crítica literaria
Maestría en Español como Segunda Lengua
interculturalidad.
Pedagogy of Literature
Spanish as a L2
Literary Criticism
Master in Spanish as a Second Language
Multiculturalism

How to Cite

Chen Sham, J. (2016). Teaching Culture and Literature in L2: A Perspective from MA Graduate Projects in Spanish as a Second Language. Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica, 41(1), 241–252. https://doi.org/10.15517/rfl.v41i1.23753

Abstract

The communicative approach and the postulate of multiculturalism constitute a contribution to the teaching of culture and literature in L2, undertaken by the Master of Spanish as a Second Language since its founding in 1998. It is an educational agenda with Americanist vocation as it delves into the founding elements of the historical development of Latin America and opts for a curriculum for teaching and literary criticism that identifies its cultural cues. This article presents a synthesis of an academic and institutional project at the University of Costa Rica, that propels, on the one hand, the current development of the teaching of Spanish as a Second Language and secondly, the need to include literature as authentic material, not as an appendix but from a privileged place in Spanish classes for foreigners. Be it awareness of respect for cultural diversity or meta-culture, be it the improvement of narrative competency and techniques, the work that has been developed in our Master program are inserted into this perspective of action-research in which the teacher alone is able to improve their environment within a "teaching for understanding" and thus interact with their students.

https://doi.org/10.15517/rfl.v41i1.23753
PDF (Español (España))

References

Amoretti-Hurtado, M. (2007). Didáctica de la literatura en la enseñanza de segundas lenguas: Doce modelos didácticos y una discusión. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Barthes, R. (1980). S/Z. México, D.F.: Siglo Veintiuno Editores.

Bertoni Del Guercio, G. (1988). Littératures et système littéraires. Le Français dans le monde. Número especial, 149-156.

Block, P. K. (1985). Introducción a la moderna antropología cultural. México, D. F.: FCE.

Castillo-Víquez, A. E. (2003). Proyecto de práctica. Propuesta metodológica para la enseñanza de la literatura latinoamericana a partir de las claves culturales en una clase de hablantes no nativos del Español. (Tesis de Maestría). Universidad de Costa Rica.

Cros, E. (2003). El sujeto cultural: sociocrítica y psicoanálisis. (2 ed.). Medellín: Fondo Cultural Universidad EAFIT.

Elliot, J. (2005). La investigación-acción en educación. Madrid: Ediciones Morata.

Gueunier, N. (1977). Enseignants du secondaire et nouvelles recherches. Poétique. 30, 135-48.

Hernández-Morales, L. (2004). La enseñanza de la cultura desde una perspectiva pragmáticosituacional. (Tesis de Maestría). Universidad de Costa Rica.

Larsen-Freeman, D. y Long, M. H. (1994). Introducción al estudio de la adquisición de segundas lenguas. Madrid: Editorial Gredos.

Lazar, G. (2005). Literature and Language Teaching: A Guide for Teachers and Trainers. Cambridge: Cambridge University Press.

Lomas, C. y Miret, I. (1999). La educación poética. Textos de didáctica de la lengua y de la literatura. 21, 5-21.

Montero-Chacón, S. (2004). La enseñanza de la cultura hispanoamericana desde la perspectiva del mestizaje y sus manifestaciones culturales. (Tesis de Maestría). Universidad de Costa Rica.

Pérez-Gómez, Á. (2005). Comprender y enseñar a comprender. Reflexiones en torno al pensamiento de J. Elliot. La investigación-acción en educación. (9-19). Madrid: Ediciones Morata.

Picard, M. (1984). La lecture comme jeu. Poétique. 58, 253-263.

Riffaterre, M. (1979). La production du texte. París: Éditions du Seuil.

Schaeffer, J. M. (1986). La littérature comme fait de valeur. Esprit. 117-118, 202-213.

Swaffar, J. y Arens, K. (2005). Remapping the Foreign Language Curriculum: An Approach through Multiple Literacies. New York: The Modern Language Association of America.

Tiedt, P. L. y Tiedt, I. M. (2002). Multicultural Teaching: A Handbook of Activities, Information and Resources. Boston: Allyn & Bacon.

Villalobos-Vega, E. M. (2011). El relato corto como artefacto pedagógico. (Tesis de Maestría). Universidad de Costa Rica.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.