Abstract
This paper discusses some social stereotypes that teachers of Spanish as a second language maintain, as well as instructors of other languages, regarding women, the concept of family, and the values transmitted to children in class. The text calls for reflection about stereotypes and how texts, such as Pippi Longstocking by Astrid Lindgren, presented here, question many of the established concepts about women, girls, social expectations and family, and contrast them with traditional models as they are represented in most of the “Disney Princesses’” films.
References
Astridlindgren.se. (s.f.). Characters: Pippi Longstocking. http://www.astridlindgren.se/en [Consulta 31 de enero de 2015].
Benazir, B. [Benazir Bazan]. (2014, 30 de junio). #LikeAGirl Always Comercial (subtitulado). [Archivo de video]. https://www.youtube.com/watch?v=xH-9nWaqpws [Consulta 22 de diciembre de 2014].
Brown, B. (2014). Basta de críticas moralistas sobre “Frozen”. http://www.aleteia.org/es/arte-y-espectaculos/articulo/basta-de-criticas-moralistas-sobre-frozen-5774280365178880?page=2 [Consulta 08 de febrero de 2015].
Carreño, M. A. (1855) Manual de de Urbanidad y Buenas Maneras. Consultado en Compendio del manual de urbanidad y buenas maneras de Manuel Antonio Carreño. http://lafuentedelconocimiento.weebly.com/uploads/3/1/7/2/31720447/urbanidad_carreno.pdf [Consulta 08 de marzo de 2015].
Glosarios. (s.f.). Automatismo. http://glosarios.servidoralicante.com/psicologia/automatismo [Consulta 11 de febrero de 2015].
González-Alafita, M. E, Villasuso, M. y Rivera, T. (2012). Las princesas de Disney: lo que aprenden las niñas mexicanas a través de las películas. Revista Comunicación. 10 (1), 1505-1520.
Instituto Sueco. (2013). De educación a entretenimiento. [pdf.]. https://sweden.se/other-languages/spanish/Literatura-Infantil-low-resolution.pdf [Consulta 04 de enero de 2015].
Jimeno, C. (2014). Teleclub: Pippi Calzaslargas. Negratinta. http://negratinta.com/teleclubpippi-calzaslargas/ [Consulta13 de febrero de 2015].
Lander, M. F. (2002). El Manual de urbanidad y buenas maneras de Manuel Antonio Carreño: reglas para la construcción del ciudadano ideal. Arizona Journal of Hispaninc Cultural Studies. 6, 83-96.
Martín-Peris, E. (1993). El perfil del profesor de español como lengua extranjera: necesidades y tendencias. Didáctica Del Español Como Lengua Extranjera. Expolingua. 167-180.
Meri, T. (s.f.). Pippi calzaslargas: rebelde sueca y ejemplo feminista. https://sweden.se/otherlanguages/spanish/Pippi-Calzaslargas.pdf [Consulta 04 de enero de 2015].
Montesinos, D. P. (2014). Disney y la infancia: un cuento de hadas del capitalismo. http://www.ojosdepapel.com/Article.aspx?article=4820 [Consulta 04 de enero de 2015].
Morales-Escoffier, S. (2014, 15 de junio). Maléfica - ¿Redimir al mal? La Razón. http://www.la-razon.com/index.php_url=/la_revista/espectaculos/Malefica-Redimirmal_0_2070393088.html [Consulta 08 de febrero de 2015].
Parra, S. (2015). Proceduralización: creando automatismos en nuestro cerebro. http://www.xatakaciencia.com/psicologia/proceduralizacion-creando-automatismos-en-nuestrocerebro [Consulta 11 de febrero de 2015].
Pizarro, M. (2013). Nuevas tareas para el profesor de español como lengua extranjera: la reflexión sobre su concepción de la enseñanza. Porta Linguarum. 19, 165-178.
Stratulat, I. (2013). El papel del profesor en la enseñanza de ELE: formación, competencias y actitudes. (Tesis de Maestría). Universidad de Oviedo.
Todoele.net. (s.f.). La enseñanza del español a niños. http://www.todoele.net/encuentros/3_sesion5_texto.pdf [Consulta 22 de diciembre de 2014].
Vargas-Ruiz, A. I. (s.f.). Dar clase a niños no es un juego de niños. [pdf.]. http://www.encuentro-practico.com/berlin/pdf/ensenar_espanol_ninos.pdf [Consulta 22 de diciembre de 2014].
Waxemberg, J. (2010). Vivir conscientemente. Argentina: Fundación Cafh.