Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica ISSN Impreso: 0377-628X ISSN electrónico: 2215-2628

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/oai
La enseñanza de la expresión escrita en el método comunicativo mediante el enfoque al proceso
PDF (Español (España))

Keywords

Communicative Method
Process Focus
prewriting
draft
revision
Método comunicativo
Enfoque al proceso
preescritura
borrador
revisión

How to Cite

Madrigal Abarca, M. (2012). La enseñanza de la expresión escrita en el método comunicativo mediante el enfoque al proceso. Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica, 35(1), 113–122. https://doi.org/10.15517/rfl.v35i1.26122

Abstract

The objective of this article is to show how the activities that are realized in the prewriting stages (draft and revision of the process focus) can be integrated into the Communicative Method to bring the writing exercise to a more efficient conclusion. This method, upon integrating the four skills, will permit multiple disciplines and room for the teaching of the written expression that will be more dynamic and interesting for the students. This is because they will understand that the purpose is in the communication and the development steps taken to achieve that communication and not so much in the final product.

https://doi.org/10.15517/rfl.v35i1.26122
PDF (Español (España))

References

Brookes, Arthur y P. Grundy. 1998. Beginnig to write: writing activities for elementary and intermediate learners. Cambridge: Cambridge University Press.

Brown, Douglas. 1994. Teaching by Principles: an interactive approach to language pedagogy. New Jersey: Prentice Hall Regents.

Brown, Douglas. 2000. Principles of Language Learning and Teaching. New York: Addison Wesley Longman, Inc.

Carduner, Jessie. 2002. “Using Classroom Assessment Techniques to Improve Foreign Language Composition Courses”. Foreign Language Annals, 35 (5): pp

Cassany, Daniel. 1989. Describir el escribir. España: Ediciones Paidós Ibérica, S.A.

Construir la escritura. España: Ediciones Paidós Ibérica, S.A.

Reparar la escritura. Didáctica de la corrección de lo escrito. Barcelona: Editorial Graó.

Condemarín, Mabel y Chadwick, Mariana. 1999. Taller de Escritura. Santiago de Chile: Editorial Universitaria, S.A.

Ellis, Rod. 1997. SLA Research and Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.

Encina, Alonso. 1986. ¿Cómo ser profesor/a y querer seguir siéndolo? Madrid: Edelsa Grupo Didascalia, S.A.

G

errard, Lisa y Sheri Spaine Long. 1993. Redacción y revisión. United States of America:McGraw-Hill, Inc.

Harmer, Jeremy. 1987. Teaching and learning grammar. New York: Longman Publishing.

Jurado Spuch, Adelaida. 2005. “Writing activities should be as much concerned with process as with product”. En: Actas II, IX Simposio Internacional de Comunicación Social. Centro de Lingüística Aplicada. Santiago de Cuba

Larsen-Freeman. 1986. Techniques and principles in language teaching. Oxfor: Oxford University Press.

Llobera, M. 1995. Competencia comunicativa. Documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras. Madrid:Edelsa Grupo Didascalia, S.A.

Madrigal Abarca, Marta. 2005. “La enseñanza de la escritura como proceso a estudiantes de español como segunda lengua de nivel avanzado”. Informe final de práctica dirigida. Universidad de Costa Rica.

Manchón, R., Roca, J. y Murphy, L. 2000. “La influencia de la variable en los procesos de composición en lengua extranjera: hallazgos recientes de investigación”. En: Muñoz, Carmen (compiladora)

Nance K, y Rivera, I. 1996. Técnicas de composición. Massachussets: D.C. Heath and Company.

Navarro Thames, Carlos. 1998. “Técnicas para la corrección de errores del habla en cursos de idiomas”. Kañina 22 (2): 103-112.

Nunan, David. 1999. Second Language Teaching and Learning. Boston: Heinkle & Heinkle Publisehers.

Omaggio Hadley, Alice. 1993 Teaching Language in Context. Boston: Heinle & Heinle Publishers.

Richards, Jack C. y T. Rodgers. 1998. Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas. Cambridge: Cambridge University Press.

Richards, Jack C. 1990. The Language Matrix. Cambridge: Cambridge University Press.

Curriculum development in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Sánchez Pérez, Aquilino. 1997. Los métodos en la enseñanza de idiomas. España: Sociedad General Española de Librería S.A.

Solís, Mayra. 1998. “Developing student’s writing skills in english through systematic grammar exercises and teachers’s feedback”. Kañina. 22 (2): 125-132.

Tardy, William. 1994. Composiciones ilustradas. Illinois: Nacional Textbook Company. Espéculo. Num. 15. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Ur, Penny. 1995. A course in Language Teaching. Practice and theory. Cambridge: Cambridge University.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.