Abstract
The poetry of the Cuban Roberto Fernández Retamar (1930) has links with the ideological and poetical thought of José Martí and Rubén Darío. Through his poetry, and not only from his essays like Caliban, Fernández Retamar stands as a custodian of the Caribbean and Latin American intellectual tradition. From this heritage, in “Le preguntaron por los persas”, he assumes concepts that refer to the function of poetry, historic circumstance, cosmopolitanism, and anti-colonialism to preserve cultural and intellectual sovereignty of Cuba and the rest of the region. This essay is elaborated through textual analysis of the poetry and the categories that guide it are based on the thought of Martí, Darío, and Fernández Retamar.
References
Alemany, B. (1997). Poética coloquial hispanoamericana. Alicante: Universidad de Alicante.
Arcos, J. (2001). Caliban, entre la nostalgia y la esperanza. Órbita de Roberto Fernández Retamar (pp. 7-28). La Habana: Unión.
Barquet, J. (2002). Para llegar a Aquí: paradoja, utopía y transtextualidad en Roberto Fernández Retamar. Revista de estudios hispánicos, 36(3), 579-602.
Benedetti, M. (1972). Los poetas comunicantes. Montevideo: Biblioteca de Marcha.
Bornstein, M. (1985). Roberto Fernández Retamar en la nueva poesía sociopolítica hispanoamericana. Revista de literatura cubana, 4, 106-131.
Bosch, J. (2009). De Cristobal Colón a Fidel Castro: El Caribe, frontera imperial. México: Fundación Juana Bosch.
Burn, A. R. (1963). Persia and the Greeks: The Defence of the West, 546-478 B.C. New York: St. Martin’s Press.
Dalton, R. (1963). Con las mismas manos de Roberto Fernández Retamar. Casa de las Américas, 3(19), 56-57.
Dalton, R. (1967). Sobre Poesía reunida. Casa de las Américas, 7(41), 131-133.
Dapaz Strout, L. (1987). Un espacio sagrado en Prosas Profanas. En I. Schulman (Ed.), Nuevos asedios al modernismo (pp. 186-97). Madrid: Taurus.
Darío, R. (1916). La vida de Rubén Darío, escrita por el mismo. Barcelona: Maucci.
Darío, R. (1977). Poesía. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
Darío, R. (1983). Prosas Políticas. Managua: Ministerio de Cultura.
Ellis, K. (1986). “¿Y Fernández?” in the Poetry of Roberto Fernández Retamar. Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, 10(3), 353-373.
Fernández Moreno, C. (1982). Para América Latina, una poesía existencial. Casa de las Américas, 134, 28-39.
Fernández Retamar, R. (1982). Entrevisto. Ciudad de La Habana: Unión de Escritores y Artistas de Cuba.
Fernández Retamar, R. (1983). The Sovereignty of the Peoples: Challenges and Responses. Contemporary Marxism, 6, 193-204.
Fernández Retamar, R. (1995). Para una teoría de la literatura hispanoamericana. [Primera edición completa]. Santafé de Bogotá: Caro y Cuervo.
Fernández Retamar, R. (2000). La Poesía, reino autónomo. Cuba: Letras Cubanas.
Fernández Retamar, R. (2004). Cuba Defendida. Buenos Aires: Nuestra América.
Fernández Retamar, R. (2005). Todo Caliban. Bogotá: ILSA.
Fernández Retamar, R. (2007). Antología Personal. México, D.F: Siglo XXI Editores.
Fernández Retamar, R. (2009). Poesía nuevamente reunida. La Habana: Letras Cubanas.
García, J. (1970). La poesía, la piadosa (Introducción y apuntes a un poema de Roberto Fernández Retamar). Cuadernos Hispanoamericanos, 241, 176-183.
Gonzales, C. (2008). La ‘sequedad de documento,’ o la poesía histórica retamariana. Hispania, 91(3), 590-599.
Gonzales, C. (2009). Retamar: Apuntes para la vida y obra de un Ariel en nuestra América. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Gordon, S. (1992). Roberto Fernández Retamar: ensayo conversado. Revista Iberoamericana, 58(159), 675-90.
Heródoto. (1974). Los nueve libros de la historia. México: Porrúa.
Holland, T. (2007). Fuego persa: El primer imperio mundial y la batalla por occidente. Bogotá: Planeta.
Lazenby, J. (2007). The Defence of Greece, 490-479 B.C. Warminster, England: Aris & Phillips.
Lemaître, M. (2002). La obra critica de Roberto Fernández Retamar. Revista de Estudios Hispánicos, 36(3), 603-626.
Machín, H. (2000). Roberto Fernández Retamar, profesional de la utopía. En E. Sklodowska y B. A. Heller (Coords.), Roberto Fernández Retamar y los Estudios Latinoamericanos (pp. 155-79). Pittsburgh, PA: Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana, Universidad de Pittsburgh.
Marras, S. (1992). América latina. Marca Registrada. Buenos Aires: Grupo Editorial Zeta.
Martí, J. (1973). Obras Completas. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
Martí, J. (1978). Obra Literaria. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
Martí, J. (2005). Nuestra América. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
Moraña, M. (2002). Introducción: La historicidad fermental de Roberto Fernández Retamar. Revista de estudios hispánicos, 36(3), 563-569.
Nebrija, A. (1926). Gramática de la lengua castellana: muestra de la istoria de las antiguedades de españa: reglas de orthographia en la lengua castellana. London y Nueva York: Humphrey Milford, Oxford University Press.
Paz, O. (1964). El caracol y la sirena. Revista de la Universidad de México, (4), 4-15.
Paz, O. (1997). Nuestra lengua. Casa Grande, 2(4), 32-33.
Rama, Á. (1974). Dialéctica de la modernidad en José Martí. Estudios Martianos. Memorias del Seminario José Martí (pp. 129-197). Río Piedras: Puerto Rico.
Ramos, J. (2009). Desencuentros en la modernidad en América Latina: literatura y política en el siglo XIX. Caracas: Fundación editorial el perro y la rana.
Ramos, J. (2014). José Martí: genealogías de la crítica latinoamericana. Revista Andex, 1(1), 3-9.
Rivera, A. (2015). Las artes poéticas en la poesía de Roberto Fernández Retamar. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 41(82), 241-261.
Rodríguez, G. (2000). La poesía de Roberto Fernández Retamar (En los setenta años del poeta). Unión. 16-22.
Rostagno, I. (1986). Arte poética de Roberto Fernández Retamar. ‘Que cualquier cosa sea posible’. Dactylus, 6, 44-46.
Vitier, C. (1971). Roberto Fernández Retamar. Crítica sucesiva (pp. 235-242). La Habana: Contemporáneos, UNEAC.
Waters, M. (2014). Ancient Persia. A concise History of the Achaemenid Empire, 550-330 BCE. New York: Cambridge University Press.
Wong, O. (1976). Fernández Retamar y la conciencia crítica. Plural: revista cultural de Excelsior, 61, 61-63.